Ut mot M-Sport-ryktene: – Bare tull og tøys!
Skal man tro hovedkilden selv er det ingenting som tyder på at Andreas Mikkelsen og M-Sport har noe på gang med det første.
RALLY: De siste dagene har ryktene versert om at Andreas Mikkelsen og M-Sport er nært forestående en avtale om å kjøre i toppklassen til neste års VM-sesong i rally. Nordmannen har vært ute av toppen siden 2019-sesongen og har i mellomtiden sanket løpserfaring, seire og mesterskapstitler i Rally2-kategorien de siste tre sesongene.
Mikkelsen er selv svært motivert for å komme tilbake til toppklassen, men ikke for enhver pris. Eksempelvis kunne han sikret seg et sete hos Ford-teamet M-Sport om han selv hadde kommet med egne budsjettmidler som trengs. M-Sport har begrenset fabrikk- og sponsorstøtte og foruten deres faste førere er de avhengig av at folk leier seg selv inn.
Men 33-åringen har vært prinsippfast på at han og hans posisjon ikke skal gjøre det nødvendig å betale seg inn i et sete.
Tilbakeviser
Likevel har det på sosiale medier de siste dagene versert sterke rykter om at Mikkelsen og M-Sport ligger an til å lande en avtale. Posten fra Facebook-siden RallyFish er blitt delt og kommentert i et enormt antall med store forhåpninger blant eksempelvis de norske tilhengerne om at Mikkelsen er på vei tilbake til toppklassen.
Dog har Parc Fermé dårlig nytt å melde her. For hos Mikkelsen selv er til og med verken bekreftelse eller «ingen kommentar» å få når vi konfronterer ham med ryktene som nå verserer.
– Nei, det der er bare tull og tøys, skriver Mikkelsen i en melding til Parc Fermé.
– Så det er ingenting i det? Du er ikke i dialog med M-Sport en gang?
– Nei. De har lagt all fokus på Tänak, svarer nordmannen.
Jobber mot neste år
Overfor Parc Fermé har han signalisert at han jobber med å sikre seg et program for 2023 og at han håper det kan gå i orden med Skoda og Toksport WRT, selv om misforståelser og feilberegninger rundt den mislykkede forhandlingen og overgangen med Hyundai sendte Mikkelsen i fryseboksen.
Samtlige parter var nemlig så sikre på at Mikkelsen og Hyundai ble enige for 2023, ettersom Mikkelsen selv har spilt med åpne kort overfor Skoda om sitt ønske med å returnere tilbake til toppklassen. Derfor hadde Toksport WRT i mellomtiden begynt å fylle plassene sine, med blant annet Emil Lindholm, Nikolay Gryazin og det seneste tilskuddet med Oliver Solberg.
– Akkurat nå er ingenting spikret. Jeg jobber med neste år, men vet ikke om det blir i en Skoda eller noe annet, sa Mikkelsen til Parc Fermé for en drøy uke siden.