Så fort snudde Formel 1-sesongen etter Ferraris pangstart
Det nye reglementet har virkelig innbydd til dramatikk og tette kamper på banen, også i mesterskapet har ting snudd seg betraktelig.
FORMEL 1: Åpningen på årets sesong har vært eventyrlig for enhver racing-fan. Det nye reglementet som er introdusert har bevist at de nye bilene klarer å innby til tettere dueller blant førerne. Ikke minst er de aller fleste bilene jevngode.
De første fem løpene har blitt kjørt på svært ulike baneanlegg, som fort røper styrkene og svakheten mellom teamene. Det ser man også på sluttresultatene i årets sesong så langt.
Riktignok har Red Bull og Ferrari vært de to store faktorene siden start, men det gjøres stadig innhopp av andre førere og team. Til nå har vi allerede hatt sju ulike førere på en pallplassering representert av fire ulike team. Det er all grunn til å tro at det vil bli flere.
Ferrari vs. Red Bull
Til nå har vi fått en heseblesende duell mellom Red Bull og Ferrari. De rødkledde startet dansen sterkt med en dobbeltseier i Bahrain med Charles Leclerc som vinnende fører. Red Bull lå an til et meget sterkt resultat, men motorproblemer forårsaket av det nye drivstoffet introdusert i år gjorde at begge måtte bryte.
Det var et slag i ansiktet til regjerende verdensmester Max Verstappen og hans lagkamerat Sergio Perez. Duoen slo litt tilbake i sesongens andre løp med Verstappen- seier mens Perez kjørte inn til en fjerdeplass.
Luken Verstappen hadde begynt å hente inn forsvant umiddelbart etter et nytt motorhavari for nederlenderen i Australia. Etter bruddet var det en frustrert Verstappen som møtte pressen. Teamet svarte på Verstappens ønske, og siden har ikke nederlenderen sett bak seg.
— Vi er allerede milevis bak. Jeg gidder ikke engang å tenkte på mesterskapskampen for øyeblikket, det er mer viktig å fullføre løp, sa Verstappen etter løpet i Australia.
Teamet svarte på Verstappens ønske, siden har ikke nederlenderen sett bak seg.
Viktige oppgraderinger
Formel 1 handler like mye om bilbygging som det gjør med racing. De aller fleste bilene gjennomgår store endringer fra første løp til finalen i Abu Dhabi. I Red Bull sitt tilfelle har det handlet om å luke ut motorproblemene, fordi farten i bilen er der til å vinne.
Etter Australia har Verstappen hatt en tirade med løpsseiere. Avstanden på 46 poeng til Leclerc er knappet inn og overtatt. Det samme gjelder konstruktørmesterskapet. Sergio Perez sine jevne resultater da Verstappen har brutt har sikret viktige poeng siden andrefører i Ferrari, Carlos Sainz, har slitt med å få bilen i mål.
Bak i feltet skjer det også ting. Mercedes-teamet har begynt å finne ut av porpoising-problemet på bilene sine. Laget har i lengre tid hevdet at hoppingen som forårsakes av et plutselig tap av lavtrykk under bilen, har vært roten til alt som har vært galt med årets bil.
Teamet oppnår noe progresjon etter nye oppgraderinger og mer kunnskap. Kvalifiseringen før Spania Grand Prix er lagets beste siden sesongstart. George Russell kjempet en hard kamp om ledelsen etter Leclerc måtte bryte. Lewis Hamilton fikk en punktering i åpningsrunden men kjørte seg opp til en femteplass.
Oppkjøringen får mange til å spekulere i om Hamilton kunne vunnet løpet i Spania hadde det ikke vært for punkteringen. Uansett viser «sølvpilene» at de har tatt viktige steg i utviklingen av årets biler, men er det nok?
Teamsjef, Toto Wolff er ikke overbevist om at tempoet i Spania vil kunne overføres til Monaco, en bane Mercedes som oftest ikke har vært best på.
— Vi har vært langt bak forrige helg i lavhastighetssvingene i siste sektor på grunn av overoppheting. Det kan bli annerledes i Monaco, men banen har ikke vært vår favoritt. Jeg er spent på å se hvor vi er neste helg, vi kommer til å slite litt under oppvarmingen så forventingene mine i Monaco er lavere enn på noen annen bane, sier Wolff til Autosport.
Midtfelt-kampen
Under de store tre kjempes det en tøff kamp om fjerdeplassen. Den står mellom McLaren, Alfa Romeo og Alpine. McLaren hadde ikke en optimal sesongstart, men én pallplassering for Lando Norris og viktig poenghjelp fra Daniel Ricciardo har gjort at de oransjekledde har en margin på 11 poeng til Alfa Romeo.
Valtteri Bottas står for 38 av de 39 poengene for Alfa Romeo. De er avhengig av at årets nykommer Guanyu Zhou klarer å få mer poeng skal de klare å henge på McLaren. Det gjør at Alpine er en stor trussel for femteplassen. Esteban Ocon sine resultater gjør at de bare ligger fem poeng bak Alfa Romeo.
Så lenge Alfa Romeo og Alpine ikke konsekvent klarer å få Zhou og Fernando Alonso innenfor poeng hvert løp fremover, gir det McLaren gode muligheter for å dra i fra i konstruktørmesterskapet.