Eyvind «booster» karrieren ved å satse alt på EM-gull
Var i forhandlinger med M-Sport om flere WRC-muligheter, men både budsjett og magefølelse stemte bedre med Rally-EM.
Mange har ventet i spenning på hva Eyvind Bryndildsen skal foreta seg i år etter at han har valgt å droppe NM etter nok en gullmedalje i fjor.
Dog har han selv vært kryptisk om årets sesong, annet enn at han ville jobbe til å få til noe mer internasjonalt.
Og nå er planen altså EM, selv om han gikk glipp av sesongpremieren på Azorene forrige helg hvor Frank Tore Larsen deltok som eneste nordmann. Man kan stryke flere løp i sammendraget, slik at Brynildsen ikke taper noe direkte på ikke å ha kjørt første løpet i år.
– Dette blir en ny start og en ny og god utfordring. Jeg trenger en slik «boost» i karrieren, sier Eyvind Brynildsen til Parc Fermé.
LES OGSÅ: Krasjet seg ut av det som skulle blitt årets rallyopplevelse
Vises på TV i Norge
De neste løpene på kalenderen blir Kanariøyene, Kypros og Hellas, sistnevnte tidligere kjent som Acropolis Rally.
– Der har jeg litt erfaring fra før, mens Kanariøyene og Kypros blir nytt for meg. Men jeg mener jeg har alle muligheter til å ta EM-gull, så det er det som blir målet i år, sier Brynildsen.
30-åringen føler at EM har en bedre totalpakke å by på enn WRC 2 med kombinasjonen av god sportslig matching, stor variasjon på løpene og også god TV-dekning. Det er nettopp R5-bilene som er toppklassen i dette mesterskapet, i motsetning til WRC hvor han tenker at WRC 2 kommer litt for mye i skyggen av toppklassen.
– Det sendes jo på Eurosport her hjemme i Norge, og bare der er det flere hundre tusen nordmenn som har mulighet til å se det på TV. Nå gjelder det bare å få litt bedre sendetider, og hvis jeg klarer å gjøre det bra så tror jeg flere nordmenn kan få øynene opp for EM som mesterskap, tror han.
LES OGSÅ: Eyvind ligger ikke på latsiden selv om Rally Sweden ryker
LES OGSÅ: Brynildsen kryptisk om framtiden sin i rallysporet
WRC-samtaler
EM var ikke nødvendigvis det som var den umiddelbare planen for Brynildsen da han bestemte seg for å se utenfor Norges landegrenser. Grunnen til at det har drøyd ut er fordi han satt på et vesentlig mer spenstig tilbud, som han også var på nippen til å få gjennomført fullt ut.
– Jada, jeg var i møter med M-Sport og hadde konkrete muligheter til å få til en del av det opplegget som Teemu Suninen har i år. Da var det snakk om tre til fem løp i WRC som tredjebil for M-Sport, og resten i WRC 2.
– Jeg hadde en internasjonal sponsor som var på god vei, og de er også en sponsor i Formel 1. Vi hadde mye konkret og klart, og jeg følte lenge at det skulle gå veien, men det er snakk om mye penger, de trakk seg i siste liten og ting snur fort. Og det er ikke bare å jakte etter en ny stor internasjonal sponsor til en verdi av hundretusener av euro, sier Brynildsen.
Dog føler han ingen skuffelse over at han ikke fikk denne muligheten i år til å vise seg fram i WRC.
Får bil levert
Prislappen for EM er dessuten en god del billigere, og en avtale med teamet Autotek om utleie av bil gjør at han ikke trenger å tenke på skader og kostnader. Inne i avtalen holder det å møte opp, og skroter han bilen så skal det stå en ny klar til neste løp.
– Det er en viktig byrde som man slipper å tenke på. Så den avtalen med Autotek veide også en god del tyngre enn hva M-Sport også kunne stille opp med, sier han.
Likevel, WRC-drømmen er ikke knust. Brynildsen bryr seg ikke om alderen, selv om han nå har passert 30. Han tenker han har sine beste år foran seg.
– Absolutt, og jeg mener helt oppriktig og ærlig at en plass i WRC i framtiden, i alle fall som en stabil poengplukker som tredjesjåfør bør være mulig å oppnå. Jeg gir aldri opp, og jeg har vist at jeg også er helt i toppen i WRC 2 de gangene vi har kastet oss inn som privatteam og tuktet fabrikkteam som Skoda og M-Sport, sier Brynildsen.