Dakar Rally 2025:
To nordmenn til start i verdens tøffeste rally
På nyåret er samtlige motorsportøyne rettet mot Saudi-Arabia, og starten på det beryktede og prestisjefylte Dakar Rally. Om få dager begir deltakere og team seg ut på et eventyr de færreste kan forestille seg. Her er alt du behøver å vite om ørkenklassikeren.
TERRENGRALLY: Ofte omtalt som ett av de tøffeste motorsportløpene i verden har Dakar Rally gjennom flere år gjort seg fortjent til nettopp denne omtalen. Årets utgave av Dakar Rally starter 3. januar og varer til 17. januar. I løpet av disse dagene skal deltakerne gjennom drøyt 8000 kilometer, hvor omtrent 5000 av disse er fordelt på 12 fartsetapper.
Deltakerne skal gjennom svært utfordrende terreng, uten oppmerkede løyper og må ved egen hjelp av utdelt rutebeskrivelse navigere seg gjennom kontrollpunkter og til mål. Utgangspunktet er å komme gjennom fartsetappene på kortest mulig tid, men gode navigeringskunnskaper er helt essensielt for å lykkes i Dakar Rally, noe en av de norske deltakerne er meget godt kjent med.
- Det er litt som å løpe orientering i skogen der du skal finne poster, bare at her er det elektroniske poster. Det er ikke noter her, som i WRC, men vi har en detaljert roadbook som vi følger, forteller Ola Fløene til Parc Fermé.
Deltakerne får like før start av hver etappe utdelt etappens rutebeskrivelse, også kalt roadbook. Roadbook er en oversikt over etappen i form av tegninger, kompassretninger og avstander, som gir deltakerne verdifull informasjon om kjøreretninger og andre viktige elementer langs etappen.
Rik historie
Historiens første Dakar Rally startet allerede desember 1978, da under navnet Paris – Dakar. Som daværende navn avslører, startet kjøreruten i Paris og endte opp i Dakar i Senegal. Med få unntak har Dakar Rally blitt arrangert hvert år og selv om den opprinnelige ruten er lagt bort og det nå kjøres på kryss og tvers i Saudi-Arabia, nyter løpet fortsatt status for å være ett av årets motorsporthøydepunkter. Kjøretøyklassene varierer bredt fra biler, motorsykler og lastebiler, som naturlignok er tilpasset det harde og utfordrende terrenget som skal passeres.
Dakar Rally har av flere medier tidligere vært omtalt som «dødsrallyet», og ikke uten grunn. Siden starten har 79 mennesker mistet livet som følge av rallyet, hvor senest 2024-utgaven krevde enda et menneskeliv, der spanske Charles Falcon mistet livet etter en motorsykkelulykke under den andre fartsetappen. Selv grunnleggeren av Dakar Rally, Thierry Sabine, mistet livet etter at helikopteret han satt i forulykket, under 1986-utgaven av rallyet.
Historier er heller ikke mangelvare fra et løp som dette. En av de mest kjente omhandler sønnen til daværende statsminister i Storbritannia, Margaret Thatcher. Mark Thatcher deltok sammen med kartleser og mekaniker under 1982-utgaven av det som den gang het Paris-Dakar, i en Peugeot 504. Etter at Thatcher tidligere hadde deltatt i Le Mans, uttalte han til BBC at dette rallyet slett ikke var en stor utfordring for ham. Overmot til tross, midt i Sahara-ørkenen kapitulerte Peugeoten til Thatcher og Co, og uten muligheter for å kontakte sivilisasjonen var gode råd dyre. Trioen ble til slutt funnet av letemannskaper fra det algeriske militæret seks dager senere, etter en storstilt leteaksjon hvor mannskaper fra fire ulike land var involvert.
Opplevelse for livet
Selv om drøyt 80% av deltakerne er kategorisert som amatører, tiltrekkes flere av motorsportens store navn seg til denne begivenheten. Deltakerlisten for 2025-utgaven inneholder blant annet navn som: Sebastien Loeb, Mattias Ekström og Carlos Sainz Sr. Sistnevnte som også vant bilklassen i 2024-utgaven av Dakar Rally, i en alder av 61 år. Også Norge er representert i den kommende utgaven, ved kartleser Ola Fløene og debutant i motorsykkelklassen Axel Mustad.
