Kenneth Hansen: – Vi har mange ideer, men de må landes først


DEL
Kenneth Hansen, sportssjef for Peugeot rallycrossatsing i år, og eier av Hansen Motorsport. (Foto: Red Bull Content Pool)

– Racing tiltaler oss ikke. Heller ikke rally. Det er rallycross som er vår greie.

Peugeot bestemte seg i oktober for å si at nok er nok. Ett års ekstra ventetid for å kjøre elbil-rallycross hadde de ikke tid til.

Tilbake stod ikke bare Timmy og Kevin Hansen uten bil og satsing. Også pappa Kenneth og mamma Susann – som begge var sentrale aktører i det sportslige apparatet rundt Peugeot fabrikkteam i Rallycross-VM – stod uten jobb.

35 år i rallycrossen

Selv om han har vært en primus motor i rallycrossirkuset i 35 år, så kjenner Kenneth Hansen at det er feil tidspunkt i det hele tatt å vurdere å trekke seg selv og familien ut.

– Vi jobber på så lenge det går. Rallycrossen er så nære å bli noe stort. Vi kan ikke gi oss nå. Racing tiltaler oss ikke. Heller ikke rally. Det er rallycross som er vår greie, sier Kenneth Hansen til Parc Fermé, og bekrefter at dialog om å overta Peugeots rallycrossbiler er en del av alternativene de har.

Den svenske rallycrosslegenden har lite konkret å komme med av hvordan de ligger an for neste år. Ønsket er imidlertid å fortsette satsingen, ikke bare for at sønnene skal få fortsette å kjøre rallycross, men også for å holde nivået på internasjonal rallycross oppe så godt det lar seg gjøre.

- ANNONSE -

For én ting er sikkert:

– Vi har mange ideer, det er mange muligheter og det er mye i luften. Men det må landes først. Får vi flyt på ting, så kan vi ha noe klart innen jul. Det hadde i så fall vært veldig bra, men jeg kan ikke love noe, sier Hansen.

Beskjeden fra Peugeot i høst kom som lyn fra klar himmel. Ikke den minste indikasjon, til tross for noe svakere sportslige resultater enn ønsket, tydet på at Peugeot var på vei ut.

– Det var en kalddusj. En brå slutt vi ikke så for oss i det hele tatt. Det fantes ingen signaler som var negative, og om det var signaler så var de heller positive med tanke på framtiden. Vi får nok aldri den hele og fulle sannheten på hva som utløste det, men det kan hende beslutningen hadde vært enda vanskeligere om vi hadde vært mer framgangsrike. Men for meg er det ikke noe mer å grave i videre – jeg personlig vil heller se framover, sier Hansen.

Han er optimist på vegne av rallycrossen. Elbiler er han positiv til. En vanskelig periode nå om dagen med mye negativ omtale, både med elbil-framtiden og om nye baner og arrangører som rallycrossmenigheten sliter med å trykke til sitt bryst, det skal ikke hindre sportens framtid, tenker Hansen.

Timmy Hansen foran lillebror Kevin. Begge er de uten sete for 2019, foreløpig. Begge har de en far som jobber hardt for å finne en sportslig VM-satsing de forhåpentligvis selv kan være med å dra nytte av. (Foto: @World/Red Bull Content Pool)

Tror på 2019 uten fabrikkstøttede team

Og om det skulle vise seg at Volkswagen også skulle trekke seg ut før neste år, så er Hansen fast bestemt på at det ikke er døden for rallycross.

– Det åpner bare nye muligheter, og vi vil jobbe for vårt uavhengig om VW er der eller ikke. Kikker man nærmere etter, så kan man neste år få et ganske OK startfelt likevel med de som er igjen. Når mange navn forsvinner, så betyr det også at det kan være plass til nye, både førere og biler. Rallycrossen kan fortsatt være like bra, selv om det kanskje går et par tideler tregere på runden. Det merker man jo ikke forskjell på, mener Hansen.

