Ungguttene tiltrekkes av elektrisk rallycross: – Det åpner opp et helt nytt sponsormarked

Elektrisk drivkraft i rallycross og bilsport generelt er godt omdiskutert i miljøet, men framtidens generasjon synes å være enige om at dette er veien å gå.

Publisert

I 2020 vil den første helelektriske rallycrossklassen se dagens lys. «Projekt E» er et samarbeidsprosjekt mellom østerrikske STARD og rettighetshaver IMG, og skal neste år kjøres som en supportklasse til VM på lik linje med europamesterskapene i Supercar og Super1600, samt RX2.

(Foto: Tom Banks / IMG)

I 2020 vil den første helelektriske rallycrossklassen se dagens lys. «Projekt E» er et samarbeidsprosjekt mellom østerrikske STARD og rettighetshaver IMG, og skal neste år kjøres som en supportklasse til VM på lik linje med europamesterskapene i Supercar og Super1600, samt RX2.

Hvor mange elektriske biler som kommer på startstreken er foreløpig ikke kjent. Norske Holten Motorsport har allerede vist sitt engasjement, men det er ikke klart hvor mange biler og team som forplikter seg til jomfrusesongen for dette prosjektet.

LES OGSÅ: Nå skal Hyundai Motorsport lansere elektrisk doning for bilsport i framtiden

Kan tvinges til å tenke nytt

Men er det én ting som virker klart, så er det at dagens unge utøvere i alle fall ikke gjør noe annet enn å se på elbil-framtiden med svært positive øyne. Selv om det foreløpig er kun én leverandør i ett spesifikt prosjekt for IMG, så er flere norske rallycrossførere innstilt på at det er elbil de må søke seg til i framtiden.

– Jeg har helt klart tenkt litt på det. Med tanke på sponsorer så vil det jo åpne seg helt nye muligheter, og ikke minst flere muligheter. Om det blir håpløst å få tak i penger på satsinga vi har tenkt oss, så kan det hende vi må tenke litt annerledes, sier Ben-Philip Gundersen, som forrige uke avslørte at han har Supercars-ambisjoner i EM neste år.

Det samme tenker Sebastian Høidalen, som overfor Parc Fermé mandag kunngjorde at han også vil prøve seg i EM, i Super1600-klassen, parallelt med at han vil satse på NM. Høidalen tror også at elbiler er han noe må finne seg i for framtiden.

– Selv om jeg syns det er vanskelig å slippe tak på forbrenningsmotorene vi har nå, så er elbiler absolutt veien vi må gå. Skal motorsport overleve videre, så må vi førere også følge strømmen. Jeg syns at elbiler er veldig spennende, og det er jo noe nytt for alle, sier Høidalen til Parc Fermé.

https://www.youtube.com/watch?v=q7s0AN8HMQc

Håper på snarlig elbil-satsing

Som Gundersen er inne på, så kan det åpne seg et nytt sponsormarked dersom man satser på elbiler. Det samfunnsmessige fokuset på et grønt skifte og det store fokuset på nullutslipp og andre klimavennlige tiltak gjør at ungguttene er forberedt på å søke løsninger slik at man fortsatt kan holde på med bilsport uten å bli stemplet som klimaverstinger av utenforstående.

Imaget med å kjøre elektrifiserte biler tror de kan slå positivt ut for den delen av befolkningen som fortsatt ser på motorsport som en klimasyndebukk.

– Jeg tror mange har mistet potensielle sponsorer fordi rallycross går på bensin, og i dag er jo dette med klima og forurensing så viktig. Selv håper jeg å kjøre elbil i nær framtid, og jeg har lagt meg opp en liten plan på hvordan jeg skal komme meg dit, sier Super1600-fører Ole Henry Steinsholt til Parc Fermé.

Før Volkswagen, Audi og Peugeot trakk seg ut av Rallycross-VM etter 2018-sesongen, så var det en lengre periode stor interesse fra flere fabrikanter om å forplikte seg i rallycross, med forbehold om at sporten skulle dreies over på elbiler.

Ole Henry Steinsholt. (Foto: Simen Næss Hagen)

Da fabrikantene likevel ikke ble overbevist over både tempoet og løsningene på veien inn mot elbiler skulle være, så ble det i stedet bråstopp - og per i dag er det ingen fabrikanter som har meldt seg inn, foruten at bilsportutviklerne i STARD altså har fått agenture på drivlinjen.

Steinsholt håper likevel at fabrikkene vil melde sin interesse igjen når man har fått et endelig inntrykk av hvordan STARD-løsningen fungerer i praksis.

– Jeg har faktisk stor tro på elektrisk rallycross. Jeg tror det kan bli flere bilfabrikanter og lønnede sjåfører, noe som er veldig positivt for oss unge, sier Steinsholt.

Bekrefter større interesse for elektrisitet

Thomas Holmen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Thomas Holmen har også signalisert at han planlegger en vei inn i elektrisk rallycross, og at han vil sikte seg inn på en Projekt E-mulighet allerede neste år

– Det er mye blest rundt denne serien. Det er dit vi vil, og det er nok der framtiden ligger. Fortsatt er det jo en del uenigheter om dette med elbiler, og jeg ser jo også den. Jeg skjønner jo at det er noe eget med biler som står på startplata og bråker og buldrer. Man skjønner jo at det er denne lyden som folk vil ha. Men jeg tror det krever sine år med tilvenning å bygge opp noe nytt, og at dette vil bli en vanesak. Nå er vi vant til ekstrem bråk, men blir det bra action, så tror jeg ikke lyden blir det viktigste på sikt, sier Holmen til Parc Fermé.

– Hva tenker du om at det er lettere å selge seg inn for sponsorer om man kjører elbil?

– Når du nå ser hvor stor blest det er i media på at alt skal være grønt og slikt, så åpner det ikke bare mulighetene for bilfabrikanter, men det vil også hjelpe mot sponsorer. Det er denne retningen det går nå, enten man liker det eller ikke.

– Har du selv fått positiv respons fra potensielle sponsorer på at du vil inn i elbil?

– Jeg har jo en del kontakter og snakka litt med folk som kjenner folk, og det er ingen tvil om at man er mer positive til den grønne satsingen nå enn hva som har vært i motorsport tidligere. Så det er ganske enkelt akkurat slik, at det vil bli lettere å få spons, konstaterer Holmen.

Powered by Labrador CMS