Anders Grøndal (venstre) sin sølvmedalje fra helgens Bakkeløp-NM skriver om historien på den mest suksessrike bilsportutøveren målt i antall NM-medaljer. Her sammen med gullvinner Hans-Jøran Østreng og bronsemedaljør Morten Lerdahl under Bakkeløp-NM i klassen for firehjulsdrevne biler.

Skrev bilsporthistorie på overtid av sin aktive karriere

Nøye undersøkelser viser at Anders Grøndals 30 NM-medaljer skal være ny rekord i norsk bilsport.

Publisert Sist oppdatert

BAKKELØP: Lysgårdsbakken er blitt et sikkert kort i Bakkeløp-NM, og bakkeløpsgrenen avsluttet også NM-sesongen i norsk bilsport med to runder denne helgen.

BAKKELØP: Lysgårdsbakken er blitt et sikkert kort i Bakkeløp-NM, og bakkeløpsgrenen avsluttet også NM-sesongen i norsk bilsport med to runder denne helgen.

Grunnet uforutsett tidsbruk lørdag ble runden kortet ned til kun to tellende omganger, men søndagen ble gjennomført som planlagt med tre fullverdige omganger.

Etter NM-runden i Rally Larvik satte den norske rallyprofilen Anders Grøndal den endelige, offisielle spikeren i kista på at karrieren legges på is for en periode fremover. Men ikke nødvendigvis på hylla for godt.

Men asfaltrunden i Larvik skulle være 40-åringens siste løp på en god stund, der han forøvrig bronsemedaljen i NM. Følgelig var det heller ingen planer om å stille opp i Bakkeløp-NM, ettersom bilen var solgt og konkurransen mot rallycrossbiler syntes umulig hevde seg i med tanke på et gull.

Anders Grøndal fra NM-runden Rally Larvik, som skulle bli hans siste løp før en etterlenget pause. Trodde han, inntil han oppdaget statistikken som Parc Fermé satt på gjennom «Bilsportbibliotekt».

Derfor er det «bare» 29

Helt inntil han fikk kunnskap om at han hadde tangert Johny Sandmos legendariske medaljerekeord i norsk bilsport. Kilden til det skulle vise seg å være Parc Fermés egne resultat- og statistikkstjeneste «Bilsportbiblioteket».

– Jeg har hele tiden trodd at han lå foran meg, men så sjekket jeg med Bilsportbiblioteket og med dere når jeg fikk høre at jeg hadde tangert han, sier Grøndal til Parc Fermé.

I en rekke ulike medieomtaler og andre publiseringer har Sandmos statistikk vært hugget i stein med 31 medaljer. «Bilsportbiblioteket» avdekker imidlertid at Sandmo skal ha tatt 29 medaljer, hvor kilden til alle resultater utelukkende er NBFs endelige, offisielle resultatlister fra deres eget arkiv, både digitalt og i permene fra kjellerarkivet.

Parc Fermé tok en ekstra sjekk og gikk over alle sammenlagtstillinger i Sandmos klasse, Supernasjonal klasse 1 fra 1995 til 1998 og Supernasjonal klasse 2 fra 1999 til 2015, etter at Grøndal spurte om dette faktisk stemte. I Parc Fermés undersøkelser på nytt finnes det ingen holdepunkter for at Sandmo skal ha tatt noe annet enn 29 medaljer (10 gull, 13 sølv, 6 bronse).

Johny Sandmo har vært kjent som norsk bilsports store medaljegrossist, som siden 2015 har vært omtalt som 31 medaljer. Tallet skal vise seg å være 29, og med det var rekorden slått. Det tar Sandmo med knusende ro.

– Noe å kjøre for

Dette var nok til at Grøndal fikk en ny motivasjon til å ta en ekstraomgang i sin aktive karriere. Han ønsket seg gjerne 30 medaljer, som i så fall blir en rekord han er alene om i norsk bilsport.

– For første gang på lenge kjente jeg at jeg faktisk hadde noe å kjøre for, sier Grøndal, som ikke legger skjul på at denne statistikken betyr mye å være i eierskap av.

Og han poengterer igjen at «Bilsportbiblioteket» får skylda for hans deltakelse i årets Bakkeløp-NM, da han måtte leie tilbake sin allerede solgte Skoda Fabia Rally2.

Parc Fermé har også forelagt statistikken for Sandmo selv. Han finner ingen ting som tilsier at funnene er feil, selv om han til og med har fått hedersmarkeringer og masse oppmerksomhet for det som er definert om 31 medaljer - der den siste altså kom i 2015.

– Nei, for meg handlet ikke karrieren min om å ta mest mulig medaljer. Jeg holdt på fordi det var moro. Så det har ingen veldig stor betydning for en så gammel mann som meg, humrer Sandmo overfor Parc Fermé, som ikke har noe problemer med å anerkjenne at Grøndal tok medaljerekorden i norsk bilsport denne helgen.

Sandmo er dog fortsatt alene til å ha sanket alle medaljene på rad. Fra 1995 til 2015, altså 21 sesonger på rad har han tatt medalje i bakkeløp, og de åtte andre har i samme tidsperiode kommet i rallycross. Denne «streaken» er ingen andre utøvere i nærheten av, ei heller blant aktive i dag.

Anders Grøndal i samtale med speaker Per Christian Håveødegård.

Lav deltakelse

Drammenseren Grøndal fikk altså sølv i Klasse 4, klassen for firehjulsdrevne rally- og rallycrossbiler etter å ha satt andretider i klassen gjennom hele helgen. Hans-Jøran Østreng var naturlig nok i en klasse for seg i sin Hyundai i20 Supercar, mens Morten Lerdahl tok bronsemedaljen i sin legendariske Ford RS200 med klassisk Glomma Papp-dekor.

Jim Roger Haugom var påmeldt til lørdagen, men møtte ikke. Søndag stilte Kristiane Hvaal Engh opp i sin Fiesta R5. Dette var klassen med soleklart lavest deltakelse, men NM-statusen ble altså beholdt.

– Jeg gjorde research, og fant ut at det også ble NM-status med fem påmeldte biler. Hadde det vært 10 rallycrossbiler, så hadde det vært mer håpløst. Men medaljesjansen var jo der, sier Grøndal.

Og legger ikke skjul på at hans 30. medalje var av den enklere karakteren.

– Det må man jo innrømme. Hadde det vært fem-seks Supercars til start, så hadde jeg ikke stilt til start i en R5-bil, erkjenner han.

På oversikten over Grøndals karriere på Bilsportbiblioteket er det på det rene at han nå har 30 NM-medaljer som han har tatt siden 2005, der hans første medalje ble sølv i bakkeløp. 18 har endt med gull, syv med sølv og fem med bronse.

For ordens skyld består Parc Fermés statistikktjeneste av sammenlagtstillinger og andre statistikker tilknyttet nesten 10.000 norske bilsportutøvere, med historikk helt tilbake til 60-tallet av norsk bilsport. Hovedkilden, spesielt utelukkende all data fra 1993, er Norges Bilsportforbunds egne offisielle sammenlagtstillinger.

Powered by Labrador CMS