Sluttspurt av dimensjoner etter at begge Mercedes-bilene krasjet
Under ett tidel skilte en av de faste trioene i toppen av årets Formel 1-sesong da fredagskvalifiseringen skulle avgjøres.
FORMEL 1: Vi er blitt godt vant til at feltet domineres av Red Bull og Ferrari, og at deres fire faste førere sjonglerer på å innta de tre øverste plassene. I samtlige løp har begge teamene hatt minst én fører i topp tre, og kun Lando Norris og McLaren på Imola og Fernando Alonso og Alpine i Montreal er unntakene hvor et tredje team har blandet seg inn.
Denne helgen er sprintformatet tilbake under lørdagens program, hvilket betyr at den tradisjonelle kvalifiseringen gjennomføres fredag kveld. Og igjen skulle de to faste teamene skille seg ut, hvor det skulle bli en hundre- og tusendels kamp mellom Max Verstappen, Charles Leclerc og Carlos Sainz jr. da alt skulle avgjøres.
For gjennom Q3 ble det bråstopp for outsiderne i Mercedes, Lewis Hamilton og George Russell. Først seilte førstnevnte ut i sving syv og gjorde en sjeldent kostbar førerfeil som sørget for rødflagg da han plantet bilen i barrieren. Det samme gjentok hans yngre teamkamerat i siste sving, bare 2,5 minutt før slutt.
Men samtlige resterende førere fikk en siste mulighet til å forbedre tidene sine, og gjennom den første sektoren var det lite som tydet på at Max Verstappens midlertidige bestetid skulle bli stående.
Plutselig drar Leclerc opp en knalltid ut av hatten og skyver Verstappen ned en plass. Teamkamerat Sainz var i ferd med å svare på denne tiden og endte bare 53 tusendeler bak monegaskeren. Men Verstappen var også ute på et siste forsøk, selv om han var bak seg selv under starten av runden.
Men i likhet med Ferrari-duoen fikk han opp farten på slutten av runden, og knep pole position på teamets hjemmebane med fattige 29 tusendeler foran Leclerc. Til sammenlikning var Verstappens teamkamerat Sergio Perez hele fire tideler bak, men endte dog på en fjerdeplass.
Videre på lista finner vi Russell hvor tiden hans ble stående på en femtetid. Deretter fulgte Esteban Ocon, som snek seg foran Haas-duoen Kevin Magnussen og Mick Schumacher som igjen viser en oppadgående formkurve. Fernando Alonso endte sist av de som fikk satt en tid på slutten, mens Lewis Hamilton ble nummer ti etter at han krasjet seg ut.
Som nevnt så vil dette resultatet definere startrekkefølgen til lørdagens sprintløp. Her kjøres det cirka en tredjedel av et ordinært løp, hvor resultatet både gir ekstrapoeng og setter startrekkefølgen til søndagens hovedløp i tradisjonell form.