Ole Christian får kjøre VM hvis han vil – men det er bare én hake
Dersom Ole Christian Veiby selv ønsker, så får han kjøre VM i rallycross i år. Men det skaper ekstra hodebry i forhold til hans egne rallyambisjoner.
RALLYCROSS: Han er på mange måter inne i et vakuum i karrieren sin. Etter at Hyundai-kontrakten i WRC 2 ble avsluttet før denne sesongen står Ole Christian Veiby mer eller mindre på bar bakke, heldigvis godt hjulpet av støtteapparatet med EVEN Management i ryggen, og ikke minst med deres link til Kristoffersson Motorsport (KMS) i Sverige.
For å holde både kjøringen og navnet sitt varmt så har de ved siden av å konkurrere i det som er blitt et høyt NM-nivå også tatt sats på RallyX Nordic sammen med JC Raceteknik i deres Audi S1 denne sesongen. Det er første gang på syv år at Veiby aktivt kjører rallycross igjen, og har vist titt og ofte lovende takter og henger ikke altfor langt bak de mest etablerte førerne i feltet.
Men Veiby legger likevel ikke skjul på at det er rallydrømmen som er i hovedfokus og står i høysetet for ham. Selv om forutsetningene nå er blitt vanskeligere enn på mange år, så akter han fortsatt å stå i det. Spesielt når tempoet og nivået i NM er høyere enn på svært lenge, og at han i alle fall i Rally Sweden viste at han hadde et godt WRC 2-tempo inne ved å kjempe om klasseseieren mot Andreas Mikkelsen i deres egne veldriftede Volkswagen Polo GTI R5.
– Rally er jo på mange måter det jeg har vokst opp med. Det er det som jeg kan, kan du si. Så dukker det opp et sete, så vil man gjerne ta det. Men det er mye fram og tilbake med det om dagen, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé.
Valget ved å prøve seg i rallycross i år har således vært vellykket på mange måter, selv om han fortsatt må jobbe med å sette sammen en hel løpshelg for at det skal bli vellykket totalresultat. Han har tatt seg til finale i fire av de fem første rundene i det nordiske mesterskapet i år, hvor fjerdeplassen fra sesongåpningen fortsatt står seg som det beste resultatet.
Han var også i semifinale i EM-runden i Höljes og kunne med litt mer hell ha kjempet til seg en finaleplass der i et felt som hadde høyt internasjonalt nivå over seg.
Rask på enkeltrunder
Men under fredagens første finale i den nordiske runden i Latvia denne uken havnet i en krasj med Niclas Grönholm som allerede var tatt ut av Yuri Belevsky, og dermed endte med brutt løp. Thomas Bryntesson tok seieren i denne finalen, forresten, og løpshelgen fortsetter på søndag med en aldri så liten fridag denne lørdagen.
Men summa sumarum for Veiby, så har han altså ikke glemt å kjøre rallycross igjen når man ser på tempoet isolert sett.
– Overgangen igjen har absolutt vært bra. Det er jo noe litt annet, riktig nok, så jeg må fortsatt bli vant til å kjøre med andre igjen. Og ikke minst dette med starter og alt sånt. Man kan ikke tro at det bare er å hoppe inn og vinne med en gang, slår Veiby fast.
Farten er likevel overbevisende nok til at han har et godt tilbud inne. Kristoffersson Motorsport bygger tre elektriske biler til årets Rallycross-VM, der sesongstarten er utsatt til den norske VM-runden i midten av august. Regjerende mester og familiemedlem for teamet, Johan Kristoffersson, er selvskreven.
Men Johans pappa og teamsjef Tommy Kristoffersson ønsker seg Veiby inn på laget. Foruten at EVEN og KMS har tett samarbeid og et delvis eierskap i KMS fra Ole Christians far Erik Veiby, så er det flere grunner til at sønn Veiby er ønsket inn.
– Ja, han står øverst hos oss på bilen ved siden av Johan. Ole Christian og Johan jobber veldig godt sammen, noe vi har sett i rallyen, og jeg har stor tro på at Johan kan hjelpe Ole Christian videre i rallycrossen. Det gjør at vi kan få en solid duo i teamet. For Ole Christian kjører veldig fort, spesielt på enkeltrunder, noe vi ser på treninger og oppvarminger. Han har fortsatt litt å hente på det å kjøre i trafikk, men hvis Ole Christian vil, så har vi en bil klar til han, sier Kristoffersson, som også avslører at de denne uka har ferdigstilt i alle fall én bil, og bortimot også den andre.
Tar tilbudet på alvor
De bygger tre elektriske Volkswagen Polo basert på R5-chassiset til Volkswagen Motorsport. Og det å konkurrere i et offisielt VM er naturlig nok fristende, selv om rally i alle år har vært det store hovedfokuset for Veiby, og der den store motorsportdrømmen har ligget. Men da er dilemmaet om han skal forplikte seg til en VM-satsing ut resten av sesongen, som kan gå på bekostning av mulighetene til å holde navnet sitt varmt i den internasjonale rallysfæren.
– Det er selvfølgelig veldig interessant, og noe vi må vurdere veldig seriøst. Ingenting er bestemt enda, men vi vet godt hva Tommy ønsker. Og det setter vi også pris på, sier Erik Veiby til Parc Fermé, og bekrefter at det er mye spennende - men likevel uklart - som skjer i rallysirkuset for sønnen sin del.
Det er på det rene at det ikke blir noen full satsing i WRC 2 for Ole Christian, men de ønsker å gjennomføre i alle fall én VM-runde til i privat regi med deres Polo. Klarer de å bevise topptempo der, slik de gjorde i Sverige, så håper det det er nok til at hans navn fortsatt forblir attraktivt i VM-sirkuset, selv om det fortsatt er svært få ledige seter, både i WRC og WRC 2.
Vanskelig å gi slipp
Da vi snakket med Ole Christian tidligere i år, så bekreftet han den samme interessen fra Kristoffersson, men han innrømmer at tanken på eventuelt å gi mer slipp på rally er vanskelig.
– Som jeg har nevnt, så er det rally som gjelder. Så man må egentlig prøve alt for å få til det. Det kan dukke opp noen muligheter, men samtidig vet vi hvor få plasser det er. Så rallymuligheten må være god, det må den, sier Ole Christian, som likevel er smigret over tilbudet til Rallycross-VM - og absolutt vurderer det veldig seriøst.
Samme tankegangen deler hans far også, som også fungerer som hans manager.
– Det finnes noen spennende muligheter med rallyen, samtidig som det jo er et vanskelig marked om dagen. Så derfor må vi gjøre nøye vurderinger hva som er best for Ole Christian, sier pappa Erik.