Suksess i Italia skaper hodebry for Marius (18) sin storsatsing i EM

Etter testkjøringen i Italia har Marius Bermingrud fått en gyllen mulighet han ikke vil si nei til. Utfordringen er at han må skaffe mellom 200. og 300.000 kroner denne uka.

Publisert

For onsdag sendes hans nyrestaurerte Citroën DS3 nedover Europa med forberedelser til den første EM-runden i Super1600, som samkjøres med VM-åpningen i Barcelona om en drøy uke.

Marius Bermingrud, oppskriftsmessig på toppen av seierspallen i Italia. (Foto: Tedak Racing)

For onsdag sendes hans nyrestaurerte Citroën DS3 nedover Europa med forberedelser til den første EM-runden i Super1600, som samkjøres med VM-åpningen i Barcelona om en drøy uke.

Planen til Bermingrud har lenge vært å satse fullt på EM i år, og det vil bli planen uansett. Spørsmålet er om det ikke blir en helomvending i planene.

Sist helg ville det italienske teamet Tedak Racing, som bygde en smått oppsiktsvekkende Alfa Romeo Mito i fjor, sjekke ut Bermingrud som en potensiell fører til å satses på i deres storstilte planer for framtiden.

Tilsvarer hans egen årslønn

Og i testløpet i Italia var Bermingrud overlegen og svarte til forventningene, og enda litt til. Den 19-årige gutten fra Vestfossen i Buskerud har nå fått tilbudet klart; Tedak Racing vil satse på ham for fullt i år.

Men på en betingelse. At Bermingrud selv må bla opp nesten 300.000 kroner ekstra i tillegg til det han har skaffet til sitt eget budsjett for en full EM-sesong.

– Det er mye å spytte opp på ei uke. Og da må jeg være j**** flink i noen dager. I løpet av denne uka må jeg i så fall skaffe mer enn det jeg tjener i årslønn som lærling, sier Bermingrud til Parc Fermé.

Men han har enormt lyst. Det å reise ned med hjelmen under armen og bli tatt hånd om av et team som har troen på deg og vil satse profesjonelt for deg, det er en mulighet han ikke vil kaste bort.

LES OGSÅ: 13 norske førere er klare for full sesong i europamesterskapet

LES OGSÅ: Færre Supercar-biler i den norske rallycrossrunden

Team med store planer

– Du føler deg utrolig profesjonell når du møter opp med hjelmen og kun trenger å tenke på å kjøre. Samtidig tenker de veldig langsiktig, og de ønsker å satse på meg. De har en ambisiøs plan og ønsker vel allerede i 2019 å kjempe om et EM-gull, sier Bermingrud.

– Men du har et eget opplegg og et eget budsjett klart - er det da så lurt å hoppe av en slik trygghet?

– Klart, det letteste for meg er å si takk for denne helga og fortsette med mitt eget opplegg med mine egne kompiser. Men skal jeg tenke på min egen karriere, så er ikke dette en mulighet jeg vil kaste bort. De vil ha inn en fører nå, så raskt som mulig, både for å være med på utvikling av bilen og deg selv som sjåfør. Blir jeg ikke med nå, vil det mest sannsynlig komme inn en annen, og da kan det nok være for sent, sier Bermingrud.

Dette er bilen Bermingrud kjørte i Italia, en Alfa Romeo Mito som han har fått en gyllen mulighet til å kjøre full sesong med. (Foto. Tedak Racing)

Signalene han har fått fra teamet tyder også på at det jobbes med å skaffe økonomi nok til at Marius på sikt, kanskje allerede fra 2018, kunne sluppet å ha med egne penger inn i teamet slik de krever per i dag.

– Teamet jobber blant annet med å få inn en stor hovedsponsor, som blant annet vil kunne dekke kostnaden til det å ha med en fører. Men enn så lenge kan det sitte andre pengesterke førere som kan ta plassen jeg kan få, og hvis noen først har tatt den, så tror jeg ikke det blir noen plass til meg senere, forklarer unggutten.

Skryter av arrangementet

Selv om han må innrømme at det sportslige nivået i Italia var noen hakk under det norske, og at det i så måte bare skulle mangle at han ikke tok en overlegen seier, så var dette likevel en ny opplevelse.

– For å si det sånn, når det kommer til arrangement, så var det EM-standard. Selv om konkurransen i Norge er høyere, så var opplegget rundt av en helt annen standard. Store intervjuer, pressekonferanser, autografskriving og masse sånt. En utrolig kul opplevelse, sier Bermingrud.

Se intervju med unggutten fra 2:27 i videoen under.

Powered by Labrador CMS