Thierry Neuville troner øverst av bøter som førere er pålagt å betale, men inkluderer vi betingede bøter, så har Adrien Fourmaux med ett F-ord klart å nå toppen totalt av bøter til førere de siste tre sesongene. Sjekk vår unike og interaktive samling av alle bøter som er delt ut i WRC siden 2022 i denne saken.

4,5 millioner kroner i bøter siden 2022 – sjekk hvert eneste overtramp her

Parc Fermé har gått alle tilgjengelige bøteleggelser av utøvere og andre involverte i VM-løp i rally de siste tre sesongene for å se hva som bøtelegges på de ulike nivåene. Her kan du også sjekke alt selv!

Publisert

RALLY: Vi har saumfart alle digitalt tilgjengelige domsdokumenter fra VM-løp i rally og kommet til at vi har full dekning fra og med 2022-sesongen. Derfor er databasen under satt sammen av samtlige avgjørelser tatt av juryer og løpsledere hva gjelder utstedelse av bøter i Rally-VM, i kjølvannet av den store bannedebatten som nå også har nådd denne bilsportgrenen.

RALLY: Vi har saumfart alle digitalt tilgjengelige domsdokumenter fra VM-løp i rally og kommet til at vi har full dekning fra og med 2022-sesongen. Derfor er databasen under satt sammen av samtlige avgjørelser tatt av juryer og løpsledere hva gjelder utstedelse av bøter i Rally-VM, i kjølvannet av den store bannedebatten som nå også har nådd denne bilsportgrenen.

Hyundai-fører Adrien Fourmaux ble belønnet med intet mindre enn 10.000 + 20.000 euro i bot for å sa sagt «we fucked up yesterday» under TV-intervjuet etter den aller siste fartsetappen. 10.000 for umiddelbar utbetaling, pluss 20.000 betinget dersom han ikke gjør tilsvarende forseelse én gang til i løpet av det neste året.

Summa sumarum er det delt ut totalt 177 ulike avgjørelser som har medført bot til en utøver, team, teammedlem eller til og med arrangører også. Bøtene er gjerne enten pålagte og/eller betingede, noe som også spesifiseres tydelig.

Legger vi sammen begge varianter lander vi på 384.000 euro, eller nærmere 4,5 millioner norske kroner etter dagens valutakurs. Det er henholdsvis 219.015 euro i umiddelbare innkrevninger og 165.000 euro i betingede summer. For ordens skyld kom 5000 av dem i anvendelse hos Hyundai da de brøt parc fermé-reglene to ganger, og derav en gang før den første betingede perioden var over.

Ellers er det krevd inn 38.340 kroner i FIAs egne fartsbøter til utøverne eller teamene, hvilket da innebærer rundt 450.000 kroner i «fartsbøter» over disse tre sesongene pluss årets to første løp.

Med andre ord- det er interessant å se hvilke satser man ligger på for ulike forseelser, og i skjemaet under kan du selv søke deg fram og se hva som er delt ut de siste tre sesongene, og på hvilket grunnlag de ulike bøtene. Du kan også klikke på dokument-ikonet for å se ytterligere detaljer, og ikke minst laste ned hele originaldokumentet fra FIA for å bli enda klokere på de ulike bøtene som blir delt ut.

Hvilke straffer gir mest mening, og hvilke syns du ikke henger på greip? Vel - ta en titt her!

Powered by Labrador CMS