Til USA for å forhandle med Ford om elbil-framtid i rallycross

Til våren må tre fabrikanter undertegne elbil-avtalen som sikrer framtiden til Rallycross-VM. Nå skal Andreas Eriksson gjøre sitt for å ta sin del av ansvaret.

Publisert

Han gjorde et comeback til VM med sitt Olsbergs MSE-team for å gjøre et siste forsøk på å hevde seg i VM, og forsøke å knuse myten om at det ikke bare er pengene som rår.

Andreas Eriksson, her fra sesongåpningen i Spania i år. (Foto: Simen Næss Hagen)

Han gjorde et comeback til VM med sitt Olsbergs MSE-team for å gjøre et siste forsøk på å hevde seg i VM, og forsøke å knuse myten om at det ikke bare er pengene som rår.

Et prosjekt han går ut av med hodet hevet, vel vitende om at han feilet.

– Ja, jeg forstod vel allerede da vi kom til den første VM-runden i år at det bare har blitt verre den tiden jeg har vært borte, mener Eriksson overfor Parc Fermé, og understreker at mener det er for mye penger, feil avgjørelser og mangel på visjon for framtiden.

Til USA en måned

Selv er han en mann av mange ideer, tanker og drømmer, og han vet det er vanskelig å realisere alt som skjer i hodet sitt. Den svenske rallycrossprofilen har også tidligere uttalt seg udelt positivt om elbiler til rallycross, og vil nå gjøre sitt for å involvere seg i dette.

Ikke nødvendigvis på kundebasis, slik han er kjent for gjennom utvikling av både Supercars-biler og RX2-bilene som er blitt en egen internasjonal klasse, men han ønsker å få fabrikanter inn i VM og samarbeide så godt det lar seg gjøre.

– Nå skal jeg til USA en måneds tid, sier Eriksson på telefon fra Sør-Afrika.

– Det er for å besøke Ford? Fordi de vil se på elbiler i rallycross?

– Ford er interesserte i el, og det er mange andre merker også. Ford liker det jeg har gjort, og de vil alltid være med på en eller annen måte. Ford har sånn sett aldri vært ute av noe som helst. Uansett vil man inn med en fabrikksatsing i motorsport, og det er veldig viktig å overbevise om at rallycross er motorsporten for framtiden, sier Eriksson, vel vitende om at både Peugeot og Audi har trukket sitt fabrikkengasjement ut av elbil-satsing i rallycross.

https://parcferme.no/rallycross/talmodigheten-tok-slutt-derfor-trekker-peugeot-seg-fra-vm-i-rallycross/

Ønsker mer positiv blest

Han vil også legge ansvaret over på IMG for å få solgt inn sporten godt nok til fabrikantene. Han hever det er stor interesse der ute, noe IMG også selv har bekreftet at det er. Men han mener fabrikantene ikke er overbevist nok.

I mars må minst tre fabrikanter garantere for minst fire biler når planen er at elbilene skal fases inn i VM fra 2021. Volkswagen er garantister, Eriksson vil få med Ford inn - og etter det må én fabrikant til overbevises til forpliktelse etter at Audi og Peugeot forsvant.

– Mange vil være med, men IMG gjorde sist en dårlig «pitch» for å få dem opp på bordet. Man må ha et mål, og man må ha en framtidsvisjon. Det skrives for lite positivt om el, det er for lite positivet rundt el ellers, selv om jeg opplever at alle rallycrossførere er svært positive til å kjøre el. Så kan vi debattere i 100 år om det er rett eller galt med elbiler, men vi er nødt til å følge interessen i motorbransjen, konstaterer Eriksson.

Hva gjelder hans sønner Kevin og Oliver, så er ikke neste år satt enda. De jobber med hver sine budsjetter som Andreas selv ikke legger seg borti, men det er ikke gitt at de blir å finne i VM neste år. I alle fall er det ingen biler som faren stiller til disposisjon da han har trukket sin VM-satsing ut nettopp for å fokusere på el-framtiden, kombinert med at han har en stor finger med i spillet i RallyX Nordic.

– Spør du Kevin og Oliver, så vil de kjøre der det er tøff konkurranse og mange de kan konkurrere mot. Og det kan gjerne være både EM og Nordic. Det jeg merker på alle de unge jeg følger tett med på, så er det at de først og fremst vil konkurrere mot hverandre under like forutsetninger, uavhengig av hva slags status mesterskapet har, sier Eriksson.  

Powered by Labrador CMS