Dennis Olsen på Le Mans:
Sliter med bilen - men avsluttet dagen på topp
Treningene som gjenstår før 24-timersløpet på Le Mans blir svært viktige for Dennis Olsen og co som sliter med å finne en god balanse i bilen.
RACING: Årets 24-timersløp på Le Mans nærmer seg med stormskritt, og for Dennis Olsen er utgangspunktet allerede klart. Onsdag ble nemlig første del av kvalifiseringen kjørt, og her handlet det å komme blant de åtte beste og følgelig gå videre til hyperpole hvor man gjør opp om de åtte fremste startplassene i hver enkelt klasse.
Men Olsen gikk ikke videre til topp åtte etter å ha rullet inn til det som til slutt sto igjen som 17. tid i LMGT3-klassen, hvor nordmannen i år kjører en Ford Mustang drevet av teamet Proton Competition. Olsen er pro-fører i en førertrio bestående av han selv samt den danske sølvføreren Mikkel Pedersen og den italienske bronseføreren Giorgio Roda. 17. tid i kvalifiseringen betyr også at de starter fra 17. startposisjon blant GT3-bilene i helgens løp.
Sliter med bilen
I ukens andre fritrening som ble kjørt etter kvalifiseringen var det også bedre takter fra Olsens bil rent resultatmessig. Han rullet nemlig inn til førsteplass i den treningen. Dog var rundetiden svakere enn den han satte i kvalifiseringen, men baneforholdene var også betydelig endret i takt med solnedgangen.
– Et steg i riktig retning, men ikke fornøyde enda, sa Olsen selv til Parc Fermé etter treningen.
De har nemlig slitt med å finne en god balanse i bilen siden de ankom Le Mans i forrige uke, og dette er et problem de fortsetter å jobbe med å finne en løsning på.
– Vi har hatt problemer med balansen hele uken. Vi fortsetter å lete etter problemet.
Rask søsterbil
Til tross for problemene tyder resultatene på at det er potensial i bilen. Søsterbil nummer 77, også en Ford Mustang drevet av Proton Comeptition, slo til med å være raskest i kvalifiseringen.
– Ben (Benjamin Barker, fører i bil 77 journ. anm.) er veldig fornøyd med balansen i sin bil. Vi sliter med veldig mye overstyring på brems og "turn in", forteller Olsen.
Bilene er som nevnt like, og oppsettene er også tilnærmet like. Det er et godt utgangspunkt i søken etter en løsning.
– De er veldig nære hverandre nå, men vi har et problem med våres som vi prøver å finne. Vi lurer på om det kan være differensialen. Vi får svar på det i dag for vi hadde ikke tid til å endre det mellom kval og trening 2 siden det var Parc Fermé, forklarer han.
Torsdag kjøres det nye treninger henholdsvis 15:00 og 22:00. Dette er de siste forberedelsene teamet kan gjøre ute på banen før det braker løs med årets 24-timersløp på Le Mans på lørdag.