USA-drømmen røyk - velger sterk europeisk Radical-serie

Theodor Olsen (18) sin plan B er ikke nødvendigvis så mye dårligere enn plan A.

Publisert

Fjorårets vinner av talentkonkurrasnen «Bilsporttalentet» hadde ambisjoner om en storstilt Radical-sesong i den nordamerikanske Masters-serien, hvor utgiftene hadde vært så å si null for 18-åringen fra Moelv.

Theodor Olsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Fjorårets vinner av talentkonkurrasnen «Bilsporttalentet» hadde ambisjoner om en storstilt Radical-sesong i den nordamerikanske Masters-serien, hvor utgiftene hadde vært så å si null for 18-åringen fra Moelv.

Men da tidligere «arbeidsgiver» Dawson Racing mistet Radical-agenturet i Texas, vendte Olsen heller snuten mot Europa for å se på mulighetene på denne siden av «dammen». Løsningen ble ikke akkurat dårlig.

LES OGSÅ: Thea følger etter storebror – satser på Radical i utlandet

For i 2018 får Olsen til en full sesong i den knalltøffe «Radical European Masters»-serien. Store deler av budsjettet på plass, og premiepengene fra talentkonkurransen dekker inn det aller meste. Dermed kan Olsen nå slippe ned skuldrene og glede seg til en spennende sesong i ny serie i en Radical SR8.

– Jeg har kjørt SR8 før og vet jeg har god fart i en sånn bil. Så ambisjonene mine er å vinne serien sammenlagt i år, sier Olsen optimistisk til Parc Fermé.

500 hestekrefter

Bilene er utstyrt med en V8-motor på cirka 500 hestekrefter, og toppfarten er ikke langt unna 300 kilometer i timen.

Olsen er klokkerklar på at en sammenlagtseier i denne serien kan ha stor betydning for hans framtidige racingkarriere, hvor han som så mange andre drømmer om å kjøre gratis eller i beste fall få betalt for å være bilsportutøver.

– Om jeg vinner, så vil enda flere se at jeg kjører fort. Det kan åpne seg flere muligheter for å få tilbud av andre team og sponsorer. Nøkkelen blir å forberede seg både fysisk og med simulatorkjøring på de banene jeg skal kjøre, sier Olsen videre.

Theodor Olsen vant Bilsporttalentet 2017, her sammen med lillesøster Thea (17) som også skal kjøre Radical i år. (Foto: Simen Næss Hagen)

I tillegg til sesongåpningen på portugisiske Estoril i midten av april, så skal Moelv-gutten kjøre på klassiske Formel 1-baner som Paul Ricard, Spa-Francorchamps, Hungaroring, Silverstone og Monza.

LES OGSÅ: Nå starter reisen mot Le Mans-drømmen for Theodor Olsen

Store planer for framtiden

Olsen kjørte flere løp i fjor i USA, og hadde et håp om å kunne dyrke racingkarrieren sin der i år. Men selv om det ikke ble noe av, så depper han ikke.

– Det er jo synd fordi vi hadde planer om en større greier der i år, men på en annen side så er det veldig i positivt at vi får denne muligheten i Europa også. Det er flere team her som også ser etter raske førere, sier Olsen.

Han har et uttalt mål om langdistanseracing, og drømmen på toppen av dette blir å kjøre 24-timeren på Le Mans.

Powered by Labrador CMS