Slik forklarer Volkswagen sine elbil-planer i framtidens rallycross

Tilbakeviser at bilene kommer til å se helt like ut, og aerodynamikken skal inspireres fra de nyeste WRC-bilene.

Publisert

– Nei, vi er ikke bekymret for framtiden, sier sjef i Volkswagen Motorsport, Sven Smeets, til Parc Fermé.

(Foto: Simen Næss Hagen)

– Nei, vi er ikke bekymret for framtiden, sier sjef i Volkswagen Motorsport, Sven Smeets, til Parc Fermé.

Volkswagen er én av to fabrikanter som har konkrete planer og forpliktelser mot å satse på elbil-utviklingen i rallycross, og den siste tidens usikkerhet med Audi som trekker seg ut og ett års forsinkelse for innfasingen av elbiler skaper ingen uro for Smeets og Volkswagen.

De har vært det dominerende teamet i rallycross siden deres inntog i fjor, med en overlegen Johan Kristoffersson som er i ferd med å sikre nok en VM-tittel, og med ringreven Petter Solberg som spiller en svært sentral rolle på utvikling og oppsett i tillegg til at han også kjemper om VM-medalje.

Likevel er Volkswagen inne i teamet til Petter Solberg, PSRX, av én årsak: De skal satse ordentlig på elbiler. Og i motsetning til Audi så er rallycross den grenen de vil utvikle seg i framfor andre grener.

Tror på flere fabrikanter

– Vi får bare håpe vi ser flere fabrikanter klare for å undertegne i mars neste år. Det var aldri 100 prosent sikkert at Audi skulle være med, og det sitter flere fabrikanter rundt bordet som ikke er involvert i rallycross i dag, sier motorsportsjefen.

Sven Smeets, sjef for Volkswagen Motorsport. (Foto: Simen Næss Hagen)

Utsettelsen til 2021 er heller ingen stor ulempe, tvert imot, tror Smeets. Det gir teamene ytterligere ett år på å forberede seg og høste erfaring. Samtidig skal det sies at det ikke blir altfor mye å hente fra dagens Supercars-biler.

– Det blir ikke veldig mye vi kan ta med oss direkte. Men det er likevel viktig å være med for å hente info og data fra banene. At det snødde i Portugal i år kan plutselig skje igjen om tre år, og da er det en fordel å ha vært der. I tillegg kan det komme nye baner først nå som også vil være der i 2021, sier Smeets.

Vil likne WRC-bilene

Vi ønsker imidlertid å få mer innsikt i hvordan de ønsker å utvikle bilen. Grunnreglene er jo at Williams skal levere batterikonstruksjonen, mens Oreca skal levere en karbonmonokokk-celle og burkonstruksjon.

– Bilene vil definitivt ikke bli som RX2, som mange tror. Det Oreca leverer er kun en karboncelle med bur rundt. Resten skal vi hente ut selv. Ellers tenker vi å hente aerodynamikk fra de nyeste WRC-bilene, uten som de minste vingene her og der, men at vi har samme bredden på bilene, den store vingen og så videre. Men vi har ikke funnet ut hvilken modell vi skal bruke enda. Det er flere å ta av, men 2017-WRC-bilen vi bygde blir for gammel modell, sier Smeets.

Det er all grunn til å tro at det enten blir snakk om Golf, Polo eller I.D., litt ettersom hva Volkswagen vil markedsføre seg med om tre år. Noen prøvekonstruksjon må de uansett vente med. De legger ikke ned en kalori og en krone i utvikling før elbil i rallycross er ordentlig hugget i stein.

Nyttig Pikes Peak-prosjekt

– Cellen fra Oreca er heller ikke ferdig utviklet, så vi har ikke mye å begynne et byggeprosjekt på enda. Men vi forstår godt at FIA tenker sikkerhet når de vil ha samme type batterier og samme karboncelle og derfor har én leverandør hver på dette. Det er ny teknologi, dette her, og det ser man både på Formel E og vårt eget Pikes Peak-prosjekt.

– Pikes Peak-prosjektet må ha vært verdifullt for dere?

– Vi har lært ekstremt mye. Blant annet drivverk blir jo fritt, og erfaringen fra Pikes Peak vil være svært nyttig for oss.

– Hvor mye fra Pikes Peak-bilen vil vi se i rallycrossbilen?

– Tja, vi får se. Det er fortsatt noen år til, og bilparken utvikler seg stadig. Det vi har gjort nå i Pikes Peak kan fort være gammel teknologi om to-tre år, sier Smeets.

Powered by Labrador CMS