Dominansen til Johan Kristoffersson har fått mye av skylden for at spenningen har vært heller laber i finalene. Det er blitt et etablert internettfenomen at «rallycross er en enkel sport hvor fem-seks biler kjører mot hverandre, det kjøres semifinale og finale og til slutt så vinner Johan Kristoffersson».

Og er det én som er kjent for å ha dominert rallycrossen før Kristoffersson, så er det nettopp Hansen, med sine 14 EM-titler, hvor seks av dem kom på rad fra 2000 til 2005.

– Det vi ser med Johan nå er også mye av det konkurrentene følte på i min tid. Men Johan er ekstremt bra som fører, og ikke bare på grunn av bilen. Men det skjer ting i sporten hele tiden, nye omstendigheter dukker opp og sporten forandrer seg. Men grunnideen om rallycross er der, og den er jo fortsatt bra. At fabrikanter kommer og går er vanlige omstendigheter som skjer, men kjernen i sporten vil aldri forandres, sier Hansen.

- ANNONSE -

Kevin og Timmy Hansen, Sebastien Loeb og Kenneth Hansen under «trackwalk» i Canada i august. (Foto: Red Bull Content Pool)

Sikker på at elbilene bråker nok

Samtidig vil han igjen uttrykke sin oppriktige optimisme for elbiler. Og han støtter seg til at elbiler er løsningen for framtidens rallycross, samtidig som dagens Supercars med forbrenningsmotorer på ingen måte vil forsvinne.

– Det er enkelt. Elbiler er forbeholdt fabrikantene, mens private team fortsatt vil kunne finnes i Supercars i mange år. Man skal jo ikke ta bort noe.

– Og dette med mangel på lyd er ikke helt sant. Pikes Peak-bilen til Volkswagen bråkte noe enormt, og mye av grunnlaget til rallycrossen ligger i den bilen. Jeg har til og med skjønt at selve lyden var så høy at man egentlig må finne en begrensning, så det er jo nesten et omvendt problem. Det blir bra med lyd, men den blir annerledes. Så det vi må krysse fingrene for er at fightene fortsatt blir bra, mener Hansen.

Han forstår at dagens situasjon rundt rallycrossen er kjedelig og vanskelig. Det føler han på selv. Men han ser ingen grunn til å grave sporten ned. Det handler om hvordan sporten møter utfordringene, i Hansens øyne.

– Slik det ligger an med elbilene i 2021, så ser det oppriktig bra ut. Jeg er positiv.

Rallycrossbanen på COTA i USA, på drøye 800 meter, ble langt ifra en suksess og er nå tatt av kalenderen for 2019. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Slik vil han påvirke banene

Kenneth Hansen kan også fortelle at han sitter i en helt ny arbeidsgruppe sammen med FIA og IMG når det kommer til utbedringer av baner, hvor Hansen representerer teamene. Spa og Abu Dhabi er neste på lista, mens USA har forsvunnet i år. Dette er gode nyheter i Hansens øyne, som mener at utviklingen av banen på COTA i Austin var i helt feil retning.

– At USA forsvant det gjorde ikke meg så mye. Adressen for løpet er bra, men det stopper der. Generelt har mange av utfordringene med baner på racinganlegg ligget i at man må ta hensyn til krav for Formel 1- og MotoGP. Da har jeg heller sagt at vi ikke kan kjøre rallycross på slike baner hvis slike hensyn går utover kvaliteten på rallycrossbanen, sier Hansen.

Han har oppriktig tro på de nye banene til Spa og Abu Dhabi slik han er kjent med tankegangen og framgangsmåten, uten at han kan si så mye om banelayoutene i seg selv.

– I Belgia ønsker de å bygge en oppriktig god, underholdende og «frekk» rallycrossbane. Etter F1-banen og Eau Rogue har de tenkt å bygge en ordentlig rallycrossdel ved siden av. I Abu Dhabi er det vanskelig å si noe enda, men jeg kunne tenkt meg at det ble litt som i Tyrkia. Det var en bane hvor det skjedde mye og en bane som førerne også likte, sier rallycrosslegenden.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here