Sesongstart i Formel E – vi gir deg en full introduksjon


DEL

Med god illustrasjonshjelp fra innholdsskaper Stuart Taylor, gir vi deg en kjapp innføring i hva Formel E innebærer foruten de elektriske bilene.

Den relativt nye formelbil-serien er nokså omdiskutert. Det er fortsatt delte meninger om elbiler, og det er enkelt å sette Formel E opp mot Formel 1 som en konkurrende sport, mye på grunn av at flere fabrikanter har vendt blikket mot Formel E, som igjen har etablert mange lukrative seter for førerne.

Men hva innebærer egentlig Formel E? Hvor likt og ulikt er det egentlig Formel 1? Og hvorfor i alle dager skal man interessere seg for Formel E når Formel 1 er tilsynelatende heftigere i både krefter, fart og lyd?

Lørdag er det sesongstart i Formel E, som foregår i Saudi Arabia, og derfor er det nå relevant å kaste et blikk mot Formel E mens vi venter på sesongstarten til all annen motorsport på vinter- og vårparten over nyåret.

Audi var valgt å utvikle sin elektriske e-Tron-teknologi ved blant annet å satse på Formel E. Her ved Daniel Abt under pre-season-tesingen. (Foto: LAT/Formula E)

Denne uken publiserte YouTube-kanalen Chain Bear F1 en introduksjonsvideo om Formel E, hvor det illustreres alle særegenhetene som sporten har og på mange måter hvor distansert Formel E er fra Formel 1. Denne gir et tydelig bilde på hvordan sporten er bygd opp og hva som skaper innhold, spenning og interesse i ett av de nyeste bilsportformene.

Denne videoen vil vi i Parc Fermé anbefale øverst i saken, men om du vil lese deg opp og lagre i minnet hva sporten innebærer så skal vi her gi en konkret gjengivelse av de mest sentrale elementene i sporten.

- ANNONSE -

Teknologi

Bilene er bygd på samme chassis, nå kalt for «Gen2» fra Spark-Dallara som er helt nytt siden sporten ble introdusert for fire år siden.  Det er begrenset aerodynamikk på bilene, mens de nå er utstyrt med store diffusorer som gir bedre marktrykk samtidig som de kan ligge tett opp mot hverandre på grunn av de små vingene.

Motoren utvikles fra teamene og fabrikantene selv. Totalt åtte etablerte bilfarikanter er inne; Audi, Jaguar, Venturi, NIO, Nissan, DS, BMW og Mahindra. I tillegg leverer Penske, et stort amerikansk transportfirma med stort engasjement for bilsport, egen motorenhet – og totalt er det 11 team på startstreken. Det er også verdt å nevne at Porsche og Mercedes er på vei inn til Formel E neste sesong.

Ytelse og «boost»

Motorene har «ikke mer» enn 250 kilowatts kapasitet, altså rundt 335 hestekrefter. Toppfarten er på 280 kilometer i timen, mens bilene sterkt bunndrag og akselerasjon på grunn av egenskapene til el-motoren.

Under selve løpene så brukes primært 200 av kilowattene fra motoren. De resterende 50 fordeles på to ulike måter for å gjøre løpene litt ekstraordinære.

Sporten er kjent for sin «fan boost» som gjør at publikum kan stemme fram hvilke fem førere som får ekstra 25 kilowatt i fem sekunder. Denne avstemmingen avsluttes 15 minutter etter at løpet har startet, og «fan boost» kan brukes kun én gang etter halvkjørt løp.

Du drar kanskje kjensel på denne mannen? Felipe Massa er én av flere tidligere Formel 1-førere som har havnet i Formel E, sammen med en rekke andre racingtalenter fra hele verden. (Foto: LAT/Formula E)

I tillegg kan bilene yte såkalt «attack mode», som mange også bare kaller «Mario Kart mode». Grunnen er at man kan få 25 kilowatt til i et visst antall sekunder om man er innom et gitt område på banen utenfor selve idealsporet, men tid og sone på banen blir annonsert kun tett på løpsstart av strategimessige hensyn. Det er lov å kombinere «attack mode» med «fan boost». Da får man totalt 50 kilowatt ekstra, og dermed full ytelse av bilen.

Lysenheter på halo-bøylen indikerer om bilene er i en eller annen modus. Ved rødt lyst er «attack mode» på, mens lilla lys indikerer at «fan boost» er aktivert. Om begge er aktivert lyser de om hverandre.

Løpsavvikling

Hele løpet foregår i løpet av én dag, som oftest på gatebaner eller andre avkortede varianter av permanente baner. Først gjennomføres 45 minutter trening, deretter et nytt treningspass på 30 minutter før kvalifiseringen avvikles.

I kvalifiseringen deles bilene inn i fire ulike grupperinger basert på resultater og posisjoner. Hver gruppe får seks minutter som førerne har til rådighet til å sette sin beste tid.

Når alle har kjørt, får de seks beste mulighet til en såkalte «Super Pole shootout». Da får de én sjanse i tur og orden til å sette sin beste tid. Bestemann får pole position og tre poeng ekstra i sammendraget.

- ANNONSE -

Selve løpet varer i 45 minutter pluss én runde, og ikke et fast antall runder. Det gjør at man må kalkulere fram løpsdistansen ut ifra snitthastighet som en del av strategien.

Strategi

Pitstop og lading er ikke lov. Kun naturlig regenerering. Tidligere har pitstoppene bestått i bilbytte, men dette er nå fjernet slik at man må kjøre hele løpsdistansen på én tur og disponere batterikapasiteten deretter.

Det er ett enhetsdekk fra Michelin, og kun to hele sett kan brukes gjennom helgen. Kun én gummiblanding brukes, med mønster i, slik at det heller ikke er egne regnværsdekk for løpshelgen.

Poengene fra løpene er som i mange etablerte serier. Topp 10 får poeng, med 25 poeng til vinneren, 18 til andremann og så videre med 15-12-10-8-6-4-2-1. Føreren innenfor topp 10 som setter beste rundetid får også ett ekstra poeng.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here