The Bend Motorsport Park – verdens mest komplette bilsportarena


DEL
(Foto: The Bend Motorsport Park)

Se for deg rally, rallycross, baneracing, gokart, drifting og dragrace på ett område. Vel – det har noen i Australia nå klart å realisere.

La oss presentere Bend Motorsport Park i Australia. Lokalisert mellom Melbourne og Adelaide på østre del av Osanias største øy, i den lille byen Tailem Bend.

Etter at byggingen så smått begynte i slutten av 2015, stod det meste av anlegget klart sent i fjor, og er nå åpnet for full aktivitet i alle mulige bil- og motorsportgrener.

I et område på over syv kvadratkilometer, utviklet og finanisert av Peregrine Corporation som er Sør-Australias største private selskap, er det nå konstruert verdens nest lengste racingbane, kun slått av den to mil lange «Nordsløyfa» på Nürburgring.

Slik er skissen over området som tilbyr de aller fleste fasiliteter for all mulig bilsport. (Foto: The Bend Motorsport Park)

Detaljene skal vi komme tilbake til lengre ned i saken.

I tillegg er det konstruert et eget område, både med grus og asfalt, som skal kunne huse rallycross, drifting og gokart, og på vestre side av «hovedanlegget» er det egne rally- og offroadveier på over tre kilometer i tillegg til en ordinær dragracing-stripe.

- ANNONSE -

- ANNONSE -

Racingbanen har FIA-karakter 2, og er i kategori A for motorsykkelracing. Den lengste GT-varianten er på 7,77 kilometer og strekker seg over 30 svinger i stor kombinasjon av både tekniske og raske partier.

Totalt åtte ulike banelayouter er mulig å ta ut slik traseen er lagt. I tillegg til GT-banen er det laget de de kaller for «International Circuit» på 4,95 kiloeter, samt en «West» og «West-plus»-utgave på 3,41 kilometer, samt en egen østre del av banen med egen pit og pitbygning.

De første løpene skal ta plass nå i april, hvor årets høydepunkt for australierne blir Supercars-arrangementet 24. august.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Det andre området ved siden av er altså for rallycross, drifting og gokart. Selve rallycrosstraseen er ikke definert, men det skal være asfaltert omlag 2,2 kilometer mens resten da er grus. Baneeierne markedsfører rallycrossdelen med asfalt og grus, flerfoldige hopp, alternativspor og water-splash, der sistnevne foreløpig ikke eksisterer i utgangspunktet på de nåværende VM-banene.

Dette området er ikke ferdig konstruert, men planen er at det skal stå ferdig over sommeren.

Flere moderne Formel 1-baner har forsvunnet en etter en

Rally-biten er plassert på vestre del av tomta, sammen med drag-stripa som går parallelt med hovedveien. Det skal være kjørt opp tre kilometer med grusveier, hvor planen er at det skal tilbys både rallyskole og sprintrallyer og andre offroad-arrangementer. De har også en egen terrengløype spesifikt designet for offroad-biler.

Området har også blitt lagt som et slags enormt parkanlegg hvor stier og veier til både sykkel, enduro og vanlig gåturer blir lagt mellom områdene.

Hvorvidt det er planlagt noen gigafestival med flere store arrangementer samlet over samme tidsperiode er ikke satt konkret foreløpig, men det er ikke til å stikke under en stol at det er mulig.

- ANNONSE -

Det finnes mange drømmer, tegninger og planer om store flerbruksanlegg for bil- og motorsport. De aller fleste har strandet og blitt møtt med både politisk og økonomisk motstand. I Australia er i hvert fall slike drømmer nå realisert i Tailem Bend.