To fettere fra Sørlandet skal forsvare Norges farger i Rallycross-EM
Sivert Svardal (22) og Per Magne Svardal (22) fra Konsmo er begge påmeldt sesongåpningen i hver sin klasse i europamesterskapet.
RALLYCROSS: Torsdag ble det bekreftet at det jevngamle fetterparet skal stille til start under åpningen av årets Rallycross-EM i Ungarn. Sivert Svardal skal kjøre sin andre sesong i mesterskapet etter å ha blitt kåret til årets nykommer i fjor i det som er toppklassen, RX1 (tidligere kjent som Supercars, red.anm.).
Etter debutsesongen er håpet å nærme seg konkurrentene mer i år og at det hele kun handler om de siste tidelene.
— Avstanden var ikke skrekkelig stor i fjor, så hvis jeg nærmer meg et par tideler på runden, så tror jeg absolutt jeg kan være med å fighte. Målene sånn direkte plasseringsmessig er å være stabilt inne i semifinalene, sier Svardal til Parc Fermé.
Ambisjonen er å forbedre hans beste enkeltresultat, som per i dag er en femteplass fra den latviske runden i fjor. Samtidig poengterer Svardal at det er flere nye deltagere og nye biler denne sesongen, og at det ikke er godt å si hvor listen ligger sammenlignet med i fjor.
Banen som det skal kjøres på er ny for mesterskapet. Han og fetter Per Magne har studert banen nøye gjennom videoklipp de har funnet på nett.
Den andre Svardal-fetteren, Per Magne, deltar i RX3-klassen som er den samme klassen han kjørte to løp i under mesterskapet i fjor. Da var den også helt nybygd, blant annet i samarbeid med sin far Magne, som også er tidligere aktiv utøver. Audi-føreren satser på å kjøre full sesong men at det hele kommer an på budsjettet.
— Jeg har ingen forventninger annet enn å stille til start å ha det gøy. Det er et beinhardt nivå og vi vel egentlig bare se hvor vi ligger å i bare gjøre vårt beste, forteller han til Parc Fermé.
To store høydepunkt blir å kjøre i svenske Höljes og ikke minst i den norske runden på Lånkebanen ved Hell utenfor Stjørdal. Det er derfor de andre europeiske løpene som utgjør de største usikkerhetsmomentene.
— Nürburgring vil vi også kjøre, men Portugal er litt uvisst siden det er så langt å reise. Vi må se hvordan det blir og hvordan vi ligger an om vi får tid, avslutter han.
Rallycross-EM starter opp i slutten av mai og skal kjøres over syv løp på syv ulike baneanlegg.