- Dakar er ikke kun for dem som kjører fort, men også for dem som er på jakt etter eventyr, forteller Pål Anders Ullevålseter til Parc Fermé.
Uttalelsen kommer fra mannen som nok er mest kjent for sine deltakelser i Dakar Rally. 56-åringen har deltatt hele 12 ganger, med 2010 som et høydepunkt da han sikret andreplassen sammenlagt i motorsykkelklassen.
Eventyret, er et ord som går igjen flere ganger i samtalen med Ullevålseter. Mestringsfølelsen og målet om å i det hele tatt komme helskinnet i mål, eller å se hvor langt en kan nå, er det som driver flere av deltakerne i Dakar Rally. Det at det nå også er en nordmann påmeldt i motorsykkelklassen igjen gleder Ullevålseter spesielt.
- Det var på tide. Helt fantastisk.
Nordmannen det er snakk om heter Axel Mustad, og stiller til start i Rally2-klassen. 40-åringen har siden 2021 hatt et mål om å delta i Dakar Rally, og har siden den gang jevnlig trent med og mottatt tips av Dakar-veteranen Ullevålseter.
- Jeg har kjørt enduro siden 2007/2008 og blant annet deltatt i Abu Dhabi Desert Challenge, og Novemberkåsan tre ganger. Pål Anders og jeg har blant annet trent mye på roadbook og navigering, forteller Mustad til Parc Fermé om forberedelsene opp mot Dakar Rally-debuten.
Den første skikkelige utfordringen møter Mustad og Co. allerede på den andre fartsetappen. Etappen kalles gjerne 48-timers etappen og består av 951 kilometer med fartsetappe for motorsykkelførerne. Etappens lengde varierer ut ifra kjøretøy-kategori. Like fullt skal samtlige deltakere tilbakelegge etappens distanse over to dager, hvor natten må tilbringes på en av flere stasjoner i telt ute i det fri.
- Jeg tror dag tre blir verst, om du typisk har sovet dårlig gjennom natten, men jeg er egentlig ikke så bekymret. Målet er å få fullført, avslutter Mustad.
Årets utgave
48-timers etappen blir uten tvil en skikkelig test for deltakere og kjøretøy, men utfordringene fortsetter allerede på den fjerde fartsetappen. Normalt kan deltakerne etter endt etappe motta assistanse fra teamets mekanikere ved reparasjoner, men mellom den fjerde og femte fartsetappen er assistanse i form av fysisk bistand og kommunikasjon ikke tillatt. Eventuelle skader på kjøretøyet må mellom disse to etappene repareres av deltakerne selv, og når etappene til sammen utgjør 843 kilometer kan dette fort føre til både overraskelser og store endringer på resultatlisten.
Fjorårets vinner av bilklassen, Carlos Sainz Sr., har skiftet beite før kommende utgave av Dakar Rally. Spanjolen, som under 2024-utgaven kjørte for Audi, stiller denne gang til start for Ford, etter at Audi trakk seg ut av Dakar og annen bilsport for heller å fokusere mot Formel 1-satsingen. Ford stiller for øvrig meget sterkt til start med blant andre Mattias Ekström, tidligere Dakar-vinner Nani Roma, Martin Prokop og Mitchell Guthrie på førerlisten. Guthrie har tidligere deltatt i Dakar Rally med Ola Fløene som kartleser.
Renault-eide Dacia stiller på sin side til start med en spennende trio, bestående av Sebastian Loeb, Cristina Gutierrez og Nasser Al-Attiyah. Sistnevnte har fra tidligere vunnet bilklassen i Dakar hele fem ganger. Videre stiller blant andre Mini og Toyota også sterkt til start med både erfarne og mindre erfarne førere og kartlesere.
I Challenger-klassen, også kjent som Lett-Prototype-klassen, finner vi Ola Fløene, som sammen med portugisiske Rui Carneiro stiller til start for G Rally Team. Fløene stiller for sjette gang til start i Dakar Rally, og har tidligere uttalt at en topp fem plassering er målet. Dermed er Norge igjen representert med to deltakere i verdens hardeste terrengløp på to og fire hjul, når prologetappen, 3. januar, markerer starten på 2025-utgaven av Dakar Rally.