Disse gutta har overrasket alle - og seg selv - i EM-klassen

Ola Frøshaug er beste nordmann etter første dag. Og Kjetil Larsen trodde ikke på at han hadde satt tredjetid i sitt aller første Supercar-heat.

Publisert

Regnværet har virkelig satt sitt preg på resultatlistene og omstendighetene rundt sesongåpningen i den internasjonale rallycrossen, både med VM- og EM-åpning i Spania denne helgen.

Ola Frøshaug foran Reinis Nitiss i lørdagens første kvalikomgang i EM-klassen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Regnværet har virkelig satt sitt preg på resultatlistene og omstendighetene rundt sesongåpningen i den internasjonale rallycrossen, både med VM- og EM-åpning i Spania denne helgen.

I EM-klassen stiller fire nordmenn til start. Og to av dem har overrasket meget positivt.

Hatet regn før i tiden

Ola Frøshaug, 53 år fra Trøgstad, har klint til med en fjerdeplass sammenlagt etter de to første omgangene. Regnværet har han tatt på strak arm og kjørt smartere og jevnere enn de aller fleste. Kun Anton Marklund, Reinis Nitiss og Ulrik Linnemann ligger foran.

– De kunne vel vært sønnene mine hele gjengen, flirer Frøshaug overfor Parc Fermé.

Han er tydelig stolt og fornøyd med prestasjonen sin, noe han har all grunn til å være. Få hadde forventet at han skulle kjempe helt i toppen av resultatlistene på ren fart, uten noen form for hjelp eller flaks.

Ola Frøshaug, blid som ei sol etter første dag i Spania. (Foto: Simen Næss Hagen)

LES OGSÅ: Petter i perlehumør – føler seg som en unggutt bak rattet igjen

– De siste årene har jeg faktisk vært ganske god på regn, også i Supernasjonal. Men for 10 år siden hatet jeg regn med er nn noe annet. Men nå er man blitt roligere og klarer å holde igjen nok. For det er det det dreier seg om. Ikke å fore for hardt, sier trøgstingen.

Sørlendingen Kjetil Larsen er førstereis i Supercar denne sesongen, etter at han spontankjøpte Anton Marklund sin Volkswagen Polo for noen måneder tilbake.

Selvtilliten er i orden, men han har samtidig stålsatt seg for at det vil ta en viss periode å utvikle seg i en så brutal doning, etter å ha kjørt flere sesonger i Touringcar.

Kjetil Larsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Ble urolig av å ligge i front

Men Larsen klinte til med tredjetid i første kvalikomgang. Noe han skjønte svært lite av.

– Jeg trodde ikke helt på det når jeg hørte hvordan jeg lå an. Jeg hadde ingen anelse om at farten var så god. Samtidig hadde jeg nok litt flaks med været i forhold til de andre, innrømmer Larsen.

Han skulle kjøre i heat med Thomas Bryntesson, og hadde egentlig en avtale om å ligge bak og følge ham, framfor å kjøre på egen fart og bli jaget dersom han skulle ta starten.

«Problemet» var at Bryntesson ble stående i starten, snurret etterpå, og Larsen var dermed aleine i front ettersom det var få biler i heatet.

– Spotteren min sa aldri noe, og jeg så aldri Thomas i speilet. Da jeg skjønte at han hadde snurret, så ble jeg utrolig urolig, sier Larsen.

Mistet sikten

Andre kvalifiseringsomgang ble vanskeligere da han viket for konkurrentene for ikke å ta for store sjanser. Å like bak i feltet medførte svært dårlig sikt, og omgangen ble hult etter bulter.

– Jeg så ingenting, og jeg var vel litt over alt og bommet på det meste. Men jeg har to mål denne helgen; det viktigste er at vi ikke driter oss ut. Det andre er å prøve å komme til semifinale. Nå føler jeg at jeg faktisk bør ha farten inne til å kjempe om det, sier Larsen, som ligger på 12. plass, poenglikt med 10. plassen før søndagens kjøring.

Kjetil Larsen trakk seg i duellen og ville ikke ta noen sjanser da han havnet i skvis mellom Philip German og Ulrik Linnemann i andre omgang. (Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS