VM-sesongen utsettes for tredje gang – verdenspremieren flyttes nå til Norge
Forsinkelser i produksjonen av de elektriske bilene til Rallycross-VM gjør at sesongstarten først skjer i august – på norske trakter. Vi har også tatt tempen på de to største teamene i VM-sirkuset.
RALLYCROSS: Elektrifiseringen av verdensmesterskapet i rallycross har fått en trang fødsel. Etter mange års dialog, forhandlinger - og ikke minst forsinkelser - så ble det etterhvert klart at 2022 skulle bli året hvor sporten skulle revolusjoneres.
Fra før har riktignok både RX2e-klassen og Nitro Rallycross-mesterskapet hatt enhetsklasser med elektriske biler i løpet av det siste året, men denne sesongen ble det bestemt at toppklassen i VM skulle kjøres med elektriske biler, med enhetsdrivlinje levert av østerrikske Kreisel.
I utgangspunktet skulle den svenske runden i Höljes startet det elektriske ballet, men etter store forsinkelser med deleleveransen til byggingen av de nye bilene skjønte man etterhvert at de forpliktede teamene ikke ville rukket å bygge biler i god nok tid til å ha disse testet og utviklet på en optimal måte.
Lenge skulle derfor VM-runden på Nürburgring i Tyskland bli den første arenaen for den elektriske VM-æraen, men etterhvert som teamene fortsatt har litt med å få god nok tid til å utvikle de nye bilene, så begynte ryktene å svirre i depotet i Höljes sist helg om VM måtte utsettes nok en gang.
Slik bygges to av bilene
Ingen av teamene har gått markant ut med hvordan de ligger an med bilbyggingen, men Parc Fermé har vært i kontakt med både Kristoffersson Motorsport og Hansen Motorsport som anses som de to største og mest rutinerte privatteamene innenfor internasjonal bilsport.
Kristoffersson bygger tre nye Polo-biler basert på R5-chassiset som er utviklet av Volkswagen Motorsport, mens Hansen installerer den elektriske pakka på de eksisterende forbrenningsbilene de har hørt med av 208-modellen til Peugeot.
Men ingen av dem får noen form for fabrikkstøtte fra verken Volkswagen eller Peugeot, og Hansen bygger attpåtil på en eldre modell enn Peugeots nyeste 208, som også finnes i en elektrisk gatevariant.
– Men så lenge vi ikke har noen forpliktelser overfor Peugeot, så har ikke vi noe behov for å markedsføre det nyeste chassiset når vi har godt utviklede biler fra før. Derfor benytter vi oss av de gamle bilene våre, sier teamsjef Kenneth Hansen til Parc Fermé.
Kristoffersson-teamet har god erfaring med Polo-bilen fra rally, og har også tilgang på ressurser som har mange års erfaring fra Volkswagen Motorsport. Så selv om den formelle fabrikkstøtten er ute, så utvikles bilene med kompetanse tilknyttet den sukessrike motorsportsatsingen i Tyskland.
– Samtidig har vi også viktig støtte fra Volkswagen i her Sverige, så selv om det er Polo vi bruker så vil nok bilene markedsføres litt i en ID-retning fra Volkswagen. Men vi har kommet godt i gang med bilene, og har to av bilene snart ferdig. Den ene vil vi også starte opp og prøve for første gang denne uka, sa teamsjef Tommy Kristoffersson til Parc Fermé i etterkant av Höljes.
Flyttes til november
Nå har de i hvert fall fått ytterligere to uker på seg med utvikling. Runden i Tyskland skulle egentlig blitt kjørt 30. og 31. juli. Nå blir det i stedet Norge og Lånkebanen som skal vise fram elbilene for første gang 13. og 14. august, mens den tyske runden flyttes til 12. og 13. november og blir i stedet sesongfinale - akkurat som i fjor.
– En såpass stor utvikling som dette tar tid, og ingen har vært immune mot de store globale utfordringene som har vært de siste to årene. Sammen med teamene er vi forpliktet til å presentere de nye bilene til fansen på en best mulig måte, og vi er trygge på at to ekstra uker vil bidra til at alle får til det, sier VM-sjef Arne Dirks i en pressemelding.