Depotryktene: Flere fabrikanter fortsatt interesserte - men VM kan også ryke

Én ting er i alle fall sikkert. Rallycross-VM går en spennende, men usikker, framtid imøte.

Publisert

Silly season har for alvor ankommet rallycross-sirkuset, men det er ikke nødvendigvis førerkabalene som står i fokus.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Silly season har for alvor ankommet rallycross-sirkuset, men det er ikke nødvendigvis førerkabalene som står i fokus.

For etter at Audi bestemte seg for å trekke sin fabrikkstøtte fra EKS-teamet fra og med neste år, for å prioritere DTM og Formel E, så sendte det både sjokkbølger og små jordskjelv i et allerede uavklart sirkus som rallycrossen er for framtiden.

Selv om det forsøksvis hugges i stein hvordan elbil-planene skulle vært fra 2020, så gjorde det ikke usikkerheten noe mindre etter at FIA og IMG bestemte seg for å utsette elbil-innførselen med ett år ettersom ikke nok fabrikanter ville forplikte seg for elbilsatsing om halvannet år.

Ser mørkt på framtiden

Flere uavhengige kilder Parc Fermé har snakket med den siste uka ønsker ikke stå fram med navn med tanke på sine posisjoner. Det virker dog å være både enighet, men også motstridende tanker, prognoser og påstander om framtiden.

– Verdensmesterskapet kan forsvinne om det ikke kommer flere fabrikanter inn. FIA har et uttalt krav om at fabrikkene må inn, og det må satses på elbiler for at VM-statusen skal opperettholdes, sier en av kildene til Parc Fermé.

En som imidlertid ikke har noe problem med å kommentere framtiden, er norske Andreas Bakkerud, som igjen står i en usikker situasjon for neste år. Audi forsvinner fra teamet, men det betyr ikke nødvendigvis at han ikke har sete for neste år.

– På mange måter ser jeg mørkt på rallycrossen akkurat slik situasjonen er nå, må jeg innrømme, sier Bakkerud til Parc Fermé.

Hva som skjer med Andreas Bakkerud, Mattias Ekström og EKS-teamet neste år er foreløpig uavklart. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Samtidig er jeg optimist i den forstand at det er lenge til neste sesong. Mye kan skje fram til da. Og for å være klinkende klar, så står rallycrossen mitt hjerte nærmest, så jeg håper på alt det beste, sier bergenseren.

Flere fabrikker skal fortsatt være interesserte

En kilde nær FIA og IMG kan dog konstatere at det fremdeles er mange fabrikanter som fortsatt har interesse og er langt på vei klare til å undertegne en forpliktelse for Rallycross-VM og elbilsatsing. Skal man være med i 2021 må denne avtalen undertegnes i mars neste år.

– Jeg kan ikke si hvilke fabrikanter, men det er såpass mange at jeg er optimist med tanke på at det blir elbiler. Det er ikke bare Volkswagen og Peugeot dette skal stå på. Jeg føler meg trygg på at det kommer flere fabrikanter til, sier kilden.

Parc Fermé har samtidig forstått det slik at slik det ligger an nå, så må Peugeot og Volkswagen levere minimum fire elbiler hver, i tillegg til at minst ett team eller én fabrikant til skal inn. Det skal dog ikke være i de to fabrikantenes interesse å satse på elbiler uten flere andre fabrikanter inne slik at kravet til antallet produserte biler går ned, og samtidig vente ytterligere enn ett år enn planlagt - slik tilfellet er blitt.

– Det er riktig at det er sånn, men signalene er fortsatt gode blant flere fabrikanter. Men de trenger mer tid til å se helheten og ikke minst planlegge hele satsingen. Derfor var de nødt til å få mer tid, sier kilden.

Kan beholde VM uten elbiler

Samtidig er en av kildene klar på at Rallycross-VM også kan fortsette som verdensmesterskap, selv om dette er motstridende til andre opplysninger Parc Fermé har fått om at elbiler er et absolutt krav fra FIA for at rallycross skal beholde statusen - og at sporten i så måte kan risikere å miste VM-statusen i den nærmeste framtiden.

– Som du ser, så sender Audi positive signaler vedrørende forbrenningsmotorer ved å satse på DTM. Og dagens Supercar-biler er fortsatt svært viktige for hele mesterskapet. Om hele elbil-prosjektet skulle strande, så har vi fortsatt Supercar-biler som i dag. Så mesterskapet kan fint overleve med forbrenningsmotorer. Og det vil uansett ikke fansen klage på, sier en annen kilde igjen.

Powered by Labrador CMS