Disse er foreløpig klare til å kjøre R5-bil i Norge neste år

Hvor mange melder seg på toppklassen i norsk rallysport i 2020?

Publisert

Parc Fermé har forsøkt å kartlegge hvilke førere som er klare for å kjøre NM med R5-bil i 2020. R5 er som kjent «toppklassen» i Norge i form av de raskeste bilene som kjemper om totalseire og NM-poeng. I år var det Ole Christian Veiby som ble norgesmester foran Anders Grøndal og Frank Tore Larsen.

Anders Grøndal under Rally Grimstad i august. (Foto: Oliver Alfredsen)

Parc Fermé har forsøkt å kartlegge hvilke førere som er klare for å kjøre NM med R5-bil i 2020. R5 er som kjent «toppklassen» i Norge i form av de raskeste bilene som kjemper om totalseire og NM-poeng. I år var det Ole Christian Veiby som ble norgesmester foran Anders Grøndal og Frank Tore Larsen.

Men bak disse tre har det også vært mange førere som har kjempet innbyrdes om «best of the rest». Det er på ingen måte full tørke i det norske R5-markedet, men det varierende satsinger og ambisjonsnivåer blant de som sitter på disse bilene.

LES OGSÅ: Dette er planene som Hyundai har med både Andreas og Ole Christian

Trivdes i NM

Flere førere melder om uavklart situasjon. For Ole Christian Veiby er det ikke 2020-sesongen hugget i stein. Parc Fermé vet at han er svært nær en avtale med Hyundai Motorsport om en WRC 2-satsing i deres oppgraderte R5, men hvorvidt han får bakt NM inn i denne avtalen tør han ikke si noe om.

– Jeg jobber på spreng for å få til et bra program neste år, så jeg har tru på at det går i boks. Jeg kan jo ikke love noe, men jeg har lyst til å kjøre det vi kan, og jeg stortrivdes her hjemme i år. God kjøretrening, mange positive opplevelser, og det er moro å kunne slippe seg løs hjemme i NM, sier Veiby til podkasten Lyktepodden.

Tidligere norgesmester og fjorårets sølvvinner Anders Grøndal vet foreløpig ikke hvor han står i forhold til andre konkurrenter for hele sesongen, annet enn at han naturlig nok går for å fylle premieskapet med nok en gullmedalje.

Ole Christian Veiby feirer NM-gullet på Rally Hedemarken. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Det er vanskelig å si noe når man ikke vet hvem alle man skal konkurrere mot. Men jeg har selvfølgelig lyst til å ta tilbake NM-tittelen. Jeg håper den nye bilen fungerer bedre i 2020, men noen oppgraderinger først i mars - så det er dessverre litt sent med tanke på vintersesongen, sier drammenseren til Parc Fermé. 

Bronsevinner Frank Tore Larsen er avventende til neste års satsing. I etterkant av Rally Hedemarken signaliserte han at det kanskje var hjelmen på hylla, i alle fall en kraftig nedtrapping av sesongen. Onsdag ville han ikke si noe mer konkret om hva som skjer neste år, annet enn at han mest sannsynlig ikke legger helt opp.

Parc Fermé vet at nasjonal-fører Olav Fredriksen skal ha vist interesse for å kjøpe bilen til Frank Tore Larsen, men sambygdingen fikk ikke på plass et romslig nok budsjett til at det ble noen R5-satsing på ham. Meritterte og profilerte Eyvind Brynildsen signaliserte også overfor Lyktepodden tirsdag kveld at han neppe kommer til å prioritere NM i år.

Trond Sveinsvoll bekreftet tidligere denne måneden at han skal satse «all inn» med et enormt apparat rundt seg i en helt nymotens Citroën C3 R5.

Venter sønn rundt sesongstarten

Kenneth Johnsrød. (Foto: Simen Næss Hagen)

En som fortsatt har planer om å utvikle seg i NM er Kenneth Johnsrød, som i år havnet litt i et vakuum mellom trioen i topp og resten av R5-feltet. Johnsrød har ambisjoner om å kjøre seg inn som en regelmessig pallkandidat, men muligheter for å kunne tukte de aller raskeste med erfaring og utvikling bak rattet.

En familieforøkelse tett på Sigdalsrally gjør også sesongåpningen foreløpig uavklart, selv om ambisjonen er å kjøre full NM-sesong.

– Ingen sponsorer er spikret enda, så det jobbes på for fullt. Rebuild av bilen er også påbegynt. Planen er å kjøre NM, men det kan bli vanskelig om vi ikke får økonomien på plass. I tillegg kommer det en liten tass til verden med termin tre dager før Sigdalsrally, så jeg får håpe han holder seg litt inne, eller kommer ut litt før, sier en blid og munter Johnsrød til Parc Fermé.

«Faste travere» som Arnt Gustav Olsen, Oddbjørn Røed, Stian Brøderud og Roger Rustand er ventet å være på plass på samme måte som tidligere. Steve Røkland avkrefter at en R5-satsing i Norge er aktuelt for neste år.

Powered by Labrador CMS