Dennis Olsen under fredagens treninger på Lausitzring før det skal kjøre kvalifsering og løp både lørdag og søndag.

Dennis er alt annet enn naiv overfor rivalene: – Kjipt å måtte prate om dette hver gang

Han har har levert strålende tider på trening, men han tør rett og slett ikke spekulere i hvor representativ denne innsatsen er.

Publisert

RACING: «Balance of Performance» (BoP) er i racingens verden et godt etablert uttrykk, og er altså utjevningspraksisen som gjøres på biler innenfor samme kategori. Fortrinnsvis benyttes BoP i GT-racing og standardbilracing, der ulike styrker og svakheter på bilene justeres etter basert på data fra bilene - slik at ingen skal ha en åpenbar teknisk fordel under et løp.

RACING: «Balance of Performance» (BoP) er i racingens verden et godt etablert uttrykk, og er altså utjevningspraksisen som gjøres på biler innenfor samme kategori. Fortrinnsvis benyttes BoP i GT-racing og standardbilracing, der ulike styrker og svakheter på bilene justeres etter basert på data fra bilene - slik at ingen skal ha en åpenbar teknisk fordel under et løp.

Men dette er også et system det beviselig er mulig å gjøre taktikk ut av basert på rundetider og hvordan bilen yter utifra de rundene man setter, uten at dette nødvendigvis kan avsløre bilens beste potensiale.

Likevel er Dennis Olsen åpenbart lei av denne praten allerede. Han står selv klart på at Porsche og deres team opererer med det de kaller en «ærlig strategi», og håper at de andre teamene gjør det samme.

Tre hundredeler unna bestetid

For dersom noen andre fabrikanter og team har lykkes i å «lure» systemet under treningene, så kan enten de justeres til egen fordel eller andre biler justeres til større ulempe dersom man stoler på datagrunnlaget.

– Dette syns jeg er kjipt å prate om hver gang. Man må gjøre det man kan med den kjerra man har, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Det er duket for sesongens andre løpshelg i DTM-mesterskapet, som i internasjonal racingsammenheng regnes for å være noe av det mest prestisjefylte man kan delta på innenfor GT-basert racing. De har nå forflyttet seg til seriens hjemland og Lausitzring, som er en hybrid av ovalbane og ordinær racingtrasé på indrebane.

Olsen har klokket inn en fjerdetid og en tredjetid på fredagens to treninger. Tredjetiden var bare tre hundredeler bak bestetiden til Marco Wittmann i BMW, og det på tilsynelatende like forutsetninger med lite bensin og kvalifiseringsmodus på bilen.

Dennis Olsen.

Håper på ærlige strategier

Samtidig er to andre bilmerker vesentlig lenger bak nå enn under sesongåpningen i Portimao. Både Mercedes og Audi har ikke utfordret blant annet Dennis sine tider, eller de beste BMW-bilene, uten at det alene trenger å bevise at man holder igjen tempo.

Men nordmannen håper det ikke er tilfelle.

– Vi må bare gjøre det beste vi kan. Vi kjører en ærlig strategi, så får vi se om de andre er like ærlige. Det er jævlig vanskelig å si hvordan man ligger an, og uavhengig av BoP vet vi heller ikke om de har brukt kvalifiseringsdekk eller hvor mye bensin de har kjørt med, sier Olsen, som først og fremst er fornøyd med å være raskeste Porsche.

– Har du et tempo til å kjempe om pole position?

– Hvis jeg gjør en perfekt runde, og hvis ting er som det skal være, så kan vi fighte om pole. Det er jo det vi håper på. Vi skal i hvert fall kvalifisere oss høyt oppe, konstaterer 26-åringen.

Powered by Labrador CMS