Nå skal Hyundai Motorsport lansere elektrisk doning for bilsport i framtiden

Men det er ikke rallycross som blir stedet de skal få utfoldet seg.

Publisert

Selv om innføring av elektrisk drivkraft fortsatt er gjenstand for debatt med splittede meninger blant bilsportfans, nasjonalt som internasjonalt, så er det åpenbart at fabrikkenes interesse for å involvere seg i bilsport fordrer et fokus på elbiler.

Hyundai-sjef Andrea Adamo ser frem til å ta bilsportsatsingen til Hyundai ett steg videre. (Foto: Helena El Mokni / Hyundai Motorsport GmbH)

Selv om innføring av elektrisk drivkraft fortsatt er gjenstand for debatt med splittede meninger blant bilsportfans, nasjonalt som internasjonalt, så er det åpenbart at fabrikkenes interesse for å involvere seg i bilsport fordrer et fokus på elbiler.

De siste årene har rallycross vært det store samtaleemnet som en potensielt attraktiv bilsportplatform å teste og utvikle elbiler på, både i ren sportslig sammenheng men også som et laboratrium for utvikling rettet mot personbilpriduksjonen, men i vår ble det klart at ingen fabrikanter ønsket å forplikte seg til rallycrossen. IMG har forøvrig satt igang et elektrisk prosjekt som skal samkjøres med den ordinære VM-serier.

Har utviklet to TCR-biler

Men fabrikkene har i stedet de siste årene satt snuta mot Formel E, som ved siden av å tiltrekke seg mange fabrikanter også har blitt en populær serie for profilerte og meritterte bilsportutøvere å delta i.

Videre er det allerede godt etablert at dagens Formel 1-biler allerede er utstyrt med superavanserte hybrid-motorer, det samme er kjent innenfor Le Mans-prototypene (toppklassen LMP1, journ.anm.) og fra 2022 skal hybridteknologi også innføres i WRC-bilene i Rally-VM.

Én av aktørene som er godt kjent innenfor Rally-VM er Hyundai, som blant annet har norske Andreas Mikkelsen i stallen og har Thierry Neuville til å kjempe om VM-gullet i år. Hyundai har satset friskt på WRC siden 2014, og har de siste to årene også utviklet TCR-biler for internasjonal standardbilracing, både gjennom i30- og Veloster-modellen.

Veloster-modellen

Hyundai Motorsport ga også fra seg WRC-chassiser til Marcus Grönholms VM-team i rallycross, GRX, og skal etter hva Parc Fermé kjenner til ha vært én av ni fabrikanter som meldte sin interesse for elbil-rallycross før samtlige - utenom Volkswagen - trakk seg ut før fristen i mars i år.

Hyundai er likevel høyst interessert i elbiler og motorsport, og har nå valgt å gå standardbilracingens vei, skal vi tro nettstedet Sportscar 365. Der hevdes det at de skal lansere en ETCR-bil basert på Veloster-modellen. Hyundai har ikke bekreftet akkurat denne modellen, men de bekrefter at en elektrisk racingbil skal lanseres i Frankfurt i begynnelsen av september.

– En ny æra er i ferd med å demre for Hyundai Motorsport. Gjennom mange måneder har vårt team i Alzenau jobbet hardt med en spennende elektrisk bil, og snart vil vi lansere fruktene som er båret fram. Dette skal bli et nytt kapittel for bedriften og en naturlig utvidelse av vår motorsportaktivitet, som har tette koblinger til trendene og innovasjonene i den videre bilindustrien, sier Hyundai Motorsport-sjef Andrea Adamo i en offisiell uttalelse.

Veloster TCR skal ifølge Sportscar365 være modellen som den nye elbilen til Hyundai er basert på. (Foto: Hyundai Motorsport GmbH)

Hyundai blir med det den andre fabrikanten som støtter oppunder framtidsplanene for elektrisk standardbilracing, altså ETCR. Cupra, også kjent under Seat-merrket, er allerede i gang og har allerede vist fram sin elektriske modell under foreslått reglement for ETCR.

En ETCR-bil skal kunne yte i underkant av 700 hestekrefter, ha en akselerasjon på 3,2 sekunder og en toppfart på 270 kilometer i timen - hvor det da er utviklingen på batteripakken som avgjør hvor langt disse bilene vil gå.

Planen er at oppstarten av ETCR-serien skal skje neste år.

Powered by Labrador CMS