Her får Markus (16) 100.000 kroner fordi konkurrentene setter pris på ham

Markus Bakken sammen med førerkontakt for juniorene, Ada Marie Hvaal. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)

– Den så jeg ikke komme i det hele tatt. Jeg har bare vært meg selv.

Juniorklassen i norsk rallycross har hatt en enorm oppsving de siste årene, og 2018 var et toppår med antall deltakere gjennom hele sesongen.

Lørdag var det sesongfinale i Rallycross-NM, og like så finale for juniorene. Med det skulle også det attraktive «Fair Race»-stipendet deles ut til den føreren som har fått flest poengstemmer fra de andre deltakerne gjennom hele sesongen. Utøverne gir sin stemme til tre konkurrenter etter hvert løp, fordelt på tre, to og ett poeng.

Steget med 90.000 kroner

Det er rallycrossildsjel og tidligere aktiv utøver Even Hvaal som er hodet bak dette stipendet. Kriteriene er veldig enkle: Den føreren som de andre mener opptrer best både på og utenfor banen, og dermed får flest poeng som følge av dette, den vinner dette gjeve stipendet.

I år var summen skrudd opp fra 10.000 kroner til hele 100.000 kroner. Og det var Vikersund-gutten Markus Bakken, førstereisgutt i rallycross dette året, som førerne til slutt stemte fram.

– Den så jeg virkelig ikke komme. Jeg har jo bare vært meg selv. Det er vanskelig å sette ord på hva jeg tenkte der og da, da dette er helt ubeskrivelig, sier Markus Bakken til Parc Fermé.

Aldri før har norske juniorførere fått bedre matching i rallycross

16-åringen, som kjører en Opel Corsa, innrømmer at han ikke har tenkt så mye spesifikt på stipendet gjennom hele sesongen. Han føler at han har blitt godt tatt imot av miljøet og at det ikke har vært noe problem å være seg selv.

– Det er ikke en pris man har gått konkret inn for å vinne. Vi har vært oss sjøl og prøvd å komme godt inn i miljøet. Og vi er blitt en godt sammensveiset gjeng. Ada og Even (Hvaal, journ.anm) og Frode Skaar og de gjør en helt fantastisk jobb for juniorene, sier Bakken.

Markus Bakken fra runden på Finnskogbanen, her i duell med Sander Næss. (Foto: Simen Næss Hagen)

Unngikk sporskifte – fikk kake

Han trekker fram store og små ting som gjør det attraktivt og positivt å være en rallycross-junior. Deriblant den ene ideen som kom på Finnskogbanen denne sesongen.

– Det er et stort fokus på hvordan vi skal oppføre oss. På Flisa fikk vi blant annet beskjed om at det ble kake på Konsmo dersom alle holdt seg unna sporskifte. Og da ble det kake på Konsmo, ler Bakken.

Det er Even Hvaals datter Ada Marie som har hatt en fungerende lederrolle for juniorene. Før hvert løp har de hatt møter, sett på videoer, gått igjennom positive og negative situasjoner og hendelser og snakket om hvordan man kan utvikle seg og lære nye ting, både på og utenfor banen.

Bildeserie: NM-finale i rallycross, Gardermoen

Hvaal har en rekke lovord å komme med om Markus etter at han fikk flest stemmer fra førerne.

– Det er mektig imponerende med tanke på at han er en av de yngre som også er ganske ny i miljøet. Men Markus er alltid blid og veldig hyggelig. Om han gjør en feil som ødelegger for andre, så har jeg opplevd at han tar ansvar og beklager seg til de det gjelder, selv for små hendelser. Han er positiv og blid og en person som vil ingen vondt, sier Ada Marie Hvaal til Parc Fermé.

Hun er også oppriktig stolt over sin egen far, samt de andre sponsorene, som bidrar til midlene bak summen på hele 100.000 kroner. Ada forklarer også hvorfor denne potten i år ble økt med så mye som 90.000 kroner fra tidligere sesonger.

At vi har fått stipendet så høyt, er takket være Even og de fantastiske sponsorene som ville være med på dette prosjektet. Men Even hadde en idé om at vi burde satse enda mer på dette ved å øke stipendet, i håp om at sjåførene ville bli enda mer bevist på «fair race» på og utenfor banen, sier hun.

Pengene kommer naturlig nok meget godt med i et junior-budsjett. Selv om Markus er gammel nok til å kjøre klasse 1, så velger han å bli i juniorsesongen minst ett år til.

I år er syvendeplassen fra Konsmo, og blant annet en femtetid nå fra Gardermoen, noen av høydepunktene han trekker fram. Nå håper han at han har lært og utviklet seg til å kunne kjempe høyere opp blant landets yngste rallycrossførere.

– Det dekker veldig mye, blant annet på utgiftene med ny motor og resten av driften. I tillegg gjør det alt mye lettere for neste år, sier Bakken.