Nå skal Kjetil prøve seg i rallycrossens keiserklasse i EM

Spontankjøpet til Kjetil Larsen er av det heftigste slaget. Plutselig fant han ut at det var på tide å kjøpe seg en vinnerbil i Supercar.

Publisert

Og det er ikke hvilken som helst Supercar han har kjøpt. Nå står det nemlig en Ex-Anton Marklund Volkswagen Polo i garasjen hjemme i Kristiansand.

Kjetil Larsen blir overrakt sin nye VW Polo av Jan Marklund. (Foto: Privat)

Og det er ikke hvilken som helst Supercar han har kjøpt. Nå står det nemlig en Ex-Anton Marklund Volkswagen Polo i garasjen hjemme i Kristiansand.

– Jeg har kjøpt hus til mer penger enn dette, men dette er helt klart det villeste jeg har gjort, og kommer til å gjøre. En guttedrøm som går i oppfyllelse, om jeg så bare får kjørt en trening før jeg ødelegger hele bilen, sier en svært stolt og entusiastisk Kjetil Larsen til Parc Fermé.

Han har kjørt Touringcar i EM siden 2012, og 3. plass fra Lydden Hill i 2017 er hans siste beste resultat. 4. plassen sammenlagt i EM i 2014 er karrierehøydepunktet merittmessig for Larsen.

(Foto: Privat)

Håper å få kjøre VM i Norge

Men nå får han en helt ny opplevelse. Med en prislapp på godt over to millioner kroner for bilen, og tilsvarende driftsbudsjett, er målet å kjøre full EM-sesong og forhåpentligvis et par VM-runder. Ettersom EM er tatt av plakaten under den norske rallycrossrunden, så er en wildcard-plass i VM-feltet eneste mulighet dersom han skal få kjørt på hjemmebane.

Men det jobber han hardt for å få igjennom.

Kjetil Larsen i duell med Anders Bråten under EM-runden på Lånke i fjor sommer. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Jeg har allerede snakket med IMG og prøver å få til et wildcard for å komme med der. Så det er planen, men da må det også bli noen resultater. Jeg reiser ikke dit for å komme sist, sier Larsen.

Det er ikke noe å si på engasjementet. Og om han får til full EM-satsing, så kommer ventetiden til første helgen i juli å bli lang, for Höljes vil definitivt bli det store høydepunktet.

– Höljes er legendarisk. Der vil vi prøve å lage en tur for de som er interesserte, med to-tre busser med gærne sørledninger, flirer Larsen og legger til:

– Får jeg til dette, så skal det bli den største satsingen noen i min posisjon har gjort. Jeg har en vinnerskalle og gir meg ikke så lett, slår Larsen fast kontant.

LES OGSÅ: Færre Supercar-biler i den norske rallycrossrunden

Nybygd bil

Dermed blir hverdagen bak rattet annerledes, fra 300 hestekrefter og bakhjulstrekk til det dobbelte av både krefter og drivhjul. 600 hestekrefter og firehjulstrekk er det heftigste man kan kjøre i rallycross, og bilen er også av det konkurransedyktige slaget. Svenske Anton Marklund vant EM i fjor, men det er ikke denne vinnerbilen han har kjøpt.

Larsen har i stedet skaffet til veie en mindre brukt utgave.

– De bygde en ny bil etter at han krasjet med Petter (Solberg, journ.anm) i Canada, som han kjørte Argentina med. Siden den var ny så har den gått to løp. Så alt er nytt på bilen.

Brenner for Touringcar

Det ble også kjent at 2018 blir siste året med EM-status for Touringcar-klassen, mye fordi den var dominert av nordmenn og svensker uten altfor stor bredde ellers i Europa. Det er likevel ikke dette som er årsaken til at Larsen tar et steg opp.

Han har fortsatt tro på Touringcar som en rekutteringsklasse. Ford Fiestaen han hadde planlagt å kjøre i år skal nå kjøres av den 16 år gamle Tobias Daarbak fra Danmark.

– Jeg er en Touringcar-mann og kommer alltid til å være det. Jeg kommer fortsatt til å kjempe for klassen, så jeg tror ikke siste ordet er sagt der. Jeg er glad for å inngå en god avtale med Fiestaen med en dansk unggutt på 16 år, som kommer til å være eneste danske i EM i år, sier sørlendingen.

LES OGSÅ: Legger ned EM-klasse i rallycross – FIA skylder mest på Norge

Powered by Labrador CMS