Audi bekrefter rallycross-exiten - nå forklarer de bakgrunnen

DTM trumfer Rallycross-VM, enkelt og greit. Og Formel E holder i lange baner for deres elektriske interesse.

Publisert

For mange kom nyheten som et sjokk om at Audi trekker fabrikkstøtten til EKS og Rallycross-VM, der de tidligere har vist stor interesse for at Rallycross-VM er en utmerket plattform å utvikle sitt elbil-program i.

(Foto: Audi Motorsport)

For mange kom nyheten som et sjokk om at Audi trekker fabrikkstøtten til EKS og Rallycross-VM, der de tidligere har vist stor interesse for at Rallycross-VM er en utmerket plattform å utvikle sitt elbil-program i.

Det at Audi trekker seg var først en konklusjon basert på at de selv ga uttrykk for at det er Formel E og DTM som blir deres hovedsatsing, men til Autosport bekrefter Audi-sjef Dieter Gass at de også da stopper all involvering til Rallycross-VM.

Audi Motorsport-sjef Dieter Gass. (Foto: Audi Motorsport)

For de som følger bilsport ekstra tett kan valget også virke spesielt ettersom DTM har vært i en fase hvor blant annet Mercedes har valgt å trekke seg ut, og at mesterskapet har vært nødt til å sametablere seg med japanske Super GT om et felles regelverk, kalt Class One, for at serien skal overleve.

Samtidig har Aston Martin meldt sin interesse for framtidens DTM, og nå signaliserer Audi at DTM er framtiden, i tillegg til deres elektriske satsing i Formel E.

– Vi er allerede involvert i Formel E, så der har vi et program for elektrisk motorsport, selv om vi har vært interesserte i elektrisk rallycross. Så alt i alt stod valget mellom DTM og rallycross, sier Gass til Autosport.

Audi vil fortsatt fokusere på utvikling av framtidens forbrenningsmotor selv om de for lengst har kastet seg på elbil-bølgen. Derfor framstår også DTM som mer attraktivt, mener Audi.

– Avgjørelsen var først og fremst en konsekvens over et positivt valg for DTM i stedet for at vi tok et negativt valg overfor rallycrossen, konstaterer han.

Onsdag besvarte ikke EKS-eier og fører Mattias Ekström Parc Fermés henvendelse, men skriver i en kort beskjed dagen etter at Audi kunngjør at rallycross er ute:

– Det er ikke så mye å si om det enn at det er kjedelig, skriver Ekström.

Powered by Labrador CMS