Petter Sæves Waskaas stilte opp med glede og god samvittighet under Gokart-NM på Andebu for en snau uke siden, og det klødde heller ikke mye i gassfoten denne helgen. For fortsatt er det rallyen som gjelder, og da er det heller ekstra stas å stille opp uten hjelm og kjøredress på andre arrangementer.

Petter kan bli nordisk mester - ladet opp som frivillig funksjonær

Det er mye motorsport på hjemlige trakter om dagen, og da sitter ikke Petter Sæves Waskaas stille. Samtidig er det noe som skurrer når han må sove i sin egen seng før en NM-runde i rally.

Publisert

RALLY: Det nærmer seg slutten på NM-sesongen i rally, nå med en høstlig sluttspurt med Rally Larvik førstkommende helg, før alt avgjøres på Hamar i slutten av september. Omlag 50 førere finner veien til Larvik denne for årets eneste asfaltrunde i NM, i tillegg til at løpet teller i det nordiske mesterskapet.

RALLY: Det nærmer seg slutten på NM-sesongen i rally, nå med en høstlig sluttspurt med Rally Larvik førstkommende helg, før alt avgjøres på Hamar i slutten av september. Omlag 50 førere finner veien til Larvik denne for årets eneste asfaltrunde i NM, i tillegg til at løpet teller i det nordiske mesterskapet.

Der kjemper Petter Sæves Waskaas om gull, og har alle forutsetninger for å sikre det denne helgen.

– Han finnen på besøk her nå, hvis han blir to eller en, så må jeg til Danmark å kjøre siste runden. Men hvis vi er så heldige og vinner, så er det ingen som kan ta meg igjen, sier Waskaas til Parc Fermé, der «han finnen» er Mika Karppanen i en nasjonalhomologert Toyota GR Yaris fra Finland.

Regjerende norgesmester i klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler, og åpnet sesongen der han slapp med soleklar seier på Sigdal. Etterfulgt av to brutte løp på Hadeland og Numedal, og Aurskog-Høland Rally fikk han ikke kjørt - det som skulle vært R5-debuten - da motoren ikke kom tilbake fra overhaling tids nok.

– Sånn går det når man ikke kan kjøre bil, fleiper Petter og viser til nullpoengerne fra Hadeland og Numedal.

Rart å sove hjemme

Men å kjøre i Larvik er et høydepunkt for året. Han har vokst opp som bilsportutøver på asfalt, og løpet ligger i geografisk nærhet til hans hjemplass Siljan. Med andre ord årets hjemmebane for 21-åringen.

– En ting er jo torsdagen, dagen før gjennomkjøring og sånn, men nå har vi allerede gjort teknisk før vi reiste hjem, sier Petter til Parc Fermé torsdag kveld, der han parallelt sjekker over at girkassen er i orden.

– Men når fredagen kommer, og Henrik (kartleseren, journ.anm.) og de sover på servicen, så skal vi hjem igjen. Det er ikke noe man gjør hvert løp. Det blir litt andre type forberedelser. Også hører du at kompisene dine her hjemme skal ut. Men du kan jo ikke, for man må prioritere forberedelser. Så den delen er litt rar. Det er ingen kjentfolk i Uvdal som mener at du skal ut på kvelden, ler Waskaas.

En ørliten del av forberedelsene var å stille opp som funksjonær under Gokart-NM på Andebu forrige helg. Sånn apropos hjemmebane, så er jo dette også et anlegg han har lagt ned uttallige timer og runder på i sin yngre barndom, selv om Geiteryggen var den ultimate hjemmebanen for ham.

Petter Sæves Waskaas og pappa Erik fra gokarten, her tilbake til 2012.

Ni år i gokart

Og han koste seg med oransje vest og ansvaret for den ene flaggposten. For ham var det en selvfølge å stille opp når han ble spurt, og på andre siden av banen stod også racingfører Niklas E. Abrahamsen og hadde en observasjonsrolle.

Det er jo noe med at det ikke blir billøp uten funksjonærer, og det verdsettes naturlig nok ekstra når aktive utøvere selv også stiller opp også uten kjøredress. Selv har Waskaas to NM-sølv og ett norgescupgull fra X30, KF3 og Mini mellom 2014 og 2017.

– Nå kjørte jeg gokart i ni år, så det er jo moro å gi litt tilbake når du har muligheten. Og når man har ledig tid. Alle arrangører trenger funksjonærer. Jeg har også en del timer på Grenland Motorsportsenter som funksjonær, sier Petter.

Han foretrekker å stå på flaggpost når han får muligheten.

– Ja, jeg er som regel det. Noen må ta den jobben. Men man får kommet veldig tett på og sett veldig mye av kjøringen, sier Petter.

– Men det klødde vel litt i gassfoten også?

– Det er rart å si det, men det klødde ingenting. Det skulle vært morsomt å kjøre girkart, men ellers har man kjørt så mye før at man ble litt mett på det. Så man har ikke det store behovet for det, fram til man blir Stian Paulsen og gjør det for gøy igjen, sier 21-åringen.

Powered by Labrador CMS