Norsk rallylegende med blodseriøs satsing i norgesmesterskapet i 2020

Nå er det ramme alvor for Trond Sveinsvoll som har fått tak i en R5-bil med de nyeste oppgraderingene fra fabrikken.

Publisert

Han er et godt kjent navn i rallymiljøet, den godeste Trond Sveinsvoll. Sørvestlendingen, som bokstavelig talt har holdt på i en mannsalder, blir aldri lei av å kjøre rally.

Trond Sveinsvoll har all grunn til å smile om dagen. Nå lanserer han sin største satsing i norsk rally noen sinne. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han er et godt kjent navn i rallymiljøet, den godeste Trond Sveinsvoll. Sørvestlendingen, som bokstavelig talt har holdt på i en mannsalder, blir aldri lei av å kjøre rally.

Riktig nok har satsingene de siste par tiårene vært av varierende sort etter at han har vært en fast firehjulsdreven traver med Mazda 323 gjennom 90-tallet før det ble ulike WRC-biler rundt tusenårsskiftet.

R5-debut i høst

I år har satsingen på klasse 13 vært med blandet hell, men for det meste med tekniske problemer. Men da Trond Sveinsvoll fikk smaken på R5-bil da han leide Anders Grøndals Ford Fiesta på Rally Hedmarken, så var det tungen på vektskåla for 52-åringen. Han må satse ordentlig i 2020.

– Joda, det var nok en del av grunnen det, sier Trond Sveinsvoll til Parc Fermé, om hvorfor han «gønner» på i NM neste år.

Sammen med Jan Erik Thaulow, for mange kjent som speaker på en rekke arrangementer rundt omkring, begynte de nå å leke tanken på å stifte et ordentlig team. Thaulow er primus motor og har en koordinatorrolle i det nye teamet. Og med Mads Østberg som en nær kontakt inn i Citroën-teamet, så har de fått tak i de seneste oppgraderingene fra Citroën-fabrikken som Østberg har vært med å utvikle år på R5-bilen.

Herjet med Loeb på 90-tallet

Slik Parc Fermé har forstått det er planen at Sveinsvoll beholder noe av original-dekoreringen fra Citroën Racing. Her fra Rally Portugal i 2018. (Foto: @World / Citroën Racing)

Dermed blir det en C3 R5 på startstreken i Rally-NM neste år. Med Trond Sveinsvoll bak spakene, i et hardsatsende og seriøst team. Den spesifikke bilen kjøres per i dag av franske Yoann Bonato i det franske mesterskapet, og har bare gått fire løp før den sendes til Norge i desember.

– Nå vil Trond gjøre det skikkelig, så da har vi fått god hjelp av Haugerud Motorsport til å drifte bilen for oss. Dermed har vi fire faste mekanikere som tar seg av bilen, slik at den også blir stående her på Østlandet, sier Thaulow til Parc Fermé.

Østberg ser fram til å se R5-bilen han har fått prege i år av en norsk fører på hjemlige trakter. Og 32-åringen lover å følge opp godt.

– Det Trond vil gjøre syns jeg er skikkelig kult. Og jeg skal bli med han på test og hjelpe ham å bli kjent med bilen, sier Østberg til Parc Fermé.

Sveinsvoll avviser det man kan kalle en 50-årskrise. Å kjøre fort med bil har han gjort i mer enn halve livet. For det meste her i Norge, men han har også en «ukjent» fortid i Frankrike på slutten av 90-tallet, der han kjørte Citroën Saxo Kitcar mot ingen ringere enn Sebastien Loeb, blant annet.

Trond Sveinsvoll har kjørt rally siden midten på 80-tallet. I 1995 vant han den ærefulle prisen Greta Molanders Fond. (Foto: Egil Nordlien)

– Ja, det var jo i starten av hans karriere. Jeg hang jo bra med, må jeg si - men han var nok hakket verre. Men så rullet han også veldig mye på den tiden, erindrer Sveinsvoll, og legger til hvorfor han nå satser for fullt.

