Veiby: – Det er liksom ikke bare to stykker som konkurrerer, for det er mange i toppen i Norge nå

Ole Christian Veiby opplever at han har fått god kjøretrening og god støtte fra Hyundai til tross for utestengelsen fra VM-løpene. Samtidig hyller han toppnivået i Norge etter Rally Grimstad.

Publisert

At den Hyundai-signerte 25-åringen fra Kongsvinger var storfavoritt til å vinne Rally Grimstad var på mange måter opplest og vedtatt. Likevel var det en viss spenning knyttet til hvordan NM-eliten ville utfordret ham i år.

Ole Christian Veiby, her i samtale med kartleser Mads Ola Stensbøl som leser for storebror Lars Martin. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

At den Hyundai-signerte 25-åringen fra Kongsvinger var storfavoritt til å vinne Rally Grimstad var på mange måter opplest og vedtatt. Likevel var det en viss spenning knyttet til hvordan NM-eliten ville utfordret ham i år.

Tidligere i sesongen har vi sett en markant tempoøkning fra toppgutta Frank Tore Larsen og Marius Aasen, og Anders Grøndal viste også et annet tempo på fast underlag enn hva han har fått til i NM tidligere i år - hvilket gjorde at fire av førerne knivet om sekunder, og holdt seg stort sett under sekundet på kilometerne i differanse.

Flere imponerte med Veiby som målestokk

Så dro Veiby likevel det lengste strået, men det var ingen spasertur å ta hjem denne totalseieren.

– Tempoet har åpenbart blitt mye bedre nå. Og jeg tror ikke jeg er blitt noen dårligere fører heller. De har kanskje fått litt mer trening på asfalt de siste sesongene, og da spisser det seg til. Det er liksom ikke bare to stykker som konkurrerer, men det er en del der nå som er med i toppen, sier Veiby, og viser til at han vant med vesentlig større margin i 2019, sist gang han kjørte Rally Grimstad.

Differansen i mål var 29,8 sekunder til Frank Tore Larsen, som nå har fått en økning i NM-ledelsen etter at hovedrival Marius Aasen kjørte ut. Fram til da hadde likevel Aasen mer enn nok med å hanskes med Larsen og Grøndal.

Også Kenneth Johnsrød viste vesentlig sterkere takter denne gang enn tidligere, og var på mange måter «best of the rest» av førerne som kjemper utenfor medaljekampen i NM. Forsommerens største overraskelse, Lars Martin Stensbøl, hadde på sin side større problemer med å henge på tempoet i sin første NM-runde på asfalt med R5-bil.

Før service slet forøvrig Veiby med å stikke nevneverdig i fra etter tekniske problemer med spissingen på framhjulene før service. Det løste seg før den siste «loopen», hvor han vant resten av prøvene og sikret seieren med 28 sekunders margin.

– Det var litt hjertet i halsen der. Spesielt i innbremsinger var bilen veldig nervøs. Men etter service kunne jeg nyte kjøringen mer. Da fungerte egentlig alt som det skulle, sier Veiby.

Vurderer resten av NM-sesongen

Ole Christian Veiby og kartleser Jonas Andersson rett før mål på SS8. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Om det er noe «unorsk» å ikke være rask på asfalt kontra grus, så har Veiby målrettet trent og kjørt mye på asfalt i sin internasjonale karriere. Og for førerne i toppen i Norge så fikk de nå sett hvordan de henger på Veiby.

– Å være en målestokk overfor de andre er jo morsomt, med tanke på at man har kjørt mye i VM. Jo høyere tempoet er i NM, jo mer utvikler man seg. Man blir ikke noe bedre om man er alene og cruiser, sier han.

Utestengelsen han fikk fra VM i et halvt år, og i praksis resten av sesongen, har han for lengst bak seg etter at han brøt covid-reglementet i forbindelse med Rally Portugal. Det er ikke noe han tenker mer over eller dveler noe mer ved. Han valgte heller ikke å anke avgjørelsen han fikk mot seg, og har sammen med Hyundai fått god støtte til å kjøre flere EM-runder da WRC 2 uteble, i tillegg til at han nå stilte opp i NM, ettersom det er kun VM utestengelsen gjelder. Og det kan tenkes at han også kjører de to siste NM-rundene.

– Kalendermessig passer det, så vi skal prøve å få til NM-rundene. Men bilen vi bruker er til salgs nå, og vi vet ikke om vi får den nye bilen til noen NM-løp i år. Men forhåpentligvis skal jeg få kjøre den nye bilen i et par EM-løp.

– Så du opplever at du får god støtte fra Hyundai til andre løp og mesterskap, tross for at du ikke fikk kjøre mer VM i år?

– Absolutt. Jeg har jo en kontrakt med de fortsatt, så jeg høler jo det. Det er jo ingen tvil om at jeg heller skulle vært i WRC 2, men det får man ikke gjort noe mer med nå, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS