Emil Gjerdrum, Bilsporttalentet 2024.

Slik vil Emil (17) utnytte erfaringen fra Bilsporttalentet

De siste dagene har Emil Gjerdrum fått prøvd seg i det meste innen bilsport. Det tror han kan bli en fordel i egen karriere. 

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT: Denne uken var Emil Gjerdrum en av fem finalister i NBFs konkurranse «Bilsporttalentet». Unggutten som til vanlig fokuserer på å kjøre en GT4-bil raskest mulig ble her kastet ut i en rekke ulike øvelser. 

BILSPORT: Denne uken var Emil Gjerdrum en av fem finalister i NBFs konkurranse «Bilsporttalentet». Unggutten som til vanlig fokuserer på å kjøre en GT4-bil raskest mulig ble her kastet ut i en rekke ulike øvelser. 

Gjennom to dager sto racing, gokart, bilcross, crosskart og rally-simulator på programmet. I tillegg måtte førerne gjennom en presentasjon av seg selv, og til slutt en krevende fysisk test. 

– Det var veldig kult å kunne kjøre så mye forskjellig på så kort tid og å få erfaring i biler jeg ikke har kjørt før, sier Emil Gjerdrum til Parc Fermé.

Trives på grus

Blant de ulike øvelsene var rallysimulatoren noe han likte godt. Samspillet som fulgte med å motta noter fungerte bra, men i motsetning til en rallyfører valgte Gjerdrum å motta notene i motsatt rekkefølge. 

En av øvelsene Emil Gjerdrum likte godt var rallysimulatoren.

– Det var veldig gøy, men jeg gikk for en motsatt noteversjon sånn at en var det som var minst styring og seks var det som var mest styring. Jeg syntes det var lettere, og det funka jo forholdsvis greit. 

Å få prøvd både crosskart og bilcross ble også satt pris på. I det hele tatt fremstår de andre grenene nå mindre fremmed enn tidligere for den unge racerføreren. 

– Det ga veldig mersmak å kjøre på grus, sier Gjerdrum. 

 – Før har jeg tenkt at for eksempel rally er helt gresk og at jeg aldri kommer til å skjønne det her. Men når man kjører de ulike grenene sånn er det veldig mye lettere å forstå det, fortsetter han.

Sto på til han spydde

Emil Gjerdrum ga alt han hadde i den fysiske testen.

Å bli kastet ut på dypt vann kan ifølge Gjerdrum være verdifullt også utover selve konkurransen. Nylig hoppet han inn som gjesgtefører i Porsche Carerra Cup Skandinavia, og det er en situasjon han sammenligner med å kjøre helt andre grener. 

– Om man har den egenskapen at man klarer å bli kasta ut i sånne ting så kan man bli kasta ut i alt mulig rart hvis du plutselig blir ringt på kort varsel og får et sete i en eller annen serie. Da er det fint å ha vært borti noe som er en enda større overgang før. 

Blant de mange prøvelsene var det nok den avsluttende fysiske testen som var den hardeste. Gjerdrum ga på i så stor grad at han innledningsvis måtte avbryte intervjuet med Parc Fermé for å rope på elgen. 

– Jeg tenkte bare at jeg skulle «gunne» på, så da gikk jeg alt for hardt ut i starten. Da var det ikke noe igjen på tanken, forteller han.

Travle uker hjemme

Gjerdrum kjører til vanlig i det tyske GT4-mesterskapet, og der er han nå inne i en lengre pause frem til neste løpshelg i slutten av september. 

Det har dog ikke blitt mye pause for unggutten ettersom han har hatt nok å henge fingrene i her hjemme. Fra B-zero via Porschefestivalen og nå Bilsporttalentet har han fått bryne seg på det meste. 

– Det har vært veldig fint å være i Norge og få kjørt litt. Det var bra å få vist seg frem i Bilsporttalentet, og jeg trivdes godt i den Porschen på Rudskogen. Det var veldig annerledes sammenlignet med Mercedesen, men veldig gøy og igjen fint å kunne vise meg frem i forskjellige ting.

Sesongen i Tyskland avsluttes med to løpshelger på Red Bull Ring og Hockenheim. Etter en litt trøblete sesong er Gjerdrum klar for å gjøre det beste ut av mulighetene som gjenstår denne høsten. 

– Vintersesongen var egentlig veldig bra, men vi klarte ikke å gjenta suksessen. Det har vært bitte litt trøbbel med teamet blant annet men også veldig mye med BOP-en. Men jeg må bare forholde meg til sånn det har vært og gjøre det beste ut av det, sier han. 

– Det er fortsatt to løp igjen, så vi må bare gjøre det beste ut av det, avslutter Gjerdrum. 

Powered by Labrador CMS