Grönholm bygger en tredje Hyundai for Rallycross-VM

Den finske rallylegenden vil gjøre det han kan for å opprettholde kvaliteten på startfeltet i verdensmesterskapet.

Publisert

Det er uten tvil trange tider i Rallycross-VM om dagen. De aller fleste frykter at også Volkswagen trekker seg helt ut av sporten etter at de i lang tid har vært en forkjemper for elbil-satsingen i sporten.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Det er uten tvil trange tider i Rallycross-VM om dagen. De aller fleste frykter at også Volkswagen trekker seg helt ut av sporten etter at de i lang tid har vært en forkjemper for elbil-satsingen i sporten.

Allerede er Peugeot, Olsbergs MSE og EKS ute. Tilbake står GRX og GCK som de etablerte teamene, mens det også nylig har kommet fram at Münnich Motorsport vil satse mot VM med blant annet Timo Scheider som en stor profil.

Marcus Grönholm er klar på at rallycrossen ikke skal dø. Etter at han fikk med seg Kenneth Hansens uttalelser til Parc Fermé om at han gjør det han kan for å etablere et VM-team, så krysser Grönholm selv fingrene for at Hansen får til dette.

https://parcferme.no/rally/loeb-kontrakt-skal-ikke-pavirke-mikkelsens-wrc-program/

Krever eget budsjett

Samtidig vil han gjøre grep selv med sitt private team som i forkant av 2018-sesongen bygde to helt nye rallycrossbiler basert på WRC-bilen til Hyundai fra 2016. Året har på mange måter vært framgangsrikt med Niclas Grönholm som «best of the rest» etter de fabrikkstøttede førerne.

– Fabrikkene ramler jo bort, men vi får vel prøve å henge på. Men det er jo jævlig dyrt da, spesielt dette å reise, så det er bra de gikk ned til 10 løp og fjernet USA. Det er jo hele problemet. Men vi holder på å bygge en bil til. Vi forsøker «att snabba på». Problemet er jo at vi ikke har budsjett og ressurser for bilen, men det finnes løsninger om en fører har egne sponsorer, sier Marcus Grönholm til Parc Fermé.

Håper store navn forblir

Denne uken har det kommet fram at Sebastien Loeb etter alle solemerker er klar for Hyundais rallysatsing etter mange års samarbeid med PSA-gruppen som leverer Citroën og Peugeot. Det er ventet at nyheten bekreftes torsdag, melder avisen Autosport.

Grönholm kan dog avkrefte at det er noen bindinger mellom en WRC-avtale og kjøring med Loeb for teamet hans. Enn så lenge er sønnen Niclas eneste med spikret opplegg for neste sesong, selv om han i praksis ikke sier nei takk til Loeb. Men det er et «men».

Marcus Grönholm. (Foto: Red Bull Content Pool)

 – Per nå er Niclas sikker for oss neste år, og vi er ikke i mål med Timur (Timerzyanov, journ.anm.) enda selv om han jobber med sine sponsorer. Generelt er det alltid en ledig plass så lenge en fører har budsjett til å kjøre, men som privatteam har vi ikke noe eget budsjett for å ta inn Sebastien, sier finnen.

Samtidig legger han ikke skjul på at han er svært opptatt av at så mange profilerte førere som mulig fortsetter i sporten, for at ikke publikum skal falle av lasset.

– VM kan fortsatt bli veldig bra, og vi har jo også nå muligheter til å få bilene helt på topp - selv om det selvfølgelig er mest gøy å konkurrere med store navn og store team. Men jeg vet ikke hva den største delen av publikum tenker om at så mange forsvinner, så jeg håper virkelig at mange dyktige førere og store navn fortsetter, sier Grönholm.

Powered by Labrador CMS