Olivers ambisjon for neste år: – Vi skal prøve å kjøre alle VM-løpene

Han sparer ikke på kruttet når sponsormøter og viktige telefoner skal tas de neste ukene. Oliver Solberg har nemlig konkrete planer om å kjøre full VM-sesong i rally.

Publisert

Dog er det et stykke igjen dit. Men planen 18-åringen har lagt sammen med sine nærmeste er like klokkeklar som neste års terminliste.

Oliver Solberg. (Foto: Simen Næss Hagen)

Dog er det et stykke igjen dit. Men planen 18-åringen har lagt sammen med sine nærmeste er like klokkeklar som neste års terminliste.

Og slik forklarer han hvorfor samtlige løp faktisk er noe han sikter målrettet mot, og ikke bare drømmer om.

– Først var planen å kjøre 7-8 VM-løp privat, og skaffe sponsorer til det. Men det er også mulig at vi kan få kjøre for et team, og da blir det også 7-8 VM-løp. Om det går i boks, så kan vi fortsatt prøve å skaffe sponsorer til å kjøre de andre løpene privat, sier Oliver Solberg til Parc Fermé.

Jobber for et gratis sete

Dagen før snakket vi med pappa Petter. Selv om han «bare er pappa», så er han en av Olivers viktigste nøkkelpersoner å ha i det internasjonale nettverket, selv om han er klar på at finansieringen må skje gjennom sponsorer og ikke sin egen lommebok.

– Det er mange posisjoner det er snakk om. Planen er å kjøre alle VM-rundene, på to forskjellige måter. Men det er vanskelig å si noe mer konkret, men det er helt klart at WRC 2 er aktuelt, sier Petter til Parc Fermé.

I disse dager reiser Oliver rundt på møter med sine eksisterende sponsorer, og bruker fokuset på å få med disse videre. Signalene er positive.

Samtidig er det positive signaler fra rallymiljøet. Det er team som er interesserte i Olivers signatur, uten at han nødvendigvis må ha med seg penger inn i teamene. Konkrete team og bilmerker er han dog forsiktig med å hinte om.

– Det stemmer at det første jeg tenker på er å kunne kjøre gratis. Og da er det snakk om 7-8 løp, men de får bare maks to «long haul»-løp (løp utenfor Europa, journ.anm.). Så da må jeg i så fall ha sponsorer til å kjøre privat til de andre «long haul»-løpene dersom jeg skal klare full sesong. Det er jo litt jobb og en ekstra kostnad, for å si det sånn, sier Solberg.

Seks løp kjøres utenfor Europa, mens åtte kjøres i Europa. Logistikkmessig er det derfor størst utfordringer tilknyttet løpene i Mexico, Argentina, Chile, Kenya, New Zealand og Japan.

Ser fram til Rally Sweden

Oliver Solberg, her fra verkstedet i Torsby i forkant av Rally Sweden tidligere i år. Da var han bare tilskuer. Neste år får eksospotta en annen lyd. (Foto: Simen Næss Hagen)

Én ting er klart. Han skal kjøre Rally Sweden.

– Jah! Jeg kan jo gå til det løpet, jo. Transportkostnadsmessig blir det i alle fall det billigste, sier unggutten som bor i Mitandersfors, mens farens verksted ligger midt i Torsby-smørøyet hvor Rally Sweden er basert.

Og med det utelukker han heller ikke at det blir kjøring i Norge. Tanken var faktisk å kjøre Romjulsrally, men dette krasjer med forberedelsene til Rally Monte-Carlo.

For ja, Oliver er ikke redd for å ha et visst fokus mot Rally Monte-Carlo, selv om formalier mangler.

– Jeg vil jo gjerne ha ting klart. Det er ikke sånn kjempe lenge til Rally Monte Carlo. Så det er bare å jobbe på det. Men før Sverige så vil jeg gjerne kjøre ett løp i Norge i alle fall. Rally Finnskog og Varaldskogen hadde vært fett. Da skal jeg legge all energi på den ene prøva. Jeg elsker jo å kjøre på snø, og veiene i Norge er bra, så det hadde vært moro, sier 18-åringen.

Powered by Labrador CMS