Hybridmotorene skal etter planen drive Formel 1-bilene også i

Slår ned på FIA-presidentens V10-drøm i Formel 1

Flere drømmer om at de skrikende V10-motorene skal returnere til Formel 1. En av de er FIA-president Mohammed Ben Sulayem, men med Audi i spissen ser det hele ut til å bli med drømmen. I alle fall foreløpig. 

Publisert

FORMEL 1: Siden 2014 har Formel 1-bilene vært utstyrt med hybridmotorer, og det er også dette som står på planen fra og med neste sesong når et nytt motorreglement skal introduseres i sporten. 

FORMEL 1: Siden 2014 har Formel 1-bilene vært utstyrt med hybridmotorer, og det er også dette som står på planen fra og med neste sesong når et nytt motorreglement skal introduseres i sporten. 

Men selv om det kun er måneder unna, og at arbeidet med fabrikantenes respektive motorer er godt i gang, har det blitt skapt usikkerhet rundt motorfremtiden i Formel 1 den siste tiden. Er det mulig å heller returnere til V10-motorer?

Ny diskusjon

Muligheten for å hente tilbake V10-motorene med den tilhørende høye lyden deler av fanskaren verdsetter høyt har vært lite diskutert som et genuint alternativ, men så kom FIA-president Mohammed Ben Sulayem på banen. 

Presidenten, som ellers er i hardt vær for å blant annet ha innført strenge straffer for banning, mente at sporten burde vurdere å hente inn igjen motorene med bærekraftig drivstoff på tanken. Gradvis har dette blitt en seriøs diskusjon i paddocken, selv om det hele egentlig kommer langt på overtid. 

Det er ikke et formelt forslag på biorde enda, men Nikolas Tombazis i FIA har bekreftet at ulike scenarioer nå undersøkes. Dog er de avhengig av at Formel 1 og teamene er med på laget, og det må avklares om det i det hele tatt er mulig å endre kurs like før de nye hybridmotorene skal introduseres i sporten. 

Et scenario er å gå over til nye hybridmotorer som planlagt, men at det blir et nytt bytte allerede i 2028 eller 2029. Egentlig skal det neste regelverket gjelde ut 2030-sesongen. En annen mulighet som nevnes er å droppe de nye motorene, fortsette med det gjeldende regelverket lenger enn planlagt og til slutt gå over til V10-motorer. Dog fremstår det som svært lite sannsynlig at de planlagte 2026-motorene vil vrakes fullstendig da det krever enstemmig støtte så sent i prosessen, og det er nok av skepsis i paddocken. 

Hvem støtter V10?

Teamsjefene i Formel 1 forventer ikke endringer allerede i 2026.

Men noen er altså positive til en overgang til V10. Utover at deler av fanskaren elsker tanken på mer lyd er det også et argument å gjøre motorene billigere å produsere og drifte. Noen kan også motiveres av at en endring i siste liten kan medføre flere sesonger med det gjeldene regelverket, med tilhørende spenning i løpene. 

Rykter om at Mercedes liger bra an med den nye motoren kan også føre til at team støtter vrakingen av de nye hybridmotorene for å rett og slett hindre Mercedes i å oppnå en fordel. Teamsjef Toto Wolff uttalte nylig at Mercedes er åpne for å diskutere endringer i fremtiden, men han holder samtidig fast på en optimisme knyttet til hybrid-regelverket som skal gjelde fra neste sesong. 

Red Bull nevnes som et team som er åpen for begge retninger. Det er god tro internt på at de vil levere en god 2026-motor i samarbeid med Ford, men siden Red Bull ikke lager vanlige biler er ikke relevant teknologiutvikling like viktig for de som for en del andre. Dog har teamsjef Christian Horner uttalt at en endring allerede nå virker urealistisk. 

Ellers har også Zak Brown hos McLaren, Fred Vasseur hos Ferrari og Oliver Oakes hos Alpine alle uttalt at en endring allerede nå er urealistisk, men de holder døren åpen for fremtiden. 

Audi svarer

Tross argumenter for en endring, og delvis åpenhet for en endring blant teamene, ser det ut til å være et ønske FIA og andre ikke vil få oppfyllt. For utover at diskusjonen kommer langt på overtid med tanke på utviklingen av nye motorer er det også en grunn til at Formel 1 har rullet videre i hybridretningen. 

Teknologiutviklingen som kommer med å ha hybridmotorer i sporten, og elementene som kan overføres til utvikling av vanlige biler, er et svært viktig poeng for flere fabrikanter. Honda snudde i døren og ble værende i sporten på grunn av dette, og Audi er på vei inn i sporten på grunn av dette. 

Dette ble gjort tydelig mandag da Audi kom med en uttalelse knyttet til V10-diskusjonene. 

– De kommende reguleringsendringene, inkludert de nye hybridenhetene satt for 2026-sesongen og videre, var en nøkkelfaktor i Audis beslutning om å gå inn i Formel 1. Disse reguleringene reflekterer de samme teknologiske fremskrittene som driver innovasjon i Audis gatebiler, heter det i en uttalelse fra Audi. 

Inneværende Formel 1-sesong ruller videre i Japan fra 4. til 6. april, med samme motorer som før.

Powered by Labrador CMS