Dette bør du vite før årets Le Mans
Denne uken er det igjen duket for det legendariske 24-timersløpet på Le Mans, og blant en rekke kjente navn finner vi igjen vår egen Dennis Olsen til start. Her er alt du trenger å vite om årets utgave!
RACING: Det er ikke bare en legendarisk historie som strekker seg tilbake til det første løpet i 1923 som gjør at det er vel verdt å følge med på årets utgave - den 92. i rekken.
Løpet er av stor betydning av flere grunner. Ikke bare er det enormt prestisjefylt og for de fleste et høydepunkt i karrieren å vinne Le Mans, men løpet gir også doble poeng i Langdistanse-VM.
På griden finner vi dog ikke bare det vante startfeltet fra VM, men også flere biler som møter opp kun til akkurat dette løpet. Blant de 62 bilene som stiller til start kan vi finne kjente navn og fabrikanter i alle klasser, og ikke minst er det i år igjen en nordmann å følge med på.
Dennis Olsen er tilbake
Ford som tok fire seiere på rappen fra 1966 til 1969 er tilbake på Le Mans. I 2024 er det GT3-klassen som gjelder med Dennis Olsen i førersetet. Nordmannen kjører sammen med italienske Giorgio Roda og danske Mikkel Pedersen. En svartfarget Ford Mustang med 88 på siden er det du skal se etter underveis for å følge med på vårt norske håp. Ford stiller totalt med tre biler i løpet.
Sesongens tre løp i Langdistanse-VM har medført en 9. plass, et brutt løp og til slutt en 8. plass for Olsen og co. De er med andre ord ikke som favoritter å regne, men det var heller ikke å forvente på forhånd. Det er uansett Le Mans som er hovedmålet, og det blir spennende å se hvor god progresjonen har vært frem til det legendariske løpet.
Blant konkurrentene er det spesielt de to Manthey-drevne Porschene som peker seg ut som favoritter. Bil 91 med Richard Lietz, Morris Schuring og Yasser Shahin vant det forrige løpet på Spa, mens bil 92 med Aliaksandr Malykhin, Joel Strum og Klaus Bachler leder an i mesterskapet etter å ha vært på pallen i alle tre løp.
Blant en rekke profiler er det også verdt å merke seg Team WRT og BMW nummer 46 hvor Moto GP-legenden Valentino Rossi skal ta fatt på en ny utfordring.
Kan Ferrari gjenta bragden?
Fjorårets utgave står igjen som en milepæl i Ferraris historie, og det sier sitt. Italienerne markerte returen til Langdistanse-VM med seier på selveste Le Mans, og også i år er det grunn til å tro at de vil kjempe i toppen.
I bil 51 er igjen Antonio Giovinazzi, James Calado og Alessandro Pier Guidi på plass for å forsvare fjorårets seier, og i bil 50 kjører Antonio Fucio, Miguel Molina og Nicklas Nielsen. I tillegg stiller AF Corse-teamet opp med en tredje Ferrar i privat regi. Der stiller Robert Kubica og Robert Shwartzman til start sammen med kinesiske Yifei Ye.
Revansjesugne Toyota
Men det var ikke Ferrari som vant fjorårets mesterskap totalt - det var det nok en gang Toyota som gjorde. I bil 8 er det den samme trioen som sikret fjorårets VM-gull som sitter: Sebastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa.
I bil 7 er det derimot endringer. Nyck de Vries og Kamui Kobayashi stiller til start slik de har gjort så langt i sesongen, men en skadet Mike Conway måtte kaste in håndkleet. Dermed er det Jose Maria Lopez som får sjansen på Le Mans, men det bør ikke by på store problemer ettersom han har syv sesonger bak seg for Toyota.
Porsches gode sesongstart
Porsche stiller totalt med seks biler på Le Mans. Tre stykk knyttet til Porsche Penske Motorsport, to stykk til privatteamet Jota og en bil til privatteamet Proton. Selv om det naturlig nok er toppteamet man knytter størst forventing til er det verdt å følge med på alle sammen, for Porsches 963 har vist seg som lynrask så langt i årets sesong.
Trioen i Porsche Penskes bil 6 Kevin Estre, Andre Lotterer og Laurens Vanthoor topper mesterskapet etter en seier og to andreplasser så langt denne sesongen, mens bil 5 ved Matt Campbell, Michael Christensen og Frederic Makowiecki ligger på fjerdeplass etter to tredjeplasser og et brutt løp. Det var også Porsche Penske som var raskest under testdagen på Le Mans forrige helg med tre biler innenfor topp fire.
Ikke minst er det verdt å se opp for Jotas bil 12 med Callum Ilott, Will Stevens og Normann Nato. I det siste løpet på Spa var det de som tok en imponerende seier, og i mesterskapet ligger de på andreplass. I den andre Jota-bilen finner vi blant annet Jenson Button.
Utfordrerne
På hjemmebane kan hverken Peugeot eller Alpine glemmes. Ingen av de har imponert nevneverdig så langt denne sesongen, men det kan som kjent gi en fordel med et gunstig utfall av «balance of performance».
Amerikanske Cadillac stiller også til start med høye ambisjoner etter å ha kommet på pallen i 2023, og for de som følger med på IndyCar blir det spennende med Alex Palou i bil 2 og Scott Dixon i bil 3. For Palou blir det dog et litt vanskeligere utgangspunkt enn ønsket ettersom de drar med seg en fem plassers gridstraff. I privat regi stiller også teamet Action Express opp i samme bil med Jack Aitken og Felipe Drugovich til start sammen med brasilianske Pipo Derani. Av andre spennende fabrikanter finner vi også BMW og Lamborghini til start.
LMP2
For nordmenn flest er det naturlig nok toppklassen og GT3-klassen med Dennis Olsen som vil trekke størst interesse, men også i LMP2-klassen er det noen interessante navn å følge med på.
Klassen er ikke lenger en del av Langdistanse-VM, men på Le Mans er det fortsatt aktivitet. Ikke minst er det flere navn å følge med på for de som har fulgt de lavere formelbil-seriene de siste sesongene. Frederik Vesti, Olli Caldwell, Nolan Siegel og Ritomo Miyata kjører alle i denne klassen i år.
Hvordan følge med?
Onsdag kjøres det to treninger og en kvalifisering, før det torsdag kjøres to nye treninger samt del to av kvalifiseringen for topp 10 i de ulike klassene, kjent som hyperpole. Selve løpet ruller i gang lørdag 16:00, og varer som kjent i 24 timer.
I Norge er det Eurosport, Discovery+ eller Max som gjelder for å få med seg TV-sendingene. Parc Fermé vil også følge kjøringen tett, så følg med i våre kanaler!
Alle tidene for Le Mans og annen motorsport samt direktelink til TV-sendingene finner du i vår helgeplanlegger!