Løpet på Red Bull Ring byr som regel både på vakkert landskap og dramatikk.

Nå skal Formel 1-sirkuset opp i fjellet dette er verdt å vite før Østerrike Grand Prix

Den travle julimåneden er så vidt i gang. Neste stopp er Red Bull Ring – en spektakulær motorbane.

Publisert

FORMEL 1: Etter ti kjørte løp i årets Formel 1-sesong begynner vi å få en god idé om hvor styrkeforholdet ligger. Red Bull er klart best og leder stort i fører- og konstruktørmesterskapet. Men Red Bull bør ikke bli for komfortable i front.

FORMEL 1: Etter ti kjørte løp i årets Formel 1-sesong begynner vi å få en god idé om hvor styrkeforholdet ligger. Red Bull er klart best og leder stort i fører- og konstruktørmesterskapet. Men Red Bull bør ikke bli for komfortable i front.

Vi er inne i den mest travle delen av årets sesong med fire løp på bare én måned. Det blir derfor ekstremt viktig for team som Ferrari og Mercedes å komme med bra oppgraderinger skal de fullføre sterkt før sommerferien.

Det nye regelverket innbyr også til en del endringer underveis, noe vi så da FIA endret reglene for bytte av motor og motorkomponenter før Silverstone. Én annen endring som ikke kommer før Frankrike Grand Prix er FIAs forsøk på å hindre utnyttelsen av «flexi-floors».

Oppdagelse overrasker

Uken etter Canada Grand Prix ble det allmenkjent at noen team har klart å utnytte fleksibiliteten i gulvene sine. Gulvet bør ikke flekse mer enn to millimeter, men det påstås at enkelte team har klart å få gulvene til å flekse opp til seks millimeter.

Det gjør at man kan senke fronten og kjøre med en høyere bakende. Da får man fortsatt utnyttet bakkeeffekten uten at det går på bekostning av at bilen slår ned i asfalten.

Mercedes har begynt å få opp farten nå og yppet seg blant toppen forrige helg.

— Da vi ble gjort oppmerksom på det, oppdaget vi at det har vært muligheter vi kanskje ikke har tatt eller utnyttet. Så det kommer ikke til å gjøre noen forskjell i hvordan vi setter opp bilen. Det er godt mulig det påvirker konkurrentene våre, og på grunn av det så kommer vi litt nærmere, sa sjefsingeniør hos Mercedes, Andrew Shovlin til Motorsport.com.

Mercedes er et av teamene som har slitt mest med hopping i bilen siden sesongstart. Til tross for det, ligger de enda på en tredjeplass i konstruktørmesterskapet. Spørsmålet er bare om FIA-inngrepet kommer for sent.

Fordi helgens løp går på én av de raskeste banene på Formel 1-kalenderen, Red Bull Ring. Banen består av tre lange strekker, fulgt av et teknisk parti med høyhastighetssvinger. Dette partiet kan bli akilleshælen for Mercedes som enda har litt å jobbe med.

Kampene i midtfeltet

Selv om de tre store har dratt fra i konstruktørmesterskapet, er det fortsatt stor spenning knyttet til hvem som blir «best of the rest». McLaren leder an på en fjerdeplass med Alpine og Alfa Romeo hakk i hæl.

Lando Norris har båret McLaren-teamet denne sesongen. Nå er de avhengig av at Daniel Ricciardo også er oppe å bryner seg.

McLaren drar inn mest poeng med Lando Norris i spissen, men McLaren trenger sårt at Daniel Ricciardo stepper opp. Australieren har bare tatt 15 poeng så langt i årets sesong, det er langt i fra en sikkerhet for det britiske teamet.

Fordi Alpine har to jevngode førere i teamet sitt med Esteban Ocon og Fernando Alonso som begge drar teamet til femteplassen. Skulle Alpine finne enda mer fart i bilen sin mot slutten av den første halvdelen, kan McLaren kysse fjerdeplassen adjø.

Årets andre sprintløp

Østerrike Grand Prix vil også være hjemmet til årets andre sprintløp. Det vil si at teamene kun får én trening på fredagen før kvalifiseringen mot lørdagens sprintløp. Teamene får så én trening på lørdagen før sprintløpet kjøres. Plasseringene i sprintløpet utgjør startrekkefølgen mot søndagens løp.

Sprintløpet byr også på flere poeng i løpet av helgen. Ett løp som kan vise seg å bli viktig for Ferrari som nå har kommet på bakfoten i årets sesong. Selv om motoren i Ferrarien er rask, så har Red Bull en utrolig historikk å vise til på denne banen.

Siden 2018 har teamet vunnet alle løpene som er kjørt her, med unntak av ett, vunnet av Valtteri Bottas i 2020. Red Bullene er svært motorsterke, men de har også et bra chassis, som kan bli utslagsgivende i det tekniske partiet.

Nordmenn på plass

Dennis Hauger har gode meritter å vise til fra forrige gang han besøkte «hjemmebanen».

Sprintløp får vi selvfølgelig se flere ganger denne helgen. Dennis Hauger står klar med sin Formel 2-bil fra Prema og er revansjelysten etter smellen på åpningsrunden i hovedløpet forrige helg.

I fjor hadde Hauger en nærmest dominerende presentasjon på Red Bull Ring. Aurskogingen kunne ta seg til takke med en pole-position, én seier, én andreplass og én tredjeplass da Formel 2 og Formel 3 kjørte med tre løp under en helg.

Også sørlendingen Roar Lindland blir å se denne helgen. Lindland skal igjen delta i Porsche Supercup-mesterskapet som følger Formel 1-sirkuset tett. Lyngdølingen leder for øyeblikket ProAm-cupen.

Powered by Labrador CMS