Elektrisk avduking fra Formel E da de viste frem splitter ny bil
Mesterskapet som har det grønne skiftet godt plantet i sitt DNA viser frem sprekere og «grønnere» tredjegenerasjons bil.
RACING: Det nytenkende mesterskapet som hadde sin første sesong i 2014 har gått gjennom en drastisk forvandling siden Lucas Di Grassi krysset mål i Kina for første gang. De første årene av mesterskapet var bilene standardisert men det tok ikke lang tid før det ble banet vei for ny teknologi.
Selv om de første sesongene var preget av komiske bilbytter da bilene ikke hadde stor nok batterikapasitet til et helt løp, har mesterskapet virkelig gjort store teknologiske steg da de i 2018 introduserte seriens andre generasjon av bilen som brukes.
Den store forandringen fra første generasjonen var økt batterikapasitet som ga stor nok rekkevidde til å kunne kjøre en hel løpsdistanse uten å måtte bytte bil samt et økt antall hestekrefter som ga høyere toppfart.
I dag annonseres mesterskapets tredje generasjon som er ryktet å ha en topphastighet over 320 kilometer i timen, som er en økning på rundt 40 kilometer i timen fra forrige generasjon.
Man har også jobbet med å gjøre de regenerative bremsene enda bedre, og det ryktes at mer enn 40 prosent av energien brukt under et løp er produsert gjennom bremsing. Det vil også være første bil med åpne hjul som har firehjulsdrift.
Motorsporten har et stort ansvar for å utvikle grønn-teknologi mot det grønne skiftet. Det er en oppgave Formel E tar på alvor.
Mange av bilens komponenter er produsert med bruk av gjenvunnet eller naturlige materialer for å senke karbon-fotavtrykket. Det innebærer blant annet at materialer brukt i bilens karbonfiber stammer fra forrige generasjons bil som ikke lengre brukes.
Man vil fortsatt benytte seg av et såkalt all-værs dekk, men nytt for i år er at dekket vil produseres med biomaterialer og gjenvinnbar gummi.
Bilen vil tas i bruk under 2022/2023 sesongen.