Nytt monsteranlegg bygges i Russland - kan være klar for å huse Rallycross-VM

Igora Drive begynner å smått å se dagens lys, hvor det blant annet er etablert en rallycrossbane etter moderne standarder.

Publisert
https://youtu.be/Y4zLK-Cns4I

Utviklingen i internasjonal rallycross har ikke nødvendigvis bare blitt godt mottatt av den konservative tilhengerskaren, spesielt med tanke på hvordan de nyeste banene er konstruert. Med unntak av Spa-Francorchamps og delvis Yas Marina i Abu Dhabi er det ikke veldig mange av hybridbanene på Formel 1- og andre racinganlegg som nødvendig er tatt like godt imot over ralt.

https://youtu.be/Y4zLK-Cns4I

Utviklingen i internasjonal rallycross har ikke nødvendigvis bare blitt godt mottatt av den konservative tilhengerskaren, spesielt med tanke på hvordan de nyeste banene er konstruert. Med unntak av Spa-Francorchamps og delvis Yas Marina i Abu Dhabi er det ikke veldig mange av hybridbanene på Formel 1- og andre racinganlegg som nødvendig er tatt like godt imot over ralt.

Samtidig har ikke tilveksten av nye rendyrkede, permanente rallycrossbaner vokst nevneverdig de siste årene - blant annet grunnet det høye kravet til gode fasiliteter som gjerne forbindes med de store racinganleggene.

Derfor er det oppsiktsvekkende ting som skjer i Russland nå om dagen, hvis man tenker i det lengre perspektiv for internasjonal rallycross.

1,2 kilometer rendyrket bane

For sist helg ble det kjent at de siste asfaltbitene på Igora Drive er på plass, men dette dreier seg da om den FIA 2-graderte racingbanen (det vil si at det ikke kan kjøres Formel 1-løp der, journ.anm.).

Men side om side ligger altså en særskilt konstruert rallycrossbane på cirka 1,2 kilometer, tilsynelatende teknisk krevende med en god miks av asfalt og grus, en trang og intens førstesving og et sent plassert alternativspor.

Parc Fermé er kjent med banen kun gjennom fly- og helikopter-foto, men omstendighetene later til at den første ordentlig høyresvingen er en grusbelagt velodromsving, en svingkonstruksjon som høstet stor suksess både på Spa-Francorchamps tidligere i år, og også i forbindelse med Nitro Rallycross i USA i fjor.

LES OGSÅ: The Bend Motorsport Park – verdens mest komplette bilsportarena

Tilke-designet

Slik ser baneanlegget i Russland ut fra fugleperspektiv. Rallycross-sløyfa kan spores oppe til høyre med grusvelodromsvingen. (Skjermdump: YouTube)

Det vites ikke hvorvidt denne banen vil bli å se på kalenderen i forbindelse med en eventuell russisk VM-runde neste år, men mye tyder på at det kan bli en realitet ut ifra forutsetningene.

De kommersielle eierne IMG jobber med å få flere VM-runder utenfor det sentrale Europa for å dyrke sin internasjonale status. Og motstanden mot hybridbaner har vært såpass stor at det er tenkelig at IMG ser etter løsninger som fansen også vil være fornøyde med i en tid hvor rallycrossen gjennomgår såpass mange revolusjonerende endringer at ikke alt blir tatt like godt imot til enhver tid.

LES OGSÅ: Nytt flerbruksanlegg i Finland kan gi flere VM-arrangementer

I tillegg har Russland allerede én profil i VM-sirkuset i Timur Timerzyanov - som vant den belgiske runden tidligere i år, samtidig som det gror russiske rallycrosstalenter spesielt i Super1600-klassen.

Det er den ikke ukjente banearkitekten Hermann Tilke som har designet baneanlegget like ved St. Petersburg i Russland, mest kjent for å ha tegnet flerfoldige Formel 1-baner verden over. Det er nettstedet RacingCircuits.info som har viderebrakt de store detaljene på banen gjennom sosiale medier, og Igora Drive hadde så sent som i desember celebert FIA-besøk av president Jean Todt i forbindelse med en inspeksjon av anlegget.

Utover racingbanen og rallycrossbanen konstrueres det også egen motocrossbane og gokart-bane på de enorme arealene som Igora Drive består av, i tillegg til at det legges tilrette for fasiliteter av store størrelser og høy moderne standard.

Powered by Labrador CMS