Eyvind Brynildsen, Henning Solberg, Jens Hvaal og Frank Tore Larsen.

Nye førere og nye planer i Rally-NMs toppklasse

Omkampen mellom Henning Solberg og Frank Tore Larsen blir ikke det eneste spenningsmomentet i Rally-NMs toppklasse i 2025. Nå strømmer nemlig flere konkurrenter til med spennende planer. 

Publisert

RALLY: De siste årene har deltakelsen i R5-klassen i Rally-NM, også kjent som internasjonale filehjulsdrevne biler, vært relativt beskjeden. 

RALLY: De siste årene har deltakelsen i R5-klassen i Rally-NM, også kjent som internasjonale filehjulsdrevne biler, vært relativt beskjeden. 

I fjor handlet det meste om Frank Tore Larsen og Henning Solberg. Bronsevinner Anders Grøndal har lagt egen rally-karriere på is, men det betyr ikke at det blir en fortsatt nedadgående trend i klassen. Nå strømmer nemlig flere konkurrenter til med spennende planer. 

Lader opp til omkamp

Frank Tore Larsen i aksjon under årets Sigdalsrally.

Men helt sentralt er det likevel at både Frank Tore Larsen og Hennig Solberg så godt som er klare for en ny sesong.

– Vi jobber fremdeles med budsjettet for neste år, men kan med 90% sikkerhet si at vi kommer til start på Sigdalsrally, forteller Frank Tore Larsen til Parc Fermé. 

– Det begynner å komme seg. Jeg har noen sponsorer, og jeg har fått flere tilbud enn noen gang, sa Solberg i et tidligere intervju med Parc Fermé.

Dermed ligger alt til rette for en intens omkamp om NM-gullet etter at Frank Tore Larsen fikk problemer i siste øyeblikk til fordel for Henning Solberg under sesongens siste løp. 

Brynildsen i Toyota

Det var god stemning mellom årets medalje vinnere under NBFs bilsportgalla sist helg. Neste sesong stiller ikke Anders Grøndal til start, men det gjør en rekke andre medaljesultne førere.

Men de to kjører altså ikke alene, og det er grunn til å tro at spesielt en av deres konkurrenter har gode muligheter til å utfordre Larsen og Solberg om NM-gullet.

Eyvind Brynildsen stilte til start i ett løp i fjorårets sesong, og da vant han. Nå er han snart i gang igjen, og det med en svært spennende satsing. 

I sosiale medier har man de siste ukene sett glimt av en Toyota GR Yaris Rally2-bil. Det vil bli den første av sitt slag i Norge. Selv har Brynildsen foreløpig ikke ønsket å kommentere planene for neste sesong.

Hvaal i Skoda

Fra årets startlister ventes førere som Thomas Kvam, Roger Rustand og Kristiane Hvaal Engh å returnere i et uvisst antall løp. 

Det gjør også Jens Hvaal. Siden forrige NM-opptreden har han fått prøvd seg i sin nye Skoda Fabia Rally2 evo. Hvaal, som tidligere har satset mest på rallycross, ønsker i utgangspunktet å kjøre full sesong, men ligger han godt an i Crosskart-NM kan rally bli nedprioritert mot slutten av sesongen. 

– Planen er å kjøre full NM i rally. Men siden jeg skal kjøre Crosskart-NM også, så blir det en avgjørelse med de to siste rundene siden de kræsjer, så da ser man hvordan man ligger an i Crosskart-NM, forteller Jens Hvaal. 

Leid ut bilen 

En annen fører det har vært knyttet spenning til er Marius Bermingrud. Han stiller dog ikke opp neste sesong, men bilen får vi likevel se i aksjon. Selv skal han bruke sesongen på å bli mest mulig forberedt til 2026. 

– 2025 kommer jeg til å bruke for å forberede meg til 2026. Jeg har leid ut bilen til de første NM-rundene, men jeg skal være med, så nære jeg kan, på alt unntatt å sitte i bilen på startstreken. Jeg kommer til å kjøre tester, jobbe med noter, og fullføre utdanning og andre mål i bedriften min, for at vi skal kunne stille opp mer forberedt enn noen gang i 2026, forteller Marius Bermingrud til Parc Fermé.

Hvem som skal kjøre Bermingruds bil er i skrivende stund ikke kjent. 

– Sjåføren ønsker ikke å publisere noe enda, men det er en sjåfør jeg selv håndplukket, som noen jeg virkelig er spent på å se hvordan kommer til å takle livet i toppklassen, avslutter Bermingrud.

Rally-NM 2025 ruller i gang med Sigdalsrally 11. januar, og Parc Fermé skal som vanlig følge sesongen tett. 

Powered by Labrador CMS