Slik beskriver Dennis Olsen VM-nivået som han er med og preger verden over

Foruten WEC-serien har ikke GT-racingen noen formell VM-status. Likevel kan man konstatere at han kjører mot de aller, aller beste i verden.

Publisert

– Man må faktisk være best i verden. Ellers henger man ikke med, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Dennis Olsen fra den forrige Blancpain-runden på Silverstone. (Foto: Porsche Motorsport)

– Man må faktisk være best i verden. Ellers henger man ikke med, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Blancpain-seriene er organisert at SRO Motorsport, og har en rekke søsterserier i flere regioner, i tillegg til den internasjonale serien IGTC hvor både Olsen og Christian Krognes kjører.

Kun proffe biler i IGTC

Men det er ingen formell VM-status som gjør at du kan kalle deg verdensmester om du vinner. I stedet er det World Endurance Championship, som igjen har sine egne bilklasser i LMP og GTE, som har VM-statusen - mens det Olsen og Krognes deltar i er med de ordinære GT3-homologerte bilene.

Fabrikkene satser tungt og de fleste førerne er godt lønnet, i alle fall uten egne utgifter og sponsorer. I tillegg har Blancpain-seriene egne klasser og cuper for lavere graderte førere og gjerne såkalte «gentlemensførere», men i konkurranse kjører alle på banen samtidig med lik redskap.

– IGTC er egentlig et internasjonalt mesterskap man kan kalle et VM. Og det er mulig den serien får et annet navn etterhvert. Der er det kun profesjonelt besatte biler med fabrikkførere, sier Olsen.

Håper på norsk feber a'la sjakk

Blant et norsk publikum er altså disse seriene relativt ukjente, og det er først og fremst 24-timeren på Le Mans som har den største anerkjennelsen blant et bredt norsk publikum som representerer den formen for bilsport som Olsen utøver.

Selv har han det som plommen i egget og har ikke noe personlig behov for at omdømmet skal øke. Men han ønsker naturlig nok at det norske folk gjerne får med seg hvilket nivå han er med og setter sitt preg på.

– For min del har det ikke så mye å si. Jeg digger det jeg gjør og jeg vet hva det handler om. Men det hadde selvfølgelig utrolig kult om det ble mer trøkk rundt det vi gjør. Får man interessen opp for dette, så kan det gjøre det enklere for flere norske utøvere å skaffe sponsorer for å komme seg hit.

– Sjakk er jo et eksempel på en sport som har tatt seg opp blant folket?

– Ja, vet du hva, jeg som syns sjakk er så kjedelig; til og med jeg kan sitte å se på det i timesvis nå. Å få den trøkken på racing og bilsport, det hadde selvfølgelig vært helt fantastisk, sier 22-åringen.

Svakt resultat i England

Dennis Olsen (høyre) sammen med teamkompisene Dirk Werner og Matt Campbell. (Foto: Porsche Motorsport)

Noe som var langt fra fantastisk var resultat som han og teamkompisene Matt Campbell og Dirk Werner endte opp med på tre-timeren på Silverstone sist helg. Dårlig utgangspunkt etter rødflagg på kvalifiseringen, hvor de ikke fikk satt en ordentlig tid og dermed endte langt bak i feltet, gjorde løpet vanskeliere.

Bedre ble det ikke at de hadde tatt pit rett før full course-gulflagg, som gjorde at de andre bilene tjente mer på sine pitstop igjen. De endte til slutt på 19. plass av 41 startende biler.

– Vi tok en sjanse på kvalifiseringen, da vi ville vente på en ren runde til å sette pole. Vi lærer jo av det, men hva mer skal man egentlig gjøre? Likevel er det mye positivt å ta med seg fra helgen. Jeg kjørte oss opp fra 38. til 15.-16. plass og kunne kommet ut som nummer fem med litt mindre uflaks fra pitstoppet. Men det er mye positivt å ta meg seg inn mot 24-timeren på Spa, som jo er det store målet for teamet i år, oppsummerer Olsen.

Powered by Labrador CMS