Drama i overgangsmarkedet i Rally-VM:
VM-kontrakten var i boks – så mistet Andreas kontakten med fabrikkteamet
Ifølge Andreas Mikkelsen var han lovet minst seks løp for Hyundais fabrikkteam i 2023. Så ble det plutselig stille i andre enden av telefonen.
Foto: SRALLY: Det det er en mildt sagt skuffet og oppgitt Andreas Mikkelsen som overfor Parc Fermé avslører at forhandlingen om et toppsete i Rally-VM neste år brøt sammen uten forvarsel. Ryktene har svirret lenge om at Andreas Mikkelsen var på vei til Hyundai, noe Parc Fermés kilder også har underbygget.
Nå letter Mikkelsen på sløret om dramatikk i kulissene, som har lagt den norske 32-åringen i stikken.
– Jeg har vært så nære som det går an. Nå er jeg bare skuffet over måten dette er blitt håndtert på, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.
Mistet kontakten
Han har akkurat gjennomført Skoda Motorsports første løp i en nyhomologert Fabia RS Rally2 under Lausitz Rally i Tyskland, som endte vellykket med en totalseier foran flere sterke førere både fra Tyskland og Europa forøvrig.
Men i kulissene av den tyske runden så fikk Mikkelsen nok en gang et slag i trynet i Rally-VM-sammenheng. For ifølge ham var de enige om et program for neste sesong, og det manglet kun en underskrift.
– Man var jo lovet minimum seks løp. Så det var i boks. De hadde vel til og med adressen min på kontrakten også. Alt var «good». Plutselig kutter de kontakt, og har gjort et annet valg. Det syns jeg ikke noe om. Det vil si, jeg har full respekt for at de bytter og velger en annen sjåfør, som de har mer tro på det. Men da må de si det som det er og være ærlige med det, sier Mikkelsen.
Hyundais fabrikkteam skriver i en e-post til Parc Fermé at de ikke ønsker å kommentere saken vedrørende Mikkelsen og eventuelle andre førere som er på vei inn i teamet. Ifølge flere medier er det mye som tyder på at Toyota-fører Esapekka Lappi er på vei inn i teamet. Selv vil ikke Mikkelsen avsløre hvem han er sikker på har kommet inn i stedet for ham.
Parc Fermé har også kilder på at Craig Breen kan ligge an til å gjøre en helomvending å gå fra M-Sport til Hyundai, mens førere som Teemu Suninen og Kris Meeke også skal være aktuelle.
Åpen for Toyota og M-Sport
Mikkelsen kjørte for Hyundai fra senhøsten 2017 til og med utgangen av 2019. Det en fjerdeplass sammenlagt i 2019 som det beste mesterskapsresultatet, inkludert fire pallplasser uten totalseire over de drøye to sesongene han kjørte for den sørkoreanske bilfabrikanten.
Siden har Mikkelsen vært på sidelinjen fra toppklassen og i stedet kjørt på nivå to sammen med Skoda Motorsport, der han ble både europamester og WRC 2-mester i fjor. Han kan bli WRC 2-mester også i år, men det avhenger av at både Emil Lindholm og Kajetan Kajetanowicz ikke tar nok poeng i Rally Japan til helgen.
Men nordmannen er tydelig på at han ivrer etter å komme seg tilbake i et toppsete, men at han i praksis er blitt lurt - slik han beskriver opplevelsen - gjør naturlig nok forhandlingene for et annet Rally1-sete neste år krevende. Kun M-Sport og Toyota står igjen, med ulike forutsetninger og betingelser.
– Jeg kan ikke betale for å få et sete, men det finnes andre løsninger som man er åpen for, og hvilke muligheter som fins. Jeg har også et godt forhold til Skoda, og selv om jeg er motivert for å komme tilbake i WRC igjen, så har jeg og Skoda alltid hatt en helt åpen dialog om hvor vi har hverandre, sier han.
Ønsker en siste sjanse
Mikkelsen har med sine 32 år nå blitt en av rallysportens store veteraner. Han har over 200 rallyløp på baken, 125 av dem i VM-sammenheng. Tre bronsemedaljer fra Volkswagen-årene og totalt tre enkeltseire for tyskerne står øverst på hans meritter fra den øverste klassen, men Mikkelsen føler han har noe oppgjort, til tross for tre sesonger på sidelinjen.
– Jeg er keen på bare én sjanse til, med en bil jeg liker å kjøre. Jeg føler meg som en bedre sjåfør nå enn for to-tre år siden, og jeg har lært meg å hente de siste tidelene på de siste etappene, sier nordmannen.
Han innrømmer at hele helgen i Tyskland ble gjennomført med blandede følelser i kroppen. Han gledet seg til å kjøre Skodas første konkurranse med deres nye Rally2-bil, med en oppnådd målsetning om å totalvinne. Samtidig var det nettopp på gjennomkjøringen at han omsider fikk en kort respons fra Hyundai på at han likevel ikke er aktuell for dem.
Dette var også første smaken han fikk på å reise bort etter å ha blitt pappa, der han for to uker siden fikk sønnen Max.
– Første turen borte fra sønnen gikk fint, men klart - det var litt verre på tur denne gangen enn før. Men det var nok totalpakken; at jeg var borte fra ham i tillegg til at jeg kommer til Tyskland og fikk denne beskjeden. Så alt var jo egentlig veldig dritt, og hodet var ikke helt der nede, men vi klarte å gjøre jobben, sier Mikkelsen.