– Nå har jeg mer tid og mer anledning. Jeg har brukt mange år på å jobbe mye, og hatt barn og slikt - men nå er man litt ferdig med den tiden. Så er det jo veldig gøy å kjøre bil. Selv om jeg har kjørt WRC-biler, så må jeg si meg overrasket over hvor godt en R5-bil går. Og ikke minst grepet og fjæringene på bilen. Veldig uvant, og noe jeg må lære meg mer, sier Sveinsvoll.

– Knapt 18 år i hodet

Alderen ser han ikke på som noen ulempe. Tvert imot. Han har en erfaring og pondus fra norsk rally få andre aktive kan måle seg med i Norge, og Sveinsvoll har holdt både kjøringen og den fysiske formen godt vedlike. Og det å legge opp er egentlig aldri et tema, selv om han har hatt sine perioder med pauser.

– Rally er fortsatt like gøy som det alltid har vært. Så føler jeg meg fortsatt ganske «fit». Ja, jeg er kanskje 52 år, men jeg er jo knapt 18 år i hodet, humrer han.

På bilen får han med seg dyktige folk, som Thaulow nevnte, ved at de setter bort driften av bilen til gjengen på Hadeland. Espen Ytreland Ruud, tidligere WRC-mekaniker for Hyundai, får et overordnet sjefsansvar på mekanikerbiten, men Edvall Martin Stenberg, Simen Svevnerud og Steingrim Westheim også blir med på å holde bilen vedlike.

– Dette er jo det nærmeste man kan komme å være fabrikkfører, dette her. Bilen blir stående på Østlandet, mens jeg bare kan ta med meg hjelmen og kjøredressen. Så skal jeg også få testet litt for en gangs skyld. Når man bor her på Vestlandet som en ensom sjel, så har jeg stort sett bare måtte peise på fra start, sier Sveinsvoll.

Målet er at hele satsingen skal sponsorfinansieres, selv om de ikke legger skjul på at storsatsingen er ganske så omfattende med mange personer involvert. Hvem som blir kartleser er foreløpig ikke avklart, mens hans tidligere faste kartleser Otto Øvestad har takket nei.

Gjort suksess i næringslivet

Mads Østberg i sitt første VM-løp med Citroën C3 R5, Rally Sweden i februar i år. Kommer Sveinsvoll til start her neste år, mon tro?. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Sveinsvoll har også gjort det veldig godt i næringslivet, og valget på Citroën er ikke tilfeldig da han driver ett av landets mest suksessrike Citroën-forhandlere gjennom Auto 2000 i Sandnes, som i tillegg har søstermerket DS og Honda i porteføljen. I 2018 omsatte de for 124,6 millioner kroner med et årsresultat på 3,7 millioner kroner. Siden år 2000 har de omsatt for godt over 100 millioner hvert eneste år.

Derfor gleder han seg til å dyrke merket ytterligere med en sportslig satsing her hjemme hvor han vil gi Anders Grøndal og de andre vinnerkandidatene i toppen av norsk rally kamp til døra. For innsatsen han har lagt ned i næringslivet mener han også er overførbart i rallysammenheng.

– Det handler om ikke å gi seg. Jeg har et ganske tøft hode, både i rally og i business forøvrig. Det handler om en kombinasjon av dyktighet og flaks, og det å tørre. Sånn sett er rally og business ganske likt, sier Sveinsvoll.

Primært er det NM som gjelder. Alt annet blir en bonus. Enten det er snakk om sprintrallyløp eller andre enkeltløp. Vi drister oss til å spørre om Rally Sweden er aktuelt når han først skal satse så tungt på rally.

– Jeg skal ikke se bort ifra det, men i utgangspunktet så er det NM som gjelder. Det er det vi jobber for og skal ha tak i sponsorer for. Om jeg sier nå at jeg skal satse på Rally Sweden, så blir det feil fokus fra start av. Vi får se, sier 52-åringen.

Powered by Labrador CMS