Rene slicks i høljende regnvær reddet Spa-helgen for Dennis og Porsche

Alt han trengte var åpne sluser fra oven. Selv føler Dennis Olsen at de fikk gjort maks ut av forholdene og noe mangel på flaks for å være helt i toppen.

Publisert

– Sykt kul løpshelg. Det er jo verdens største GT3-løp. Ganske tøff helg, sier Dennis Olsen til Parc Fermé, etter syvendeplassen i 24-timersløpet på Spa-Francorchamps sist helg.

(Foto: Porsche AG)

– Sykt kul løpshelg. Det er jo verdens største GT3-løp. Ganske tøff helg, sier Dennis Olsen til Parc Fermé, etter syvendeplassen i 24-timersløpet på Spa-Francorchamps sist helg.

Egentlig skulle det bli en femteplass. Minst. Men små detaljer og flaks opp mot uflaks avgjør gjerne utfallet i et så uforutsigbart løp som løpet på den legendariske banen i Belgia.

LES OGSÅ: Slik beskriver Dennis Olsen VM-nivået som han er med og preger

Dominerte på vått

Treninger og kvalifiseringer var utenfor for komfortsonen for både Dennis, teamkameratene og teamet. De fikk aldri bilen helt slik de ønsket seg. Ubalansert i forhold til kjørestilen de foretrekker og en enorm dekkslitasje Porsche var alene om blant konkurrentene. Kun én ting gjaldt:

Sprutende regnvær, hvor det er sjåførens kaliber som veier tyngst. Og for Olsen betydde også det at de ikke hadde de samme dekkslitasjeproblemene.

– Generelt for Porsche var det en veldig god helg. Våre teamkompiser ble nummer to og det var en Porsche som vant. Mye var takket være regnet hvor bilen fungerte ekstremt bra. Og vi var faktisk ganske så «outstanding» med slicks på vått. Det tror jeg hjalp mye, sier Olsen.

Matt Campbell , Dennis Olsen og Dirk Werner representerte Porsche-teamet ROWE Racing under 24-timeren på Spa-Francorchamps sist helg. (Foto: Porsche)

Rødflagget i mange timer

Store deler av løpet sent på natta og fram til sent på formiddagen ble avbrutt på grunn av enorme mengder med regn. Det regnet så mye at arrangøren ikke hadde noe valg å avbryte løpet til det verste var over. Fra 11:30 søndag formiddag kunne løpet fortsette i fem timer til.

– Jeg hadde omtrent akkurat kommet ut av bilen en time før det ble rødflagget. Så jeg sov faktisk da, og fikk ikke så mye med meg av hva som skjedde. Men etter rødflagget var forholdene fine igjen, sier 23-åringen.

Femteplassen røk etter uheldig timing på pitstopp da et full-course-yellow, det vil si gulflaggsone over hele banen for å få ned farten etter en krasj, gjorde pitstopp mer fordelaktig for konkurrentene etter at de selv hadde vært inne.

– Vi hadde allerede vært i pit og fylt bensin, noe som vi ikke måtte gjøre igjen - men vi valgte likevel å gjøre det for å være helt sikre. Så da mistet vi femteplassen, sier han.

Powered by Labrador CMS