Høyt verdsatt i rallycrossmiljøet – derfor velger han å satse på rally

Markus Bakken kunne ikke fått en større motivasjonsboost til å satse på rallycross etter debutsesongen. Men så prøvde han rally...

Publisert

– Vinteren i fjor bestemte vi oss for å kjøpe en Ford Fiesta R1 å bruke i ungdomsrally. Da vi startet på Sigdal skjønte jeg allerede da det var rally jeg ville drive med, sier Markus Bakken til Parc Fermé.

Markus Bakken. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Vinteren i fjor bestemte vi oss for å kjøpe en Ford Fiesta R1 å bruke i ungdomsrally. Da vi startet på Sigdal skjønte jeg allerede da det var rally jeg ville drive med, sier Markus Bakken til Parc Fermé.

Da hadde det bare gått noen måneder siden han fikk det prestisjefylte «Fair Race»-stipendet som denne sesongen bestod av hele 100.000 kroner. Som juniorfører i rallycross var det enkelt og greit en avstemming blant samtlige juniorene om hvem de mente fortjente stipendet, og flertallet blant alle utøverne falt altså på Bakken.

LES OGSÅ: Her får Markus (16) 100.000 kroner fordi konkurrentene setter pris på ham

Men etter en nokså miserabel sesong i rallycross i fjor tenkte han at som så tiden var moden å hoppe over på den kjøringen som ga ham mest glede, nemlig rally.

– Jeg kjørte tre vinterløp den sesongen, hvor alle endte med fullført og god progresjon. Rallycross-sesongen gikk også dårligere enn jeg selv hadde håpet med noe tekniske problemer og uhell, så jeg valgte da å selge bilen, med et mål om å heller fokusere på rally, erkjenner Bakken.

Ligger i blodet

Nå som han har bikket 18 år har det dermed blitt en R2-bil i garasjen, en Citroën C2, og i løpet av de siste NM-rundene i år har han allerede begynt å markere seg som en pallkandidat i NM-løpene. Dermed kan han fokusere helt og holdent på sitt nye veivalg i karrieren, med Hedda Turvoll Lien som fast kartleser i NM-sesongen neste år.

Og med det fører han også familiearven videre, for det er ikke akkurat første generasjons Bakken fra Vikersund som har løst ut rallylisens.

– I slekta har det stort sett kun gått i rally. Onkel Roger med pappa Tom i kartleserstolen har mange gjeve titler og historier bak seg, blant annet da de vant Subaru-cupen, eller alle løpa de kjørte Toyota Celica i Gruppe A, og de har kjørt BMW M3 med mer. Storebror Kjetil har også flere løp i nasjonal klasse bak seg, så det var liten tvil om at det var rally som alltid har stått meg og oss som familie nærmest, oppsummerer Markus Bakken, og understreker at ambisjonene for 2021 blir å ha det moro og skaffe erfaring før man ser på resultatene.

Krevende overgang

Markus Bakken og Hedda Turvoll Lien fra NM-finalen Aurskog-Høland Rally i oktober. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Men overgangen fra rallycross til rally er ikke enkel. Å gå fra en bred bane, alene i bilen, til skogsbilveier med kartleser og noter på øret er i seg selv en teknisk krevende oppgave å mestre.

Dette har 18-åringen tatt på strak arm, og også valgt å lytte til gode folk fra miljøet han stoler på.

– Det å gå over fra rallycross til rally har hatt sine utfordringer, men med god hjelp av blant annet Ole Martin Lundefaret har vi kommet veldig godt på vei med noter og andre tekniske ting innen rallyen. Det å begynne med egenskrevne noter kan være vanskelig, men etter et notekurs og mange gode tips har det blitt vesentlig lettere, konstaterer Bakken.

Samtidig hyller han også miljøet og mottakelsen han har fått etter at han entret norgesmesterskapet for fullt.

– Jeg har hatt en god dialog med flere av førerne i toppen av R2-klassen, og Steve (Røkland), Morten (Storsveen) og Stig Rune (Skjærmoen) har vært veldig behjelpelige og hjulpet oss godt på vei. Så det er nok et tegn på det gode miljøet i norsk rally, sier han.

Powered by Labrador CMS