«Mario kart»-modusen i hovedrollen under årets første Formel E-løp


DEL
Antonio Felix da Costa i BMW I Andretti Motorsports tok årets første Formel E-seier. (Foto: LAT/Formula E)

Portugisisk seier i åpningsløpet i serien for den nyeste generasjon elektriske formelbiler.

 

Det er knyttet stor spenning til 2018/2019-sesongen av Formel E, både med tanke på nye biler, nye strategielementer og flere nye profilerte førere på startstreken.

Åpningsruden i Ad Diriyah i Saudi-Arabia ble et løp som inneholdt det meste. Flerfoldige forbikjøringer, krasjer og sikkerhetsbil satte sitt preg på løpet, samtidig som fansen fikk et nytt innblikk i hvordan den nye «attack mode» fungert i praksis, også i samsvar med den velkjente «fan boosten».

Mer om hvordan Formel E fungerer kan du lese her.

Spenning i siste halvdel

Men det var fra halvkjørt løp og ut at spenningen begynte å tårne seg opp.

Portugisiske Antonio Felix da Costa i BMW måtte kjempe med nebb og klør mot blant annet franske Jean-Eric Vergne i DS, for mange kjent fra Red Bull-programmet i Formel 1, WTCC-profil i Geox Dragon Jose Maria Lopez fra Argentina og tidligere Le Mans-vinner Andre Lotterer i DS fra Tyskland for å nevne noen.

- ANNONSE -

Men det var da Costa som dro det lengste strået i beintøff duell mot Jean-Eric Vergne, mens Lopez krasjet seg ut 10 minutter før slutt, som også satte i gang sikkerhetsbilen.

Det var også her mange benyttet seg av attack-modusen, også bare kalt for Mario Kart-modus, ettersom man får ekstra krefter over en viss periode ved å kjøre innom en omvei utenfor idealsporet. Ved å kjøre innom denne omveien under sikkerhetsbilen var ikke tidstapet for å gjøre dette like enormt som ellers i løpet.

Felipe Massa gjorde sin Formel E-debut ved å bli nummer 14 i sin Venturi. (Foto: LAT/Formula E)

Ingen rekkeviddeangst

Mario Kart-modusen viste seg fram godt i praksis som et meget effektivt verktøy til både å kjøre forbi og også forsvare seg, og vil garantert videre denne sesongen sette et preg på strategien til førerne.

Portugisiske da Costa klarte å forsvare seg på tampen av løpet ved både å spare opp fan boosten og attack-modusen, ettersom mange benyttet seg av dette helt mot slutten. Men det skilte ikke mer enn halvsekundet ned til Vergne da de passerte målstreken etter 45 minutter pluss én runde.

På grunn av sikkerhetsbilen ble det heller ingen rekkeviddeangst på tampen, der de fleste hadde 15 til 20 prosent igjen av batterikapasiteten.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here