Parc Fermé erfarer: Oliver nær å få sterk fabrikkstøtte fra Skoda i 2020

Det svensk-norske stjerneskuddet kan allerede neste år ha sikret seg en avtale som i praksis er å regne som en fabrikkontrakt med R5-bil.

Publisert

I takt med at julaften nærmer seg med stormskritt, så begynner også de aller fleste satsinger og programmer å ta form for 2020. I WRC-sammenheng har fabrikkteamene til Toyota og Hyundai allerede spikret sine førerkabaler for neste år, mens M-Sport og eventuelle andre B-lag eller satelitteam fortsatt er uavklart.

Oliver Solberg. (Foto: Simen Næss Hagen)

I takt med at julaften nærmer seg med stormskritt, så begynner også de aller fleste satsinger og programmer å ta form for 2020. I WRC-sammenheng har fabrikkteamene til Toyota og Hyundai allerede spikret sine førerkabaler for neste år, mens M-Sport og eventuelle andre B-lag eller satelitteam fortsatt er uavklart.

Med norske øyne er det også spennende tanker med hva som skjer med R5-bilene, spesielt med tanke på både Ole Christian Veiby og svensk-norske Oliver Solberg - som nylig kunngjorde at han kommer til å beholde det svenske flagget på sideruta inntil videre.

LES OGSÅ: Derfor velger han å beholde det svenske flagget inntil videre

Bekrefter Monte-Carlo i Polo

Dog nærmer det seg spennende avtaler for unge Solberg. Parc Fermé vet at Skoda Motorsport er svært interessert i å involvere seg i satsingen til 18-åringen. Nylig markerte Skoda Motorsport 2019-sesongen hvor de tok gullet i både WRC 2 Pro med både Kalle Rovanperä som førere samt for teamene i tillegg til Pierre-Louis Loubet i WRC 2, samtidig som Skoda kunngjorde at de formelt trekker seg ut som et rent fabrikkteam.

Men Skoda vil satse videre med fokus på R5-kundene, og slik Parc Fermé har forstått det vil Skoda stille opp med sterk støtte til Oliver Solberg for halve sesongen, mens 18-åringen må sikre resten av løpene i egen regi. Solberg avslørte tidligere at han har planer om å kjøre så mange VM-runder som mulig - aller helst full sesong hvor halvparten støttes av et team og halvparten kjøres privat.

– Jeg kan ikke kommentere dette akkurat nå, men jeg kommer til å kjøre Rally Monte-Carlo med Polo, sier Solberg i en kort kommentar til Parc Fermé.

Solberg vil i så måte ikke kunne kalle seg en formell fabrikkfører da Skoda ikke stiller noe eget fabrikkteam, men etter det vi erfarer vil støtten og oppfølgingen fra Skoda være såpass omfattende at Olivers kjøring i praksis fungerer som et fabrikkteam, selv om WRC 3-satsing betyr at Solberg formelt kjører privat.

Veiby fortsatt Hyundai-aktuell

Når dette blir 100 prosent spikret og offentliggjort er foreløpig ikke kjent, men det er ventet at det vil skje i løpet av desember.

Hva gjelder Ole Christian Veiby, så har både EVEN Management og Hyundai Motorsport bekreftet at de er i tette samtaler og at det er en gjensidig tanke om å få til en plan for 2020. Slik Parc Fermé forstår det vil det da være snakk om WRC 2-kjøring med full drift fra fabrikanten, ettersom Hyundai Motorsport nå har valgt å satse enda større på R5-prosjektet og kundesport.

Parc Fermé har forstått at russiske Nikolay Gryazin også er aktuell for Hyundai, og at de skal være nær ved å signere en avtale i disse dager. EVEN-manager og Ole Christian Veibys far Erik vil foreløpig ikke kommentere hvorvidt de har signert eller er i ferd med å signere.

Powered by Labrador CMS