Simen Olsen endrer kurs i USA etter historisk medalje
Etter en krevende sesong slo Simen Olsen til med tidenes første norske medalje i bilsportens OL.
DRIFTING: Sist uke var det klart for den tredje utgaven av FIA Motorsport Games, gjerne omtalt som bilsportens OL. Norge stilte med en rekordstor tropp med ni utøvere, og målet var å ta en historisk medalje.
I drifting var det Simen Olsen som forsvarte Norges ære, og det gjorde han på ypperlig vis ved å sikre en sølvmedalje. Det er den første norske medaljen i FIA Motorsport Games.
– Målet var jo selvfølgelig en førsteplass, men å komme hjem med medalje er en stor bragd det når det er som første nordmann. Det er jo litt ekstra stas det, forteller Simen Olsen til Parc Fermé.
Problemer med FIA
FIA Motorsport Games har foreløpig ikke like stor oppslutning som de tradisjonelle mesterskapene i hver enkelt gren, men ifølge Olsen er arrangementet likevel på et godt nivå.
– Alt i alt synes jeg det var et flott arrangement. Det var stort og fint, masse folk, og Valencia er jo en by med mye folk og publisitet så vi som driftet fikk jo mye oppmerksomhet. De sa vel det at driftingen var publikumsfavoritten, det var jo smekkfullt så det var veldig gøy.
Men faktisk kunne det tatt slutt allerede før det startet i Valencia. Med det internasjonale bilsportforbundet som arrangør gjøres ting annerledes enn i mesterskapene hvor Olsen konkurrerer til daglig, og det skapte trøbbel.
– Det er veldig annerledes i forhold til hva jeg er vant med fra Formula Drift og hjemme i Norge. Det er ekstremt strengt og ekstremt firkantet. Men det er jo FIA i seg selv det, så det er jo forsåvidt greit nok det.
– Det er noen sikkerhetsting som bare er flott og fint, men det ble for min del litt smør på flesk enkelte steder. Også hadde vi en diskusjon med de angående hvordan de måler dekkbredden. Der holdt vi på å få store problemer.
Utfordringen var at Olsen og co. er vant med at det er kontaktflaten på dekket som måles, mens FIA på sin side insisterte på å måle bredden på hele dekket. FIA sto fast på sitt, og redningen ble hjelp fra konkurrenter.
– Vi har veldig brede felger i forhold til dekk, så det strekker det ut litt. Det ble litt svetting der en liten periode for vi har ikke så mange smale felger, men med litt hjelp fra de andre konkurrentene som jeg kjenner litt fra før fikk vi låne det vi trengte.
Satser privat
Olsen ankom til Valencia rett fra sesongavslutningen i Formula Drift i California. At sesongen ble avsluttet med en opptur var godt for selvtilliten og motivasjonen etter det som har vært en krevende andresesongen i Formula Drift.
– Fjoråret var jo helt fantastisk på alle mulige måter. I år startet også årets sesong over alle forventninger, men så var det litt fallende derfra. Det er jo klart at det betyr mye for motivasjon og alt å ikke ende sesongen med en dårlig plassering, slår han fast.
Neste sesong er planen å fortsette i Formula Drift, men denne gangen i et privat team. Etter tre sesonger med en privat satsing og Toyota GR Supra som arbeidsverktøy har Olsen de to siste sesongene vært å se i en Nissan Silvia som en del av Feal Suspension Race team.
Den endringen har Olsen tro på at vil bli et steg i riktig retning.
– Det å bygge opp en egen merkevare og være i kontroll over alt ser jeg på som en bedre løsning om du får med deg de riktige folkene. All kontakt kan gå via en person i stedet for via via via. Jeg kan ha kontroll på ting og bestemme hvilke løsninger jeg ønsker å ha tror jeg vil hjelpe mye. Jeg er positiv til at det blir en forandring til det bedre, avslutter Olsen.