Kommentar:
På tide å få tilbake et eget mesterskap for kartleserne
Norges Bilsportforbund fjernet kartlesernes egne NM-status etter 2015. Nå har vi laget en uoffisiell liste over høyrestolens eget norgesmesterskap.
RALLY: For det er ikke nødvendigvis slik at den som er kartleser i «toppklassen» er den beste kartleseren i Norge. For hva er egentlig toppklassen? Den med de raskeste bilene? Den mest størst deltakelse? Den med den jevneste tetstriden?
I NM i år er det sånn at det er to klasser som har fått klart størst oppmerksomhet. Nyere firehjulsdrevne biler og eldre tohjulsdrevne biler. Egentlig var det sistnevnte mange knyttet størst spenning til før sesongstarten, og den klassen har virkelig levert varene i år - selv om Anders Kjær til slutt viste seg som den klart sterkeste. Men her har det vært mange om beinet - i et høyt og imponerende tempo, på tvers av biler, motorer og drivverk. Og ikke minst et mangfold av rallyførere med ulike bakgrunner og forutsetninger.
Men de nyere firehjulsdrevne bilene har alltid vært å regne som «toppklassen» da det jo er de raskeste bilene, og ofte vært å regne som den mest prestisjefulle tittelen i norsk bilsport. Og det at Henning Solberg stakk av med denne, mens Frank Tore Larsen satt igjen med svarteper etter et litt vel overivrig Engseth-hopp, satte jo prikken over i-en på spenningen og dramatikken i den klassen vi kanskje fryktet skulle bli mest kjedelig og forutsigbar før sesongen startet.
I stedet var det de nyere tohjulsdrevne bilene og de eldre firehjulsdrevne bilene som dabbet litt av og havnet i skyggen av de to andre klassene. For ikke å snakke om historisk klasse, med norgescup-status riktig nok, men likevel mange spennende utøvere og biler som har konkurrert i en klasse som virkelig tar seg opp. Men som kanskje har fått litt for lite fokus. Også vi i Parc Fermé har heller ikke vært flinke nok til å gi denne klassen mer omtale og anerkjennelse enn fortjent.
Fjernet fra 2016
For det er noe med det; å få den oppmerksomheten man fortjener. Og siden 2016 har kartleserne mistet sitt egne interne trofé, på tvers av førere, biler og klasser. For fram til 2015 kåret vi én norgesmester blant alle kartleserne. En fullverdig oversikt over disse finner du her på vårt unike «Bilsportbibliotek», med egne kartlesermesterskap helt tilbake til 60-tallet, og et mesterskap som hadde jevn NM-status i 21 sesonger fra 1995 til 2015. Den siste offisielle norgesmester for kartlesere er da Ove Johnny Andersen, som bidro til Bernt Kollevolds NM-gull for eldre firehjulsdrevne biler.
De siste ni sesongene har kartleserne delt på medaljen med føreren sin, dog under strenge kriterier og nokså skjeve vilkår. I avsnitt 10 under NM-reglementet heter det at «For at kartleser kan tildeles medalje må vedkommende ha deltatt med samme fører i minst fire tellende konkurranser.» Men hvilke poeng kartleseren har tatt for andre førere, er altså uvesentlig.
Jeg har ikke nødvendigvis noe behov for å gå i fakkeltog for norske kartlesere, til tross for at min aktive bilsportkarriere i bunn og grunn koker ned til deltidssesonger i høyrestolen i diverse forhjulsdrevne rallybiler - og selv har jeg aldri jobbet mot å komme høyt opp på listene i et kartlesermesterskap.
Rotete lister for 2024
Men kartleserne yter tross alt en viktig og vesentlig innsats i rallysporten, og dette drukner i rot og merkelige kriterier for å få en velfortjent heder og ære, og på de midlertidige offisielle mesterskapslistene fra Rally-NM i år er det kun topp 3-kartleserne som blir trukket fram. Gitt at de også fyller kriterier for norsk lisens og minimum fire tellende løp. Som om det er en slags latskap og framheve alle kartlesers poengfangster denne sesongen.
Derfor mener jeg det er på tide å få tilbake kartleser-NM slik det har vært tradisjoner for. For måten NBF nå er med og delegerer medalje til en kartleser mener vi er på helt feil premisser. Eksempelvis teller Veronica Engans poeng inn i Ola Fløenes bronsemedalje som han mottar for å ha lest de resterende løpene for Anders Grøndal, uten at Engan selv blir listet opp i NM. Og Ole Gunnar Skogli, norgesmester i Nasjonal 4WD, scoret også NM-poeng i Nasjonal 2WD i Larvik, uten at kartleser Anders Nygård får tellende poeng for denne innsatsen på noen offisielle lister.
Så får det bare være at det ikke nødvendigvis er kartleseren i den raskeste bilen som kåres til mester. Det er nettopp noe med å sette vinnerne i de ulike klassene litt opp mot hverandre, om det så er varierende konkurranse og nivå.
I den forbindelse har vi nå - høyst uoffisielt - tatt tilbake kartlesernes eget norgesmesterskap. Kriteriene er enkle; de NM-poengene kartleserne skaffer gjennom sesongen, på tvers av klasser og førere, legges sammen. Derfor har vi manuelt sjekket hver og en kartleser, og lagt sammen deres egne poengfangst uavhengig av deres fører. Norgescupene er ikke inkludert i denne listen, dessverre, da de har egne terminlister og flere løp enn det offisielle norgesmesterskapet.
Og mens vi nå kårer Gøril Undebakke til årets uoffisielle norgesmester for kartlesere, så sender vi med dette utfordringen videre til Norges Bilsportforbund og rallyseksjonen for å gjeninnføre kriteriene for å kåre en norgesmester for kartlesere - slik vi hadde det mellom 1995 og 2015.
Se hele listen under: