DEL
To-liters motor og bakhjulsdrift er ut i internasjonal rallycrossammenheng. (Foto: Simen Næss Hagen)

TouringCars får tre løp neste sesong før det er kroken på døra i 2019.

Det ble klart før helgen, ifølge Motorsport-News.co.uk.

Andy Lasure, sjef for FIAs Off-Road-kommisjon, forteller til nettstedet at mangel på stor nok deltakelse, og det faktum at ett land er overrepresentert, gjør det vanskelig for dem å kunne tilby denne klassen en EM-status.

– I mange år har denne klassen vært et norsk mesterskap, ikke et internasjonalt mesterskap. Én belgier, én svenske, men ellers bare nordmenn. Neste år blir det tre løp, og etter det er det slutt, sier Lasure.

LES OGSÅ: «Gammel» rallycrossbil er god som ny for Touringcar-gutta

Etablert i 2009

Praten har allerede foregått noen år, og det er ikke nødvendigvis en stor overraskelse i miljøet at klassen mister den internasjonale statusen. TouringCars ble etablert som en EM-klasse allerede i 2009, den gang som Divisjon 2, og overtok regelverket etter det som da standard to-liters motorer med tohjulstrekk.

Klassen ble endret til bakhjulsdrevne biler og to-liters sugemotorer, og i Norge er mye av regelverket tilsvarende Supernasjonal klasse 2.

Knut Ove Børseth på vei mot EM-tittel høsten 2009. Dette er forøvrig bilen Lars Øivind Enerberg bruker i dag. (Foto: Simen Næss Hagen/2009)

Det var forøvrig nordmannen Knut Ove Børseth som ble den første europamesteren. Siden er klassen vunnet av Derek Tohill (Irland, 2010 og 2013), Lars Øivind Enerberg (Norge, 2011), Anton Marklund (Sverige, 2012), Daniel Lundh (Sverige, 2014), Fredrik Salsten (Sverige, 2015) og Ben-Philip Gundersen (Norge, 2016).

Enerberg styrer mot gull

– For tre-fire år siden snakket vi om at det ikke var nok biler i TouringCars. Klassen var veldig god da vi innførte den, sier Lasure.

I år ligger Enerberg til å ta sin andre EM-tittel i klassen, og han er sikret gullet om han ender på topp seks etter de fire innledende kvalifiseringsomgangene under løpet i Tyskland til helgen. Enerberg innrømmer dog at denne nyheten ikke kom som et sjokk på ham.

– Det er jo kjedelig, men ikke overraskende. Men det er jo fortsatt mye billigere å kjøre enn Super1600-klassen, sier Enerberg til Parc Fermé.

– Hva syns du om at det er Norge som mer eller mindre får skylda?

– Det viser vel bare at vi er veldig gode på sånne type «ræserbiler». Men ja, det er vel en typisk nordisk klasse, erkjenner totningen.

LES OGSÅ: Totning gjør comeback – lover å gå «all in» fra første meter

Lars Øivind Enerberg ligger godt an til å ta EM-gull i år. (Foto: Simen Næss Hagen)

Lites eller Supercar?

Enerberg vet nå ikke helt hva han skal gjøre med sin internasjonale karriere etter at klassen legges ned.

– Da må det jo bli Lites eller EM i Supercar. Men det koster jo vesentlig mer, sier han.

Også Fredrik Magnussen, fjorårets bronsevinner i EM, er heller ikke overrasket med tanke på at klassen har vært dominert stort sett av nordmenn.

Fredrik Magnussen under den norske EM-runden på Hell. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Jeg syns det er veldig dumt, og veldig kjedelig at de avslutter med bare tre løp i 2018. Men det er jo ligget litt i luften ganske lenge med tanke på at det er bare omtrent norske som har kjørt de siste årene, sier Hønefoss-gutten til Parc Fermé.

Magnussen er på samme bølgelengde som Enerberg hva gjelder fortsettelsen.

– Det hadde vært veldig morsomt og prøve enten RX2 eller Supercar. Men det koster mye, sier han med et skjevt smil.