Showmannen Østberg forklarer hvorfor han tok «en Schanche» helt på sparket

Han har ikke noe problem med å være en verbal spilloppmaker. Og Mads Østbergs seierspiruett foran et milliontalls seere var alt annet enn planlagt.

Publisert

Belgiske Thierry Neuville drepte etterhvert mye av seiersspenningen med kanonkjøring på søndag, samtidig som Toyota-førerne Sebastien Ogier og Elfyn Evans slet med å finne flyten da det gjaldt som mest.

Mads Østberg og Torstein Eriksen på seierspallen i Monaco. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Belgiske Thierry Neuville drepte etterhvert mye av seiersspenningen med kanonkjøring på søndag, samtidig som Toyota-førerne Sebastien Ogier og Elfyn Evans slet med å finne flyten da det gjaldt som mest.

Blant R5-bilene var det mye fokus på WRC 3-mesterskapet, som da er altså R5-mesterskapet for privatførere, mens WRC 2 er forbeholdt fabrikkførerne. Deltakelsen var størst i WRC 3, men for norske Mads Østberg - som da kjører i WRC 2 som fabrikkfører for Citroën - så spilte ikke selve kategoriene noen stor personlig rolle, annet enn at en WRC 2-seier var det desidert viktigste mesterskapsmessig. Men prestisjen ligger i å være beste R5-bil.

Og da landsmannen Ole Christian Veiby brøt på søndagens andre prøve, så var WRC 2-seieren mer eller mindre i boks for Østberg så fremt han fullførte. Veiby var også allerede et godt stykke bak, og Østberg bruke uansett vel så mye fokus på å slå WRC 3-fører Eric Camilli etter punkteringen han tapte nesten tre minutter på fredag.

https://www.instagram.com/p/B7yUfRuoC_0/?utm_source=ig_web_copy_link

Helt uplanlagt

Det holdt inn - og Østberg skjønte på siste etappen at det ikke var noen sjans til å ta mer inn på Camilli, selv om han hadde knust franskmannen siden punkteringen og kjørt over to minutter raskere enn ham gjennom helgen. WRC 2-seieren føltes såpass viktig at det måtte markeres. Mange sammenlikner Østberg med Gilles Panizzis heftigste seierspiruett fra Rally Catalunya i 2002, men på det norske berget kan det sammenliknes vel så mye med Martin Schanche.

– Den var fullstendig på sparket, lover Østberg overfor Parc Fermé.

Rett foran TV-kameraet i én av de siste svingene, et kamera som kringkastet direkte til en rekkevidde på flere millioner mennesker, så valgte Østberg altså «att bjuda på». Piruetten ble med andre ord lagt godt merke til, der det er verdt å nevne at Østberg også var første mann ut og således vekte publikum litt ekstra.

– Jeg tenkte ikke på noe av det før start. Det kom helt ut av det blå, og jeg vet egentlig ikke hvor jeg fikk ideen fra. Det var jo ikke i mine villeste tanker. Men jeg så meg ut en fin plass der og da, og det var jo litt plass i den hårnåla da, sier 32-åringen.

– Det var rett foran et godt plassert TV-kamera? Så det var helt tilfeldig, altså?

– Det kan jeg love deg. Men jeg visste at WRC 2-seieren var sikret, så da kunne jeg ofre en etappeseier for det, sier Østberg, som kun måtte se seg slått av franske Adrien Fourmaux på avslutningsetappen.

Duket for norske dueller

Østberg beviste, ofte sammen med Ole Christian Veiby, at de var blant de aller raskeste - og begge i en R5-bil som ikke har den største suksesshistorikken. Seks ganger var Østberg raskeste R5-bil, syv ganger raskeste WRC 2-bil. Og tidstapet til Eric Camilli på to minutter og 45 sekunder fra fredag skrumpet altså inn til 39,6 sekunder ved slutten av søndagen.

Han hyller bilen så vel så mye som sin egen utvikling på asfalt, og han tror at både Citroën og Hyundai virkelig vil gi etablerte R5-merker som Skoda, Volkswagen og Ford enda større kamp utover året.

– Jeg har sett på Ole Christian som den største konkurrenten i helga, og jeg vet hva han er god for, så det blir tøft å konkurrere med han utover sesongen. Hyundai ser ut til å satse ordentlig også, og det syns jeg er gøy. For det gjør jo vi og, og jeg er ganske komfortabel på at vi kan være i toppen på alle underlag i alle løp, sier 32-åringen, og avslører til slutt at de neste oppgraderingene på plakaten blir ny motor og ny framstilling.

Gått glipp av alt som skjedde i helgen? Sjekk våre lynraske notater fra hver enkeltetappe av Rally Monte-Carlo her!

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)
Powered by Labrador CMS