USA-drømmen røyk - velger sterk europeisk Radical-serie
Theodor Olsen (18) sin plan B er ikke nødvendigvis så mye dårligere enn plan A.
Fjorårets vinner av talentkonkurrasnen «Bilsporttalentet» hadde ambisjoner om en storstilt Radical-sesong i den nordamerikanske Masters-serien, hvor utgiftene hadde vært så å si null for 18-åringen fra Moelv.
Men da tidligere «arbeidsgiver» Dawson Racing mistet Radical-agenturet i Texas, vendte Olsen heller snuten mot Europa for å se på mulighetene på denne siden av «dammen». Løsningen ble ikke akkurat dårlig.
LES OGSÅ: Thea følger etter storebror – satser på Radical i utlandet
For i 2018 får Olsen til en full sesong i den knalltøffe «Radical European Masters»-serien. Store deler av budsjettet på plass, og premiepengene fra talentkonkurransen dekker inn det aller meste. Dermed kan Olsen nå slippe ned skuldrene og glede seg til en spennende sesong i ny serie i en Radical SR8.
– Jeg har kjørt SR8 før og vet jeg har god fart i en sånn bil. Så ambisjonene mine er å vinne serien sammenlagt i år, sier Olsen optimistisk til Parc Fermé.
500 hestekrefter
Bilene er utstyrt med en V8-motor på cirka 500 hestekrefter, og toppfarten er ikke langt unna 300 kilometer i timen.
Olsen er klokkerklar på at en sammenlagtseier i denne serien kan ha stor betydning for hans framtidige racingkarriere, hvor han som så mange andre drømmer om å kjøre gratis eller i beste fall få betalt for å være bilsportutøver.
– Om jeg vinner, så vil enda flere se at jeg kjører fort. Det kan åpne seg flere muligheter for å få tilbud av andre team og sponsorer. Nøkkelen blir å forberede seg både fysisk og med simulatorkjøring på de banene jeg skal kjøre, sier Olsen videre.
I tillegg til sesongåpningen på portugisiske Estoril i midten av april, så skal Moelv-gutten kjøre på klassiske Formel 1-baner som Paul Ricard, Spa-Francorchamps, Hungaroring, Silverstone og Monza.
LES OGSÅ: Nå starter reisen mot Le Mans-drømmen for Theodor Olsen
Store planer for framtiden
Olsen kjørte flere løp i fjor i USA, og hadde et håp om å kunne dyrke racingkarrieren sin der i år. Men selv om det ikke ble noe av, så depper han ikke.
– Det er jo synd fordi vi hadde planer om en større greier der i år, men på en annen side så er det veldig i positivt at vi får denne muligheten i Europa også. Det er flere team her som også ser etter raske førere, sier Olsen.
Han har et uttalt mål om langdistanseracing, og drømmen på toppen av dette blir å kjøre 24-timeren på Le Mans.